Siirry pääsisältöön

Paul Auster: Näkymätön

"Adam Walker, Born toisti kääntyen katsomaan Margot’sta minuun ja väläytti samalla arvoituksellisen hymyn. Hyvä ja vankka amerikkalainen nimi. Niin vahva, niin miellyttävä, niin luotettava. Adam Walker."
Paul Auster: Näkymätön
(Tammen Keltainen kirjasto 2010)
Englanninkielinen alkuteos Invisible 2009
Suomentanut Erkki Jukarainen
197 sivua (e-kirja)
Minulta puuttuu jokin osanen, joka saisi minut hullaantumaan Paul Austeriin. Tiedän, että häntä arvostetaan laajalti, mutta jokin meidän suhteessamme ei vain toimi. Sattumuksia Brooklynissa jäi kesken, Mielen maisemissa unohtui pienen selailun jälkeen hyllyyn. Kun Elisa Kirjan valikoimista löytyi Austerin Näkymätön edullisena kesätarjouksena, päätin ladata teoksen sammuttaakseni e-kirjojen janoni ja antaa samalla Austerille vielä mahdollisuuden, kehutaanhan teosta Austerin mahdollisesti parhaaksi romaaniksi. Tämän antamani mahdollisuuden jälkeen joudun kuitenkin toteamaan, että sitä jotain ei vieläkään löytynyt.

Näkymättömän keskeinen henkilö on Adam Walker, joka on vakavasti sairas ja päättää kirjoittaa kirjan elämänsä tärkeästä vuodesta. Kirja kantaa nimeä 1967, ja Walker ehtii kirjoittaa tarinaan luvut Kevät, Kesä ja Syksy - viimeisen tosin lähinnä muistiinpanoina. Hän lähettää käsikirjoituksen entiselle opiskelijatoverilleen, kirjailija James Freemanille, joka kiinnostuu tarinasta ja saa vastauksia mieltään aikanaan vaivanneisiin kysymyksiin, kuten siihen, miksi Walkerin opinnot Pariisissa jäivät niin lyhyiksi syksyllä 1967.

Vuonna 1967 Adam Walker kohtaa juhlissa Rudolf de Bornin ja tämän etäisen mutta viehättävän naisystävän Margotin. Walker päätyy kaksikon kanssa tekemisiin, ja pian tapahtumilla on erikoisia seurauksia. Margotin ja Bornin tiet erkanevat ja Walker joutuu todistamaan dramaattista tapahtumaa, joka vaikuttaa häneen syvästi. Läsnä on jotain synkkää ja pelottavaa.
Kumma kyllä ensimmäinen yllykkeeni oli tehdä täyskäännös ja astella ulos edes tervehtimättä häntä. Tässä emminnässä on minusta aihetta pitkäänkin pohdintaan, sillä osoittaahan se tavallaan minun ymmärtäneen jo tuolloin, että parasta olisi pysyä loitolla koko Bornista, että jos ryhtyisin hänen kanssaan minkäänlaisiin tekemisiin, saattaisin joutua ikävyyksiin.
Näkymätöntä kerrotaan eri kertojin ja siitä muodostuu kehyskertomus sisäkkäiselle tarinalle, joka on Adamin itsensä kertoma. Kirjan alku vetää puoleensa, sillä Bornissa on jotain mustaa, pahuutta, josta on saatava selvää. Romaanin toisessa osassa kertojaksi siirtyy James Freeman, joka saa luettavakseen Adamin kirjoittaman luvun Kesä, jota kirjoittaja itse pitää brutaalina, rumana ja inhottavana. Osassa kuvattu sisarusten seksisuhde ei saanut minua järkyttymään vaan ennemminkin siitä tuli tarkoitushakuinen kuva. Kolmannessa osassa päädytään lukemaan Freemanin muokkaama luku Syksy, ja tarinaa kerrotaan Freemanin näkökulmasta myös romaanin neljännessä osassa. Kirjan päättää osa Cécile Juinin päiväkirja, jossa kuullaan, mihin menneisyyden tapahtumat ovat johtaneet. Cécile päätyy Quillianin saarelle, ja matkan tapahtumista kirjoitettu päiväkirja tuodaan lukijan eteen ikään kuin sulkemaan varsinaisen romaanin, vaikka vastauksia kaikkiin kysymyksiin ei annetakaan.

Vaihtuvat kertojat eivät palvelleet minun lukukokemustani. Alun intensiteetin jälkeen minun oli vaikea päästä enää kakkososassa kiinni tarinaan, ja kokonaisuus jätti minut kylmäksi. Kertomus ei kyennyt pitämään minua otteessaan vaan sai ennemminkin huokailemaan, välillä hyvinkin syvään. Toki tunnustan romaanin rakenteen ansiot, sillä se pakottaa lukijan pohtimaan totuutta ja sitä, kenen sanaan voi luottaa. Kirjan hahmot ovat kiinnostavia mutta jäävät minun mielessäni etäisiksi. Ensimmäisessä osassa olin huolissani Adamista, mutta hänenkin hahmonsa haipui lopulta liian kauas.

Näkymättömästä on pidetty paljon esimerkiksi seuraavissa blogeissa: Luettua, Leena Lumi ja Kuuttaren lukupäiväkirja.
Minun lukukokemukseni kanssa samansuuntaisia ajatuksia kirja on herättänyt ainakin näissä: Kirjamielellä ja Pihin naisen elämää.

Kirjabingosta Näkymätön peittää ruudun E-kirja.

Kommentit

  1. Ymmärrän oikein hyvin, että Auster ei voi olla kaikkien kirjailija. Minullakin on ollut hänen kanssaan rankka alkutaival, sillä koin hänen monet kirjansa vuosia vain yhtenä sekoiluna. Sitten tuli juuri tämä Näkymätön, joka on mnusta ihan uskomattoman nero krija. Tämä on yksi niistä, jonka luen aina uudestaan ja uudestaan. Olen herkkä liian laajalle hnekilögalllerialle ja sille, jos täytyy oikein pinnistellä, että pysyy mukana. Näkymättömssä koin vain autuaallista ihmettä, että Paul vihdoinkin kirjoittaa näin;) Ja Talvipäiväkirjalla hän sitten meni 'under my skin'.

    Siis hyvin ymmärrän: Auster ei voi olla kaikkien makuun ja monet hänen kirjoistaan ovat meneet minultakin ohi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näkymättömän yksi vahvuus on muuten juuri tiivis ja helposti hallittava henkilögalleria.
      Ehkä annan jossain vaiheessa Austerille vielä yhden mahdollisuuden. :)

      Poista
    2. Anna se yksi edes: Minullakin on kirjailijoita, joiden kanssa olen ajatellut tehdä pettymyksen jälkeen näin.

      Poista
    3. Kyllä Auster edelleen kiinnostaa, joten annan ainakin sen yhden mahdollisuuden, kunhan sopiva kirja sattuu kohdalle.

      Poista
  2. Näkymätön ei tosiaan ollut minunkaan kirjani. Sattumuksia Brooklynissa puolestaan vetosi optimismissaan kovasti (vaikka alku oli todella nihkeä, pääsin onneksi kirjan imuun sen jälkeen).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en päässyt Sattumusten kanssa alkua pidemmälle. Ehkä pitäisi yrittää uudelleen, sitkeämmällä otteella.

      Poista
  3. Ällistyttävän samanlainen kanssasi on kokemukseni Austerin kanssa. Yhdenpitävästi nuo kesken jääneet samaiset kirjat, ja nyt tämä kolmas mahdollisuus, Invisible, jonka kaahlasin väkisellä loppuun. Tosin alkukielinen versio toi hivenen lisäpainoa. Voin allekirjoittaa täysin kokemuksesi tästäkin teoksesta; alku vaikutti kohtalaisen lupaavalta, mutta loppua kohden täytyi tehdä jo työtä. Kun lopussakaan ei mitään palkintoa kokenut (paitsi loppuun pääseminen), jäi jäljelle vain ymmärtämys itselle kesken jääneistä yrityksistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi - on aina kiintoisaa huomata, miten lukukokemukset ovat samanlaisia tai sitten hyvin eriäviä. Kiintoisaa on sekin, miten joku ylistetty kirjailija ei vain uppoa, vaikka kuinka antaisi mahdollisuuksia.

      Poista
  4. Ällistyttävän samanlainen kanssasi on kokemukseni Austerin kanssa. Yhdenpitävästi nuo kesken jääneet samaiset kirjat, ja nyt tämä kolmas mahdollisuus, Invisible, jonka kaahlasin väkisellä loppuun. Tosin alkukielinen versio toi hivenen lisäpainoa. Voin allekirjoittaa täysin kokemuksesi tästäkin teoksesta; alku vaikutti kohtalaisen lupaavalta, mutta loppua kohden täytyi tehdä jo työtä. Kun lopussakaan ei mitään palkintoa kokenut (paitsi loppuun pääseminen), jäi jäljelle vain ymmärtämys itselle kesken jääneistä yrityksistä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kassandra Montag: Tulvan jälkeen

Pearl oli vihainen, koska emme olleet yrittäneet auttaa heitä, ja minä yritin muistuttaa hänelle, että meidän oli tärkeää pysyä omissa oloissamme. Järkeilystäni huolimatta pelkäsin, että sydämeni oli kutistunut, kun vedenpinta oli noussut ympärilläni. Paniikki oli täyttänyt minut, kun vesi peitti maan, ja se työnsi tieltään kaiken muun ja kuihdutti sydämeni kovaksi, pieneksi möhkäleeksi, jota en enää tunnistanut. Kassandra Montag: Tulvan jälkeen HarperCollins Nordic 2020 alkuteos After the Flood suomentanut Hanna Arvonen äänikirjan lukija Pihla Pohjolainen kesto 14 h 2 min Suuren tulvan jälkeisessä ajassa eletään Kassandra Montagin romaanissa Tulvan jälkeen . Vesi on peittänyt alleen suuren osan maasta, ja luonnonvaroja on jäljellä enää. Ihmiskunnan rippeet taistelevat vähäisistä resursseista  ja yrittävät ehtiä ennen muita valtaamaan harvoja elinkelpoisia maa-alueita. Ikävät kohtaamiset ihmisten kesken ovat arkipäivää. Romaanin päähenkilö on aikuinen nainen, Myra, joka on jään

Anna-Leena Härkönen: Ihana nähä! ja muita kirjoituksia

"Panin soimaan Lordin levyn. Jos siihen ei Paavo Pesusieni reagoi, niin sitten ei mihinkään. Mitään ei tapahtunut. Paavo makasi edelleen lattialla kuin ruumis." Anna-Leena Härkönen: Ihana nähä! ja muita kirjoituksia (Otava 2015) 173 sivua Anna-Leena Härkösen teos Ihana nähä! ja muita kirjoituksia  sisältää kirjailijan havaintoja, oivalluksia ja omakohtaisia kokemuksia monista aiheista matkustamisesta naisena olemisen vaikeuteen ja äitiydestä vanhustenhoitoon. Kirjoittaja ottaa kantaa vahvasti ja napakasti, huumoria unohtamatta. Kyytiä saavat esimerkiksi asiakaspalvelun möröt ja Suuret Äidit. Moni huomio saa lukijan nyökyttelemään päätään ilahtuneena, sillä Härkönen kirjoittaa tutuista ilmiöistä tunnistettavalla ja kiinnostavalla tavalla. Mielikuvia luodessaan kirjailija saa lukijansa hyrisemään ilosta, ellei jopa nauramaan äänen. Nuorempana näin vanhenemisessa yhden ainoan hyvän puolen: sen kun saa mielenrauhaa ja tasapainoa. Kuvittelin, miten jakelen lempeästi hymy

Delia Owens: Suon villi laulu

He olivat tunteneet Chasen pikkuvauvasta asti. Seuranneet, miten poika oli lipunut läpi elämän ihastuttavasta lapsesta suloiseksi teiniksi, jalkapallokentän tähtipelaajaksi ja kylän kultapojaksi, joka työskenteli vanhempiensa yrityksessä. Ja lopulta komistukseksi, joka oli nainut seudun kauneimman tytön. Nyt hän retkotti siinä yksin, soisessa alennustilassaan. Kuoleman kylmä koura oli vetänyt pidemmän korren, niin kuin se aina teki. Delia Owens: Suon villi laulu WSOY 2020 alkuteos Where the Crawdads Sing suomentanut Maria Lyytinen 416 sivua Ällistyttävä esikoinen , unohtumaton romaani , luvataan kirjan takakannessa, ja odotukset ovat korkealla. Delia Owensin Suon villi laulu  houkuttaa nimellään ja on kannen mukaan maailmanlaajuinen jättimenestys. Tarinassa onkin viehättävyyttä mutta – valitettavasti – myös selkeitä ongelmia. Prologi tuo esille romaanin lähtökohdan: lokakuun 30. päivänä vuonna 1969 Chase Andrewsin ruumis lojuu suolla. Vanhasta palotornista putoaminen ei liene silkka on