"Kotonaan Kuopiossa Canth oli sydämellinen, lämmin ja
vieraanvarainen, aina innokas syvälliseen keskusteluun. Valtaistuimen virkaa
toimitti keinutuoli, vanhanaikainen raskas mööpeli, jossa hän keinutteli
itseään edestakaisin ajatustensa tahtiin. Kerran hänen lapsensa hankkivat
hänelle uuden keinutuolin kuluneen ja vanhan tilalle, mutta kun Minna liki
keikahti sillä nurin, oli vanha kannettava sisälle takaisin. Vain sen tahdissa
tunsi Minna ajatustensa soljuvan vapaasti ja pidäkkeettömästi."
Minna Maijala: Herkkä, hellä, hehkuvainen - Minna Canth (Otava 2014) 431 sivua |
Tutustuin Minna Canthin (1844–1897) tuotantoon lukiossa, ja
ihastuin ikihyviksi. Niinpä oli itsestään selvää, että Minna Maijalan tuore Canth-elämänkerta
päätyi lukulistalleni.
Kirja on jaettu kolmeen osaan, jotka ovat nimeltään Elämä,
Kirjoittaminen ja Aatoksia. Näiden lisäksi kirjassa on prologi ja epilogi.
Ensimmäisessä osassa kerrataan Minna Canthin elämänkulkua: lapsuutta lukemiseen
ja opiskelemiseen kannustavassa kodissa, opiskeluaikaa seminaarissa
Jyväskylässä, avioitumista ja liittoa Ferdinand Canthin kanssa, seitsemän
lapsen äitinä leskeksi jäämistä ja muuttoa Kuopioon, missä leskirouva ryhtyi
kauppiaaksi.
Kauppiaaksi ryhtyminen tarkoitti Minna Canthille alennusta säädyssä. Lehtorin leskenä hän olisi nauttinut Kuopion seurapiireissä suurempaa arvostusta, mutta perheen elanto olisi ollut niukka. Palvelijat säilyttivätkin muiston Minnan aikaisemmasta asemasta kutsumalla tätä sitkeästi lehtorskaksi. Mutta Minna teki ennakkoluulottoman ja käytännöllisen ratkaisun ja ryhtyi Kuopioon tultuaan väsymättä uurastamaan kaupan tulevaisuuden eteen, ja jo keväällä liikkeen tilinpäätös osoitti selvää kasvua. Tulevaisuus kauppiaana ei selvästikään tarkoittanut Minna Canthille pelkästään riittävän elintason saavuttamista, vaan hän heittäytyi liiketoiminnan suunnitteluun yhtä intomielisesti kuin aiemmin seminaariopintoihin tai avioliittoonsakin.
Julkisuudessakin on ollut esillä se, miten Maijala murtaa
kirjassa käsityksen Ferdinand Canthista jurona ja sosiaalisesti vetäytyvänä
perheenpäänä, joka piti tiukasti ohjat käsissään ja asettui vaimonsa
yläpuolelle. Maijala toteaa:
Ferdinand Canth oli siis hyvin rakastunut toimeliaaseen, pystyvään vaimoonsa, ja kodin ulkopuolisen seuraelämän sijaan hän antoi paljon huomiota perheelleen, mikä oli tuohon aikaan poikkeuksellista.
Kirjoittaminen-osio on äärimmäisen mielenkiintoinen, sillä
siinä Maijala kertoo laajasti Canthin teoksista ja niiden aikalaisvastaanotosta.
Aikansa suuntauksia seuraava kirjailija haluaa kirjoittaa uuden realistisen
virtauksen mukaisesti, eikä hän aina saa ymmärrystä kriitikoilta. Arvostelulle
hän ei ole immuuni, vaan kokee kipeästi esimerkiksi Juhani Ahon ja Elisabet
Järnefeltin taholta tulleet arvostelut ja Kovan
onnen lasten hyllyttämisen Suomalaisessa teatterissa yhden esityksen
jälkeen.
Lukiossa opin, että Canth oli nimenomaan yhteiskunnallinen
kirjailija, joka halusi nostaa esille aikansa epäkohtia. Maijala kuitenkin
murtaa myös tämän käsityksen toteamalla, että psykologinen kuvaus hallitsi koko
Canthin kypsää tuotantoa ja siihen suuntaan hän pyrki jo varhain.
Yhteiskunnallinen ja psykologinen kietoutuvat Minna Canthin tuotannossa yhteen, eikä niitä voi erottaa toisistaan. Karkea jako yhteiskunnalliseen ja psykologiseen kirjoittamiseen on itse asiassa hyvin yksinkertaistava ja jättää huomiotta paljon Canthin teosten piirteitä.
Aatoksia-osiossa tuodaan esille Minna Canthin pohtiva ja ajattelevainen luonne. Hänelle oli tärkeää kärsimyksen vähentäminen ja tyttöjen koulutuksen parantaminen. Vaikka hän nosti tuotannossaan esille epäkohtia, oli hän kuitenkin monessa suhteessa maltillinen ja etsi hyvää keskitietä esimerkiksi suhteessa uskontoon.
Ilahduin siitä, että kirjan lopussa puhutaan myös Minna Canthin lapsista ja heidän jälkeläisistään, sillä usein olen pohtinut, miten Canthin suvun on käynyt. On harmillista, että pitkään Minna Canthista "puhuttiin lähinnä myhähdellen", mutta ilahduttavaa on se, että hänen arvostuksensa on suvunkin piirissä sittemmin kasvanut.
Minna Maijala tuo kirjassaan esille kirjailijan, joka on älykäs ja taitava keskustelija ja valmis nostamaan esille yhteiskunnan epäkohtia. Novelleja kirjoittanut Canth koki, että vasta näytelmät tekivät hänestä oikean kirjailijan. Realistisuus oli hänelle tärkeää, sillä hän uskoi kirjallisuuden voivan muuttaa maailmaa:
Ilahduin siitä, että kirjan lopussa puhutaan myös Minna Canthin lapsista ja heidän jälkeläisistään, sillä usein olen pohtinut, miten Canthin suvun on käynyt. On harmillista, että pitkään Minna Canthista "puhuttiin lähinnä myhähdellen", mutta ilahduttavaa on se, että hänen arvostuksensa on suvunkin piirissä sittemmin kasvanut.
Minna Maijala tuo kirjassaan esille kirjailijan, joka on älykäs ja taitava keskustelija ja valmis nostamaan esille yhteiskunnan epäkohtia. Novelleja kirjoittanut Canth koki, että vasta näytelmät tekivät hänestä oikean kirjailijan. Realistisuus oli hänelle tärkeää, sillä hän uskoi kirjallisuuden voivan muuttaa maailmaa:
Canthin mielestä vain rehellinen, realistinen kirjoitustapa voisi saada ihmiset muuttamaan todellisuuden epäkohtia. Lukiessaan kirjallisuudesta häpeällisistä tapahtumista ihmiset heräisivät tajuamaan myös omat virheensä ja parantaisivat tapansa, Canth uskoi. Kirjallisuuden oli siis Canthin mukaan mahdollista muuttaa maailmaa vain yksinkertaisesti näyttämällä ja kuvaamalla sen epäoikeudenmukaisuutta ja rumuutta.
Minna Maijalan teos on todellinen kulttuuriteko, joka tuo
esille yhden kirjallisuutemme merkittävimmistä hahmoista kaikessa
moninaisuudessaan. Paikoin kieli on turhan tieteellistä, mutta pääasiassa
teksti etenee sujuvasti ja johdonmukaisesti ja kirjaa on kaiken kaikkiaan ilo
lukea. Maijalan työ herättää halun tutustua Canthin teoksiin, jotka eivät
entuudestaan ole tuttuja, ja huomaan haluavani palata myös vanhojen tuttujen
tekstien pariin, sillä uskon löytäväni niistä jotain uutta nyt, kun olen tämän
tuoreen elämänkerran lukenut.
Canth ei teoksissaan osoittele sormella vain valtaapitäviä, vaan hän penää sosiaalista ja henkilökohtaista vastuuta jokaiselta. Jokaisella meistä on vastuu oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon toteutumisessa. Kärsivä ihminen ei Canthille ole toisaalla, vaan tässä lähellä.Canthista kertovan teoksen ovat lukeneet myös esimerkiksi Maria, Erja, Jaana ja Amma, joka Maijalan tavoin nostaa esille Minna Canthin kodin Kanttilan kurjan kohtelun.
Kirjabingosta kuittaan nyt ruudun Lainattu kirja.
Oi - osuinpas oikeaan aikaan bloggeriin ja sain heti silmiini tuoreen kirjoituksesi! Tämä teos on todellakin kulttuuriteko, josta Minna Maijala ansaitsee suuret kiitokset! Tuot hyvin esille teoksen keskeiset kohdat ja ajatukset - sen suurinta antia on minusta erityisesti tuo, kuinka Maijala osoittaa yhteiskunnallisten ja psykologisten tasojen yhteenkietoutumisen Canthin tuotannossa. Myös se, kuinka Maijala osoittaa Canthin avioliiton olleen oikeasti melko onnellinen, on tervetullutta tarkistusta Canthin elämäntarinaan.
VastaaPoistaMinussakin kirjan lukeminen herätti halun etsiytyä Canthin tuotannon äärelle: lukemaan sekä ennestään tuntemattomia teoksia että palailemaan jo tuttujen äärelle. Salakarista matkani alkoi ja jatkunee hiljalleen kohti muita teoksia. Hyvää matkaa sinullekin :)
Kiitos, Katja! Tuo kirja pitäisi kyllä ehdottomasti saada omaan hyllyyn. Palautin teoksen jo kirjastoon, ja jo nyt tuntuu, että olisi kiva päästä aina välillä palauttamaan mieleen, mitä esimerkiksi jostain Canthin teoksesta on sanottu.
PoistaHyvää matkaa myös sinulle Canthin parissa. Mielenkiinnolla odotan postauksiasi! :)
Vaikuttaa kiinnostavalta. Canthia on tullut joskus luettua, ja vaikka suurta haltioitumista en muistskaan, Canth henkilönä kiinnostaa. Tiedän hänestä tosi vähän, joten tämän voisi lukea aivan sivistysmielessä. :)
VastaaPoistaTämä teos on kyllä hyvä sivistäjä, jos haluaa tietää Minna Canthista lisää.
PoistaCanthin elämään olen päättänyt syventyä syksyllä... Kiitos mielenkiintoisesta arviosta! :)
VastaaPoistaKiitos! Toivottavasti perehtyminen on antoisaa. :)
Poista