Siirry pääsisältöön

Nelli Hietala: Käsipohjaa

"Ennen kylpyhuonetta he olivat hiipineet hampaita pesemättä ulos nukkuvasta talosta ja ajaneet aamuauringon noustessa leipomoon kahville."
Nelli Hietala: Käsipohjaa
(Nemo 2014)
201 sivua
(Kansikuva kustantajalta)
Ihastuin kovasti Nelli Hietalan esikoisromaaniin 39 astetta luoteeseen (2009) ja siten ilahduin suuresti, kun kuulin Hietalan uudesta romaanista Käsipohjaa. Esikoisen tapaan myös tässä uutukaisessa tapahtuu tavallisessa arjessa jotain erikoista: Sintin isä muuttaa asumaan kylpyhuoneeseen. Hän lukitsee itsensä sisälle ja muu perhe jatkaa elämäänsä niin normaalisti kuin voi silloin, kun paikalla on joku, joka ei kuitenkaan ole paikalla.
Vaikka äidin silmät olivat punareunaiset jouluun saakka, Sintti tiesi, ettei isä ollut kokonaan kadonnut, vaikka äiti olikin mielestään hävittänyt sen. Isä asui kylpyhuoneessa ja koska se sanoi ettei tarvinnut olla huolissaan, niin Sintti ei ollut.
Sintti on pieni tyttö, jolla on rikas sisäinen maailma. Hän kuvittelee vaaranpaikat etukäteen ja pelkää aiheuttaneensa isän muuton. Hän on kiinnostuneempi kaloista ja pienistä hyönteisistä kuin perinteisistä tyttöjen jutuista. Isosisko Valpuri, Valpu, sen sijaan on hyvin kiinnostunut ulkonäöstään ja pojista. 
Kerran, kun Valpulla oli ollut tylsää, se oli lakannut Sintinkin kynnet punaisiksi, mutta Sintti ei ollut pystynyt odottamaan tarpeeksi kauan värin kuivumista, koska hiekkalaatikolla oli ollut vesiastiaan juuttuneen kärpäsen hätätilanne.
Käsipohjaa -romaanista osa muodostuu maailmasta, joka nähdään pienen Sintin silmin. Siinä maailmassa aikuiset käyttäytyvät tavalla, joka ei anna aikuisuudesta kaunista kuvaa. Sintin isän katoamiseen johtavat vuosien ristiriidat, joita vanhemmat eivät kykene ratkaisemaan rationaalisesti.
Talomme oli kuin sotatanner, jossa jokainen esine oli valinnut puolensa.
Isän siirtyminen kylpyhuoneeseen on tapahtuma, joka jakaa ajan. On aika ennen kylpyhuonetta ja aika sen jälkeen. Ei ole yllätys, että kaiken jälkeen Sintti tuntee olevansa erilainen kuin muut ja että hän löytää ystäväkseen Alman, jonka kanssa voi jakaa tuon erillisyyden tunteen.

Vaikka Sintin lähellä olevat aikuiset eivät anna tulevaisuudesta mairittelevaa kuvaa, on Sintinkin määrä kasvaa ja muuttua. Hän kasvaa kohti aikuisuutta omituisessa kodissa, jossa annetaan ristiriitojen kärjistyä liian suuriksi ja päädytään kummallisiin ratkaisuihin. Sintin ystävä pukee sanoiksi kokonaisen yhteiskunnan haasteen:
Suomen kielen kerrottiin olevan vaikea, mutta kieltä hankalampaa minun on tulkita maan hiljaisuuksia.
Käsipohjaa on moniulotteinen ja tarkkanäköinen romaani. Kylpyhuoneesta kurkottavasta varjosta huolimatta tarinassa on huumoria, ja kertomus onnistuu puhuttelemaan lukijaa hienolla tavalla. Nelli Hietala kirjoittaa hyvin ja saa minut toivomaan, että hänen seuraavaa romaaniaan ei tarvitse odottaa kovin kauan.

Tällä kirjalla aloitan osallistumiseni Emilien kirjabingoon ja kuittaan lokeron Kotimainen kirja.


Kiitos kustantajalle arvostelukappaleesta!

Kommentit

  1. Mielenkiintoista! Jo tuo kansi näyttää siltä, että tämä kirja sisältää erikoisen tarinan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kansi muuten onkin aika yllättävä. Kuva ei kerro aivan kaikkea. :)

      Poista
  2. En ole tähän kirjaan tainnut muualla törmätäkään, kiitos esittelystä :) Tarina vaikuttaa mielenkiintoiselta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähtöasetelma on niin mielenkiintoinen, että kirjaan oli pakko tarttua. :) Kannattaa tutustua!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii