Siirry pääsisältöön

Marko Hautala (toim.): Valkoiset varpaat - kauhutarinoita

"Nao ei ole kehdossa yksin. Joku hengittää sen sisällä, aivan hänen lähellään ja samassa rytmissä hänen kanssaan. Sellaisen ei pitäisi olla mahdollista. Kehdot ovat henkilökohtaisia ja tarkkaan vain yhdelle mitoitettuja leposijoja, joihin asettaudutaan pimeyden ajaksi. Obaa on sanonut, että painajaisissa kaikki on mahdollista. Nao ei tiedä, mitä sana painajainen tarkoittaa, mutta tapa, jolla Obaa sen sanoo, saa Naon ihon pienille paukamille."
Sami Hilvon novellista Kehdosta hautaan

Valkoiset varpaat -kauhutarinakokoelman avaa järisyttävästi Virpi Hämeen-Anttilan novelli Suljettu osasto, joka sijoittuu tavalliseen kirjastoon. Tai ainakin kirjasto vaikuttaa hyvin tavalliselta: muuttotappioisessa kunnassa kirjasto huolehtii tärkeästä kulttuuritehtävästä. Uusi johtaja aiheuttaa jännitteitä syystä, joka selviää myöhemmin - ja silloin astuu kauhun elementti mukaan kuvaan. Kirjastoon on piilotettu osasto, jonka sulkemiselle on syynsä, mutta uusi johtaja haluaa osaston esiin ja lähinnä hävitettäväksi. Muutoshalusta seuraa kauheuksia, jotka on kuvattu niin hyvin, että inhon tunnetta ei voi välttää.

Essi Kummun novellin Vapaapäivä alkutilanne on hyvin tavanomainen ja kauhu syntyy varsin hienovaraisesti toteavasta kerronnasta. Kokoelman ainoa ulkomaalainen kirjoittaja Anders Fager on kirjoittanut novellin Kuolema saapuu Bodskäriin, jossa vaanitaan vesistön keskellä suurta venäläistä ongelmaa. Taistelutarina on minun mielestäni kokoelman vähiten kiinnostava: väijymisen kuvaus alkoi tuntua turhan pitkästyttävältä, eivätkä lopun kauhuelementit enää jaksaneet herättää innostusta. Mielenkiintoista on, että juuri Fager on Marko Hautalan kirjoittaman johdannon mukaan kokoelman kirjailijoista selvästi kauhuun profiloitunut.

Sami Hilvon novelli Kehdosta hautaan on dystopia Beitokin kaupungista, jossa yön tultua käydään levolle kehtoon. Nao ei kuitenkaan saa kehdossa levättyä vaan on varma, että ahtaassa tilassa on hänen kanssaan joku muu.

Satu Grönroosin Älä yötä pelkää on kokoelman hyytävimpiä. Kauhu syntyy tunnelmasta, joka on lähes koko ajan hyvin ahdistava, vaikka alkutilanne on arkinen: nuori äiti etsii työtä elättääkseen poikansa ja itsensä. Työpaikka löytyy, mutta siinä on jotain outoa rakennuksesta lähtien. Tunnelma tiivistyy niin voimalla, että novelli on saatava lukea yhdeltä istumalta.

Jaakko Yli-Juonikkaan novellissa Komentaja Kalm ensimmäisenä huomio kiinnittyy mainioon tyyliin, jonka myötä novellin viimeistään tulee sijoittaneeksi sota-aikaan.
Oli sittenkin miestemme puolustustahto niin ehdotonta, että aamun tullen alkoi punakaartin tarmo vähin erin taittua. Suurin kiitos tästä kenties kuuluu kuusikymmenpäiselle lammilaisjoukolle, joka jo kahakan alkuvaiheessa saatiin ryhmitettyä ketjuun ja joka kuularuiskuineen teki kovimman työn vihollisten torjunnassa.
Sotakuvaus muuttuu lopulta tunnelmaltaan oudoksi, kun sotavanki päätyy komentajan koekaniiniksi.

Kokoelman päättää Marko Hautalan novelli Varpaat. Huh, miten huikea lopetus! Tarina todella karmii selkäpiitä, kun Nina ja Pete ahtautuvat salaperäiseen luolastoon ja kohtaavat jotain outoa. Eläydyin tarinaan niin voimallisesti, että yöunet olivat kaikota tyystin, kun satuin lukemaan novellin iltayöstä.

Kaiken kaikkiaan Valkoiset varpaat on hyytävän hyvä novellikokoelma, jolla on varmasti tarjottavaa monenlaisille lukijoille. Kauhun tunne syntyy hyvin monenlaisista elementeistä, joten lukijan ei tarvitse pelätä joutuvansa lukemaan saman toisintoa useaan kertaan. Kokoelmaa voi suositella paitsi kauhun ystäville, myös heille, joille genre on vieras.

50 kategoriaa -listalla Valkoiset varpaat sijoittuu kohtaan 12. A book of short stories.

Kauhistuttavan lukukokemuksen minulle tarjosi kustantaja Haamu. Kiitän!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii