Siirry pääsisältöön

Granta 4: Seksi

"Judith Butlerin mukaan heteroseksuaalisuus on väistämättä komediaa, koska kukaan ei kykene todella täyttämään "miehiksi" ja "naisiksi" luokiteltuihin ryhmiin kohdistuvia järjettömiä odotuksia. Ehkä on täsmällisempää sanoa, että seksuaalisuus on aina komediaa: meitä rajoittavat luonnehdinnat eivät kuvaile meitä täysin osuvasti milloinkaan eivätkä missään olosuhteissa, ja vaikka nämä muiden määritelmät muodostavat osan subjektiivisista käsityksistämme (miksen voi olla juuri se homo, jona muut minua pitävät?) ne eivät luojan kiitos ole koskaan kattavia, eivät koskaan päde joka suhteessa."
(Mark Doty: Mistä ei voi kirjoittaa)
Granta 4: Seksi
(Otava 2015)
Päätoimittaja Aleksi Pöyry
240 sivua
Suomen Grantan neljännen numeron teemana on seksi - aihe, joka varmasti herättää ajatuksia ja tunteita jo ennen kirjaan tarttumista. Myönnän, että hieman epäillen teosta lähestyin, sillä pelkäsin päätyväni lukemaan kovin roiseja kuvauksia seksistä. Onneksi odotukseni eivät juuri toteutuneet vaan sain huomata, että seksiä ja seksuaalisuutta voi lähestyä hyvinkin monella tavalla. Esimerkiksi Sayaka Muratan novellia Siisti liitto leimaa seksinvastaisuus: novellin keskiössä oleva aviopari päättää pidättäytyä seksistä kokonaan. Mutta mitä tapahtuu, kun perheen perustaminen alkaa olla ajankohtaista? Tarina on mielenkiintoinen!

Grantan edellisestä numerosta poiketen tässä kokonaisuudessa on vain yksi ainoa romaanikatkelma: Eeva Rohaksen Raivo. Asetelma katkelmassa on sen verran kiinnostava, että odotan innolla Rohaksen tulevaa romaania varsinkin, kun olen pitänyt sekä hänen novellikokoelmastaan Keltaiset tyypit että romaanistaan Syvä pää.

Useita teoksen tekstejä yhdistää ajatus seksuaalisuuden moninaisuudesta. Esimerkiksi Tiitu Takalon sarjakuvassa Seksin perusteet tuodaan esille, miten tärkeä osa identiteettiä seksuaalisuus kaikessa monimuotoisuudessaan on - vaikka ilman seksiä voi elää. Timo Hännikäinen puolestaan kyseenalaistaa ajatuksia herättävästi esseessään Haluttavien valta seksuaalisen vetovoiman korostamisen merkityksen kulttuurissa, jossa sukupuoliroolit ovat hälventyneet. Chinelo Okparantan novellissa Amerikka seksuaalisuuteen vaikuttaa voimakkaasti konteksti: millaista on naisen rakastaa naista maassa, jossa rakkaudesta voi seurata vankilaa, sakkoja, kivitystä tai ruoskinta? Kiinnostavan näkökulman tarjoaa myös Chris Dennis novellissaan Näin sinun tulee tehdä, joka sijoittuu amerikkalaiseen vankilaan.

Suomen Grantan neljäs numero on onnistunut kokonaisuus, jossa pääosassa ovat novellit rinnallaan sarjakuva, essee, muistelma ja romaanikatkelma. Tekstit herättävät ajatuksia ja osoittavat, miten seksuaalisuus on elämässä läsnä koko ajan, hyvin monimuotoisena - tosin helposti myös stereotypioiden typistämänä. Väitän, että suomalaisen Grantan numeroista tämä on onnistunein, ja mielihyvin jään odottamaan seuraavaa numeroa, jonka teemana on Venäjä.

Kommentit

  1. Olipas kiinnostava kirjoitus. Jäin tosin miettimään tuota alun sitaattia. Jos heteroseksuaalisuus on väistämättä komediaa, kuten Butler kirjoittaa, niin miten siitä seuraa, että olisi täsmällisempää sanoa, että seksuaalisuus on komediaa. Ainakin heteroseksuaalisuus ja (yleinen !!!) seksuaalisuus ovat eri tavalla ja eri syistä komediallisia. No, kunhan mietiskelen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ymmärrän tuon alun sitaatin niin, että ei vain heteroseksuaalisuus vaan kaikki seksuaalisuus on komediaa, koska seksuaalisuuden myötä ihmiseen kohdistetaan noita järjettömiä odotuksia. En tiedä, tavoitanko täysin kirjoittajan tarkoitusta, mutta juuri siksi lainaus onkin kovin kiinnostava.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii