Siirry pääsisältöön

Leena Majander-Reenpää: Kirjatyttö – Kustantajaelämää (Siltala 2021)

Tyttären poikaystävä katselee kotimme kirjahyllyä ja kysyy montako kirjaa olen kustantanut. Nuorelle insinöörille lukumäärä olisi konkreettinen kuvaus elämäntyöstäni. Laskuharjoituksen jälkeen arvelen allekirjoittaneeni toistakymmentä tuhatta uuden kirjan kustannussopimusta ja moninkertaisen määrän sopimuksia uusituista laitoksista, pokkareista ja antologiateksteistä. Oletko lukenut ne kaikki, hän kysyy. Ei, en ole, mutta tuhansia kyllä. Jokaista valmistunutta kirjaa olen punninnut kädessäni. Ehkä viidenneksestä olen erityisen ylpeä, toista viidennestä vähän häpeän ja loput lienevät ihan kelpo kirjoja.
Leena Majander-Reenpää: Kirjatyttö –Kustantajaelämää
Siltala 2021
400 sivua
äänikirjan lukija Cécile Orblin
kesto 20 t 34 min

Leena Majander-Reenpää palaa muistelmateoksessaan Kirjatyttö – Kustantajaelämää vuosiinsa kirja-alan ammattilaisena. Lapsuuden kirjarakkaudesta kasvaa monipuolinen ja monivaiheinen ura, joka vie Otavan markkinointiassistentin työstä kustannusjohtajaksi samaan yritykseen. Työ Otavalla päättyy melkoisen ikävissä merkeissä, mutta WSOY kutsuu kustantajakseen naisen, josta on tullut rautainen alan ammattilainen.

Työelämä päättyy aiemmin kuin oli tarkoitus. Siitä huolimatta Majander-Reenpää ehtii vuosikymmenten ajan seurata kirja-alan murrosta ja tutustua moneen merkittävään kirjallisuushenkilöömme. 

Alkuun tuntuu, että kerronta vilisee nimiä. Uusia nimiä vilisee yksi toisensa perään ja samoin tapahtumat tuntuvat etenevän aika nopeaan tahtiin. En ole varma, rauhoittuuko rytmi vai totunko kerrontaan. Joka tapauksessa myöhemmin eteneminen ei tunnu enää liian rivakalta vaan sopivan eloisalta.

Kerrottavaa Majander-Reenpäällä totisesti riittää. Hän on ollut monessa mukana ja tarjoaa lukijalle kiinnostavia anekdootteja siitä, mitä kirja-alan kulisseissa tapahtuu. Hän tuo esille kokemuksiaan myös siitä, millaista on olla naisena bisneksessä – ei todellakaan aina helppoa – ja miten yksityiselämä nivoutuu yhteen työn kanssa.

Pidän Leena Majander-Reenpään sävystä. Asiat eivät ole aina menneet kauniisti mutta ilkeilyyn kerronnassa ei sorruta. Pidän myös siitä, miten Kirjatyttö palauttaa mieleen kirjallisuuden kannalta merkittäviä tapahtumia ja sitä myöten myös lähihistoriaamme. 

Pidän siitäkin, että omaelämäkerta rakentuu teemojen eikä kronologian varaan. Ja miten hauskaa olikaan äänikirjaa kuunnellessa tajuta lukujen otsikoiden intertekstuaalisuus. Lukijaystävällisesti otsikoiden kirjat on listattu teoksen loppuun.

Kirjatyttö on kiinnostava teos kirja-alasta, yritysmaailmasta, työnteosta, perhe-elämästä ja suomalaisuudesta. Elämäkerrassa on hymyilyttäviä hetkiä ja haikeutta. Niinhän elämässäkin on.

Kommentit

  1. Tämän kirjan voisi kyllä lukea. Varmasti paljon mielenkiintoista asiaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On todella mielenkiintoista asiaa. Kustannusalalla on tapahtunut paljon myllerrystä.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Shelley Read: Minne virta kuljettaa

  Eräänä yönä matalien pilvien riippuessa laakson yllä me kaksi – syntymätön lapseni ja minä – käperryimme pesäämme huopien alle, ja siellä maatessani kuvittelin kaikkien metsän eläinten tekevän samoin, asettuvan levolle, kääriytyvän kerälle omaan lämpöönsä. Mietin, että jotkut metsän äideistä tunsivat lastensa potkivan sisällään aivan samalla tavalla, kun toiset taas ruokkivat ja hoivasivat ja suojelivat jälkeläisiään niin kuin minä pian tekisin. Ajattelin kaikkea sitä elämää, joka alkoi, kesti ja päättyi ympärilläni, suurimmasta karhusta pienimpään hyönteiseen, siemeneen, nuppuun ja kukkaan. Metsässä en ollut yksin. Olin varma, että juuri se oli yksi niistä asioista, joita Wil oli yrittänyt selittää minulle. Syleilin lempeästi vatsani kumpua, sekä lastani että myös jotain muuta, jotain sanoin kuvaamatonta valtavuutta, jonka osa tunsin olevani. Shelley Read: Minne virta kuljettaa Otava 2023 alkuteos Go as a river suomentanut Jaakko Kankaanpää äänikirjan lukija Mirjami Heikkinen kesto

Blogistanian Globalia -äänestyksen voittaja on...

Kirjabloggaajat, -grammaajat ja -tubettajat äänestivät jälleen parhaista lukukokemuksistaan. Vuoden 2023 kirjaparhaimmistoa äänestettiin viime viikolla: Blogistanian Globalia -kategoriassa ääniä antoi 51 äänestäjää ja mainituksi tuli 80 eri teosta. Voittajaksi nousi 15 pisteellä  Martha Wellsin  Hälytystila – Murhabotin päiväkirjat 1  (Hertta Kustannus) , suomentaja Mika Kivimäki! Arvioissa scifisarjan avaavaa teosta on luonnehdittu seuraavasti: Tämä olikin aika hurmaava tapaus tämä Murhabotti . –  Katarooman kirjaimia   Jäi lämmin fiilis . –  @kalmanoudotkirjat Miten mahtava tunne lukea näin hyvää scifiä suomeksi ja toivomme, että suomennoksen myötä teos löytää valtavan määrän uusia lukijoita, sillä sen se todella ansaitsee.      – @reading_with_pet_dragon Claire Keeganin  Nämä pienet asiat  (Tammi) , suomentaja Kristiina Rikman   sijoittui Globaliassa toiseksi yhdellätoista pisteellä. Siitä on todettu muun muassa näin: Sadassa sivussa Keegan luo täyden ja koskettavan kertomuksen, jok