Siirry pääsisältöön

Merete Mazzarella: Alma – edelläkävijän tarina

Äidin elämänilo, isän elämänpelko. Minä sain perinnöksi molemmat. Yhä uudestaan olen kokenut elämässäni nousuja ja laskuja kuin Saimaan kanavalla konsanaan. Nousuja ja laskuja, valoa ja pimeyttä. Enemmän laskuja kuin nousuja, enemmän pimeyttä kuin valoa. Ehkäpä.
Merete Mazzarella: Alma – edelläkävijän tarina
Tammi 2018
Alkuteos Alma – en roman
Suomentanut Raija Rintamäki
270 sivua
Äänikirjan lukija Marjut Toivanen
kesto 10 t 56 min.

Merete Mazzarellan romaani Alma – edelläkävijän tarina maalaa fiktiolla maustetun kuvan naisesta, joka oli monella tapaa edelläkävijä. Alma Söderhjelm (1870–1949) oli Venäjän ainoa naisdosentti ennen vallankumousta ja Suomen ensimmäinen naisprofessori. Söderhjelm toimi myös kirjailijana ja toimittajana Tukholmassa. Lisätietoa uranuurtajasta löytyy esimerkiksi Kansallisbiografian sivuilta.

Alma – edelläkävijän tarina ajoittuu päähenkilön viimeisiin vaiheisiin. 78-vuotias Alma Söderhjelm on niin uupunut ja sairas, että hän ei jaksa juuri poistua huoneestaan Saltsjöbadenin hoivakodissa. Omanarvontunnostaan hän kuitenkin pitää edelleen kiinni: ei sovi, että naista kutsutaan neidiksi, oikea nimitys on professori. Elämänsä ehtoopuolella Söderhjelm katselee taaksepäin ja tutkii tietään, joka johti Viipurista Suomen kautta Ruotsiin, akateemiseen maailmaan kuin myös kirjailijan uralle.

Alma Söderhjelm syntyi Viipurissa perheeseen, jossa lapset jaettiin jo varhain älykkäisiin mutta rumiin ja kauniisiin mutta tyhmiin. Alma kuului ensin mainittujen joukkoon. Ilmeisesti sen myötä hänestä sukeutui varsin sanavalmis ja ahkera nainen, joka onnistui nauramaan itselleen silloinkin, kun sai osakseen aivan asiattomia kommentteja, jotka kohdistuivat häneen henkilönä. Ehkäpä uranuurtajan osa onkin olla myös se, joka saa puolustaa paikkaansa ja joutuu kohtaamaan kanssaihmisten epäluuloa ja epäasiallisuutta.

Söderhjelm eli aikana, joka alleviivasi sukupuolen merkitystä. Pelkästään ylioppilaaksi pääseminen vaati sukupuolesta vapautuksen hakemista. Niinpä on selvää, että väitöskirjan kirjoittaminen ja professoriksi päätyminen vaativat ajan normeista vapautumista ja avaraa ajattelua. Alma ei halua tyytyä vähään, ei halua olla sukupuolensa ja yleisten odotusten vanki vaan toteaa:
Olen halunnut olla sekä mies että nainen tai sitten jokin kolmas. En ole halunnut valita. En ole koskaan halunnut tyytyä.
Alma ei ole pelkästään akateemisen maailman tuulettaja vaan hän ajattelee avarasti myös monissa muissa yhteyksissä. Hän puolustaa vapaata rakkautta ja ajautuu kerran toisensa jälkeen toisen naisen asemaan. Hän etsii ja janoaa rakkautta mutta ei koskaan perusta perhettä vaan on lopulta yksin. Juuri yksinäisyyden kuvaus koskettaa vahvasti.

Mazzarella luo Alma Söderhjelmistä kuvan, joka tuntuu hyvin uskottavalta. Minäkertojan kautta muotoutuu monipuolinen kuvaus naisesta, jota en aiemmin tuntenut mutta jonka tarina on äärimmäisen inspiroiva ja mielenkiintoinen. Pidän siitä, että kokonaisuus ei vaivu kiiltokuvamaiseksi vaan sisältää sopivasti ulottuvuuksia ja muistuttaa, että ihmisessä on monia puolia. Marjut Toivanen lukee tarinan luontevasti ja eloisasti, joten äänikirjaversiotakin voi lämpimästi suositella.

Muualla: Kulttuuri kukoistaa, Annelin kirjoissa, Täällä toisen tähden alla ja Kirjasähkökäyrä.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii