Siirry pääsisältöön

Mikko Kalajoki: Kolme tärkeintä asiaa

"Heini on vihainen.
Jukka on surullinen.
Saku itse ei oikein tiedä, mitä ajatella. Yleensä hän ajattelee sellaisia asioita, jotka on helppo ymmärtää, kuten jalkapalloa tai sukeltamista."
Mikko Kalajoki: Kolme tärkeintä asiaa
(WSOY 2014)
364 sivua
Mikko Kalajoen Kolme tärkeintä asiaa koostuu vaihtelevista näkökulmista. Lähinnä tarinaa kerrotaan Jukan, Heinin ja Sakun äänillä, mutta lisäksi esille nousevat Taru, Sakua puhutteleva ääni ja katkelmat, jotka ovat ikään kuin verkkokeskusteluja. Teos on siis varsin moninainen kokoelma.

Lähtöasetelma on kiinnostava ja erikoinen. Heinin ja Sakun Taru-äiti on jälleen kerran lähtenyt ja jättänyt lapsensa sekä uuden puolisonsa, Jukan.
Äiti pakeni. Aina oli joku syy paeta.
Äiti on tällä kertaa matkustanut Argentiinaan tehdäkseen osansa maailman pelastamiseksi. Heini on äidilleen vihainen ja yrittää pitää jäljellä olevan perheen koossa, vaikka koulunkäynti ja kaverisuhteet vaativat veronsa nekin, varsinkin kun muilla on Jopot ja merkkivaatteet ja itseltä rahat loppu.

Sakun sanat ovat kateissa, mutta äitiään hän kaipaa ja odottaa. Jalkapallo on tärkeä harrastus, kun mikään muu ei oikein tunnu sujuvan. Koulu on vaikeaa, ja liian laiha poika herättää vääränlaista huomiota. Kotona ei ole ketään, joka tekisi lapselle eväät.
Hän tietää, että täällä olemiseen on syy. Se liittyy jotenkin siihen, että vaikka hän vielä ekalla luokalla ymmärsi mistä tunnilla puhuttiin ja osasi ainakin omasta mielestään tehdä kotitehtävät, syksystä alkaen kirjaimet ovat jotenkin liukuneet hänen ulottumattomiinsa.
Teoksessa on ääni, joka puhuttelee Sakua ikään kuin hänen päänsä sisällä. Kuka ääni oikein on, se jätetään lukijan pääteltäväksi, mutta jollain tapaa nuo monologit korostavat pienen pojan yksinäisyyttä ja erillisyyttä.

Jukka taas on hyvää vauhtia luisumassa elämän sivuraiteelle, kun kalja maistuu liian hyvältä, työ taas ei. Työelämä on jotenkin salakavalasti muuttanut muotoaan samalla, kun Jukka on unohtunut menneeseen.
Peli on koko ajan käynnissä, ja Jukka haluaisi olla siinä mukana, mutta hän ei enää osaa.
Hän ei ymmärrä tietokoneohjelmia, hän ei tunne tv-kilpailujen voittajia eikä hän osaa nauraa rennosti tyhjänpäiväisyyksille. Joka päivä hän huomaa seisovansa paikalleen jähmettyneenä kuin koulun kevätjuhlanäytelmän puun rooliin valittu keskellä ihmisiä jotka puhuvat twerkkauksesta ja Instagramista, BB:sta ja downshiftingistä, asioista joista Jukka ei osaa sanoa oikein mitään, tai jos yrittää, seuraa vaivautunut hiljaisuus.
Työpäiviä alkavat vähitellen rytmittää lounastauot joihin kuuluu olut. Pian ostarin lähellä lymyilevä miesjoukko tulee tutuksi, ja ote alkaa irrota entistä pahemmin. Heinin tehtäväksi jää yrittää kannatella miestä, jonka asemansa vuoksi pitäisi kannatella lapsia. Tai oikeammin kannattelijana pitäisi olla äidin, joka on kuitenkin päättänyt tarvita taukoa perhe-elämästä.

Kolme tärkeintä asiaa käsittelee isoja teemoja. On perhe-elämää, yksinäisyyttä ja äärimmäistä itsekkyyttä. Elämänhallinta tuntuu olevan hieman hukassa vähän itse kullakin, mutta silti yritetään pärjätä omillaan silloinkin, kun ulkopuolinen apu olisi kovasti tarpeen. Tarina on hyvin rakennettu, mutta jossain keskivaiheissa aloin hieman väsyä, kun tuntui, että jännite ei säily ja kertomus on kovin alavireinen. Sinnikkyys kuitenkin kannatti, sillä loppua kohden ote parani ja kirjan kansien sulkeuduttua tuntui, että on saanut lukea jotain tärkeää.

Kustantajan syyskatalogissa tarina on määritelty tragikoomiseksi, mutta minulle se näyttäytyy enemmänkin tragediana. Kuinka yksin, onnettomia ja huolten painamia ihmiset voivatkaan olla, ja silti pitää yrittää näyttää ulospäin, että kaikki sujuu.

Kolme tärkeintä asiaa on Mikko Kalajoen ensimmäinen aikuisille suunnattu romaani. Hän on kuitenkin ennen tätä kirjaa kirjoittanut paljon, ja se näkyy hiottuna ilmaisuna.

Ulla pitää kirjaa lukemisen arvoisena ja Mari suosittelee romaania kaikille.

Kiitos kustantajalle arvostelukappaleesta!

Kommentit

  1. Nyt on taas se vaihe, että luetaan samoja kirjoja. Mulla on tämä lainassa, mutta ainakin Somalianreissu pitää saada ensin loppuun ja ehkä yksi toinenkin matka. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin näyttää olevan. :) Minä taidan Somalian jälkeen palata ainakin hetkiseksi kotimaahan.

      Poista
  2. Mielenkiintoisen kuuloinen kirja on tämäkin. Miten nämä kaikki ehtisi lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä: niin paljon hyviä kirjoja, niin vähän aikaa. :)

      Poista
  3. Hieno kirja tämä oli! Toivottavasti saa paljon lukijoita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti! Tämä vuosi näyttää esikoiskirjojen suhteen tavattoman hyvältä, ei voi kuin ihmetellä ja ihailla.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kassandra Montag: Tulvan jälkeen

Pearl oli vihainen, koska emme olleet yrittäneet auttaa heitä, ja minä yritin muistuttaa hänelle, että meidän oli tärkeää pysyä omissa oloissamme. Järkeilystäni huolimatta pelkäsin, että sydämeni oli kutistunut, kun vedenpinta oli noussut ympärilläni. Paniikki oli täyttänyt minut, kun vesi peitti maan, ja se työnsi tieltään kaiken muun ja kuihdutti sydämeni kovaksi, pieneksi möhkäleeksi, jota en enää tunnistanut. Kassandra Montag: Tulvan jälkeen HarperCollins Nordic 2020 alkuteos After the Flood suomentanut Hanna Arvonen äänikirjan lukija Pihla Pohjolainen kesto 14 h 2 min Suuren tulvan jälkeisessä ajassa eletään Kassandra Montagin romaanissa Tulvan jälkeen . Vesi on peittänyt alleen suuren osan maasta, ja luonnonvaroja on jäljellä enää. Ihmiskunnan rippeet taistelevat vähäisistä resursseista  ja yrittävät ehtiä ennen muita valtaamaan harvoja elinkelpoisia maa-alueita. Ikävät kohtaamiset ihmisten kesken ovat arkipäivää. Romaanin päähenkilö on aikuinen nainen, Myra, joka on jään

Anna-Leena Härkönen: Ihana nähä! ja muita kirjoituksia

"Panin soimaan Lordin levyn. Jos siihen ei Paavo Pesusieni reagoi, niin sitten ei mihinkään. Mitään ei tapahtunut. Paavo makasi edelleen lattialla kuin ruumis." Anna-Leena Härkönen: Ihana nähä! ja muita kirjoituksia (Otava 2015) 173 sivua Anna-Leena Härkösen teos Ihana nähä! ja muita kirjoituksia  sisältää kirjailijan havaintoja, oivalluksia ja omakohtaisia kokemuksia monista aiheista matkustamisesta naisena olemisen vaikeuteen ja äitiydestä vanhustenhoitoon. Kirjoittaja ottaa kantaa vahvasti ja napakasti, huumoria unohtamatta. Kyytiä saavat esimerkiksi asiakaspalvelun möröt ja Suuret Äidit. Moni huomio saa lukijan nyökyttelemään päätään ilahtuneena, sillä Härkönen kirjoittaa tutuista ilmiöistä tunnistettavalla ja kiinnostavalla tavalla. Mielikuvia luodessaan kirjailija saa lukijansa hyrisemään ilosta, ellei jopa nauramaan äänen. Nuorempana näin vanhenemisessa yhden ainoan hyvän puolen: sen kun saa mielenrauhaa ja tasapainoa. Kuvittelin, miten jakelen lempeästi hymy

Delia Owens: Suon villi laulu

He olivat tunteneet Chasen pikkuvauvasta asti. Seuranneet, miten poika oli lipunut läpi elämän ihastuttavasta lapsesta suloiseksi teiniksi, jalkapallokentän tähtipelaajaksi ja kylän kultapojaksi, joka työskenteli vanhempiensa yrityksessä. Ja lopulta komistukseksi, joka oli nainut seudun kauneimman tytön. Nyt hän retkotti siinä yksin, soisessa alennustilassaan. Kuoleman kylmä koura oli vetänyt pidemmän korren, niin kuin se aina teki. Delia Owens: Suon villi laulu WSOY 2020 alkuteos Where the Crawdads Sing suomentanut Maria Lyytinen 416 sivua Ällistyttävä esikoinen , unohtumaton romaani , luvataan kirjan takakannessa, ja odotukset ovat korkealla. Delia Owensin Suon villi laulu  houkuttaa nimellään ja on kannen mukaan maailmanlaajuinen jättimenestys. Tarinassa onkin viehättävyyttä mutta – valitettavasti – myös selkeitä ongelmia. Prologi tuo esille romaanin lähtökohdan: lokakuun 30. päivänä vuonna 1969 Chase Andrewsin ruumis lojuu suolla. Vanhasta palotornista putoaminen ei liene silkka on