Siirry pääsisältöön

Maria Turtschaninoff: Maresi – Punaisen luostarin kronikoita 1

Jain ensimmäinen aamu luostarissa oli aurinkoinen. Keväisin meillä on täällä yleensä kauniit ilmat. Syksyllä alkuäiti harjaa hiuksiaan niin, että myrskyt piiskaavat saarta. Silloin rohkenemme tuskin pistää nenännipukkaammekaan ulos, sillä pelkäämme, että myrsky murskaa meidät vasten vuorenseinämää. Nyt lämpöä alkoi jo olla. Vielä saaremme Menos ei ollut pukeutunut kevätkukkiin mutta hento vehreys riemastutti jo vuohia.

Maria Turtschaninoff: Maresi
– Punaisen luostarin kronikoita 1
Tammi 2014
alkuteos Maresi – Kroniker från Röda klostret
suomentanut Marja Kyrö
180 sivua
äänikirjan lukija Anni Kajos
kesto 5 h 8 min

Maria Turtschaninoffin nimi jäi mieleeni Arrasta ja Finlandia Junior -palkinnon voitosta vuonna  2014. Jostain syystä Punaisen luostarin kronikoita -sarja on kuitenkin jäänyt avaamatta. Nyt, kun etsin Helmet 2020 -lukuhaasteen kohtaan 23 (kirja on julkaistu selkokielellä) luettavaa, osui eteeni Maresi, johon tartuinkin sitten innolla. Laura Lepistön selkomukautus teoksesta on ilmestynyt vuonna 2018.

Romaanin nimi kertoo tarinan päähenkilön: minäkertoja on 13-vuotias Maresi, joka on kiinnostunut kirjoista ja uuden oppimisesta. Maresi asuu eristäytyneellä saarella Punaisessa luostarissa, joka on turvapaikka naisille ja tytöille – miehiltä on pääsy kielletty. Eräänä päivänä luostariin saapuu nuori tyttö, Jai, joka kantaa harteillaan suuria murheita ja pelkoa. Pidättyväisen tytön tarina avautuu vähä vähältä ja Maresille selviää, että Jai on kokenut kovia ja paennut viimein kotoaan.

Jain pakenemista ei kotona villaisella paineta. Eräänä päivänä horisonttiin ilmaantuu suuri purjelaiva – Jain isä on tulossa hakemaan niskoittelevan tyttärensä kotiin. Jain mukanaan tuoma uhka muuttuu todeksi, ja romaanin tapahtumat huipentuvat kiihkeäksi taisteluksi, kun miehet tunkeutuvat luostariin ja naiset asettuvat vastarintaan. Vaikka sukupuolten välinen raja näyttää ylittämättömältä, on tarinassa kuitenkin nähtävissä toivoa siitä, että rajat voivat olla rikottavissa, jos yksilöt niin tahtovat.

Maresin kuunneltuani en lainkaan ihmettele sen suosiota. Romaanin maailma on taitavasti rakennettu ja Maresin ääni on sekä elävä että kiehtova. Romaanin feministinen ote muistuttaa tärkeällä tavalla naisten yhteistyöstä ja voimasta, ja vetävä juoni yhdistettynä mystiikkaan toimii mainiosti. Tämä sarjan avausosa on aika lyhyt ja siten juoneltaan melko suoraviivainen, mutta jatko-osissa onkin sitten ilmeisesti enemmän pureskeltavaa. Niihin aion jossain välissä myöskin perehtyä, sen verran Punaisen luostarin kronikoiden maailma alkoi kiinnostaa.

Kirsi kirjoittaa postauksessaan sekä Maresista että Punaisen luostarin kronikoiden kakkososasta, Naondelista.  Tuija nostaa postauksessaan esille Maresin selkomukautuksen. Ykkösosasta kirjoitetaan myös näissä blogeissa: Sekaisin kirjoista, Tarukirja, Yöpöydän kirjat, Haaveena kirjailijan ura ja Kirjahullun päiväkirja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Shelley Read: Minne virta kuljettaa

  Eräänä yönä matalien pilvien riippuessa laakson yllä me kaksi – syntymätön lapseni ja minä – käperryimme pesäämme huopien alle, ja siellä maatessani kuvittelin kaikkien metsän eläinten tekevän samoin, asettuvan levolle, kääriytyvän kerälle omaan lämpöönsä. Mietin, että jotkut metsän äideistä tunsivat lastensa potkivan sisällään aivan samalla tavalla, kun toiset taas ruokkivat ja hoivasivat ja suojelivat jälkeläisiään niin kuin minä pian tekisin. Ajattelin kaikkea sitä elämää, joka alkoi, kesti ja päättyi ympärilläni, suurimmasta karhusta pienimpään hyönteiseen, siemeneen, nuppuun ja kukkaan. Metsässä en ollut yksin. Olin varma, että juuri se oli yksi niistä asioista, joita Wil oli yrittänyt selittää minulle. Syleilin lempeästi vatsani kumpua, sekä lastani että myös jotain muuta, jotain sanoin kuvaamatonta valtavuutta, jonka osa tunsin olevani. Shelley Read: Minne virta kuljettaa Otava 2023 alkuteos Go as a river suomentanut Jaakko Kankaanpää äänikirjan lukija Mirjami Heikkinen kesto

Blogistanian Globalia -äänestyksen voittaja on...

Kirjabloggaajat, -grammaajat ja -tubettajat äänestivät jälleen parhaista lukukokemuksistaan. Vuoden 2023 kirjaparhaimmistoa äänestettiin viime viikolla: Blogistanian Globalia -kategoriassa ääniä antoi 51 äänestäjää ja mainituksi tuli 80 eri teosta. Voittajaksi nousi 15 pisteellä  Martha Wellsin  Hälytystila – Murhabotin päiväkirjat 1  (Hertta Kustannus) , suomentaja Mika Kivimäki! Arvioissa scifisarjan avaavaa teosta on luonnehdittu seuraavasti: Tämä olikin aika hurmaava tapaus tämä Murhabotti . –  Katarooman kirjaimia   Jäi lämmin fiilis . –  @kalmanoudotkirjat Miten mahtava tunne lukea näin hyvää scifiä suomeksi ja toivomme, että suomennoksen myötä teos löytää valtavan määrän uusia lukijoita, sillä sen se todella ansaitsee.      – @reading_with_pet_dragon Claire Keeganin  Nämä pienet asiat  (Tammi) , suomentaja Kristiina Rikman   sijoittui Globaliassa toiseksi yhdellätoista pisteellä. Siitä on todettu muun muassa näin: Sadassa sivussa Keegan luo täyden ja koskettavan kertomuksen, jok