Siirry pääsisältöön

Lucy Foley: Jahti

Kun hän on lähempänä, huomaan, että hänen piirteensä ovat jähmettyneet järkytyksestä. Tunnen ilmeen. Olen nähnyt sen ennenkin. Juuri tuollaiselta näyttää ihminen, joka on nähnyt jotakin kauhistuttavaa, jotakin, mikä ei kuulu ihmisen tavallisiin kokemuksiin. Avaan oven ja päästän hänet sisään. Hän tuo mukanaan jääkylmää ilmaa ja lunta. – Mitä on tapahtunut, kysyn häneltä.

Lucy Foley: Jahti
Otava 2020
alkuteos The Hunting Party
suomentanut  Satu Leveelahti
äänikirjan lukija Outi Vuoriranta
kesto 10 h 24 min

Jahdissa uutta vuotta kokoontuu vastaanottamaan yhdeksänhenkinen kaveriporukka Lontoosta. Hyväosainen ja hieman elitistiseltä vaikuttava joukkio suuntaa Skotlantiin syrjäiseen lomakylään perinteitä kunnioittaen: joukkion tapana on ollut hakeutua aika ajoin yhteen vaihtamaan kuulumisia ja muistelemaan menneitä. Mukana on neljä pariskuntaa, yksi lapsi ja yksi sinkku.

Aika pian selviää, että henkilöillä ei ole niin lämpimät ja läheiset välit kuin mitä ulospäin yritetään esittää. Muutamat miettivät itsekin, mikä heitä pitää enää yhdessä – muu kuin menneisyys Oxfordissa. Ehkä Miranda, juhlien keskipiste, on se voima, joka vetää heidät aina uudelleen toistensa luokse?

Tarinaa kerrotaan vuoron perään useiden eri henkilöiden kautta. Alkuun se tuntuu hieman uuvuttavalta, koska hahmoja on muutenkin paljon eikä heistä pääse kovin pian perille. Toisaalta ratkaisu on varsin toimiva, koska henkilöt saattavat itse nähdä itsensä toisin kuin muut.

Tarina liikkuu muutaman päivän aikajänteellä, ja lisäksi takaumat vievät henkilöt menneisyyteen. Heti alussa selviää, että pari päivää vuoden vaihtumisen jälkeen yksi lontoolaisjoukkiosta on kuollut. Ilmeiseltä vaikuttaa, että kuolema ei ole viaton tapaturma vaan kyseessä on rikos. Kuka on kuollut? Sitä ei heti paljasteta vaan tarinaa viedään aika pitkälle, ennen kuin vainajan henkilöllisyys paljastetaan. Olennainen kysymys on toki sekin, kuka on tappaja. Vaihtoehtoja ei hirvittävän montaa ole, sillä syrjäiselle lomapaikalle ei keliolosuhteiden vuoksi ole helppo päästä. Kyseessä on siis suljetun tilan mysteeri – ja periaatteessa kaikki ovat epäiltyjä.

Jahti on ihan kelpo jännitystarina, jossa kiinnostava elementti on miljöö. Skotlantilainen lomakylä keskellä talvea on mielikuvitusta kiehtova paikka, jossa voi tapahtua mitä tahansa. Kaikkien henkilöhahmojen tarpeellisuudesta en ole aivan varma, sillä lopulta valokeilassa on ystäväjoukosta vain muutama – osa jää auttamatta varjoihin ihmettelemään omaa asemaansa. Henkilöiden jännitteisiä suhteita kuvataan kiinnostavasti ja luurankoja kaivetaan kaapeista esille vähitellen sillä tapaa, että melkein ketä tahansa voi pitää potentiaalisena murhaajana. 

Tarinan juoni vetää hyvin. Toisaalta kuitenkin tuntuu, että kokonaisuuteen on pakattu vähän liikaa tavaraa ja yksi juonenkäänne tuntuu sivupolulta, joka ei aivan vakuuttavasti onnistu paikkaansa lunastamaan. Lopetus tuntuu hieman hätäiseltä kaiken kehittelyn ja lavean kuvailun jälkeen.

Vaikka Jahti ei jännityskirjallisuuden täysosuma olekaan, on se viihdyttävä ja sopii lukijalle, joka haluaa uppoutua lumiseen skotlantilaismaisemaan eikä innostu väkivaltakuvauksista. Pääpaino on ihmisten mielenliikkeissä ja niiden kuvailu onnistuu varsin mukavasti.

Helmet 2021 -lukuhaaste käynnistyy kohdalla 7. Kirjassa on kaveriporukka.

Jahdista kirjoitetaan myös Kirjanmerkkinä lentolippu -blogissa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat