Siirry pääsisältöön

Tove Ditlevsen: Lapsuus (naistenviikko 2024)

Lapsuus on pitkä ja kapea kuin arkku eikä siitä pääse pois omin avuin. Se vain on siinä koko ajan ja kaikki näkevät sen yhtä selvästi kuin Kaunis-Ludvigin huulihalkion. Hän on samanlainen kuin Kaunis-Lili, niin ruma ettei voi kuvitellakaan että hänellä on koskaan ollut äitiä. Kaikkea rumaa tai onnetonta sanotaan kauniiksi eikä kukaan tiedä syytä. Lapsuudesta ei pääse pois, se tarttuu kuin haju. Sen huomaa muista lapsista, koska jokaisella lapsuudella on oma hajunsa. Omaa hajua ei voi haistaa, ja joskus pelottaa että se on pahempi kuin muiden. Kun jututan toista tyttöä jonka lapsuus haisee tuhkalta ja hiileltä, hän ottaa yhtäkkiä askeleen taaksepäin, sillä hän on haistanut minun lapsuuteni hirveän löyhkän.

Tove Ditlevsen: Lapsuus
S&S 2021
alkuteos Barndom 1967
suomentanut Katriina Huttunen
kansi Elina Warsta
142 sivua

Tove Ditlevsenin Kööpenhamina-trilogia on pitkään odottanut hyllyssäni lukemistaan, ja onpa se muutamaan kertaan vilahdellut jossain TBR-postauksessani. Nyt tuli vihdoin aika tarttua romaaneihin, ja ensimmäisenä otin luonnollisesti luettavaksi Lapsuuden, joka kuvaa kirjailijan lapsuutta rippikouluikään asti. 

Romaani sijoittuu 1920- ja 1930-luvulle Tanskaan. Alussa Tove on nuori tyttö, joka janoaa äitinsä hyväksyntää ja myönteistä huomiota. Äiti vain on arvaamaton ja usein paitsi kiukkuinen myös tyytymätön. Kasvaessaan Tove ymmärtää, että hän ei tarvitse äitiään ollakseen onnellinen.

Perheeseen kuuluvat myös isä ja isoveli Edvin. Ajan hengen mukaisesti tyttölapsi on vähemmän tärkeä kuin poika, ja Tove tietää hyvin mummonsa olleen sitä mieltä, ettei perhe olisi tarvinnut toista lasta lainkaan, kun kerran poika jo oli olemassa. Hän ymmärtää myös, että Edvinillä on mahdollisuuksia enemmän kuin pikkusiskolla.

Kaikki ihmiset pitävät veljestäni, ja ajattelen usein että hänen lapsuutensa sopii paremmin hänelle kuin minun lapsuuteni sopii minulle. Hänellä on räätälöity lapsuus joka laajenee harmonisesti hänen kasvunsa mukaan, kun taas minun lapsuuteni on tehty aivan toiselle tytölle, silloin se olisi kyllin hyvä. Kun ajattelen tällaisia ajatuksia, naamiostani tulee entistä tyhmempi, sillä näistä asioista ei voi puhua kenenkään kanssa, ja haaveilen aina että kohtaisin jonkun erityisen ihmisen joka kuuntelisi ja ymmärtäisi minua. Tiedän kirjoista että sellaisia ihmisiä on olemassa, mutta lapsuuden kadulla heitä ei ole ainoatakaan.

Lähtökohdat eivät siis ole kovin lämpimät. Tulevan kirjailijan lapsuutta tuntuu leimaavan tunnekylmyyden ohella myös alati läsnä oleva huonommuuden kokemus. Hän on kiinnostunut ”vääränlaisista” asioista ja joutuu piilottamaan todelliset ajatuksensa. Varhain heräävä kiinnostus runoutta kohtaan on yksi intohimo, joka saa osakseen pilkkaa, ja siksi se täytyy piilottaa.

Kirjailijan omasta elämästä kertova lapsuuskuvaus on analyyttista ja samaan aikaan hienosti lapsen tuntoja välittävää. Vaikka teoksessa on kyse muistoista, on siinä myös vahva läsnäolon tuntu. Kirjailijan käsissä menneisyyden elämä kööpenhaminalaisessa työläiskaupunginosassa herää henkiin ja tulee lähelle.

Lapsuus on kaikessa vähäeleisyydessään koskettava. Tove Ditlevsen luo lapsuudestaan karun ja surumielisen kuvan vahvasti tuntemuksiaan sanoittaen. Seuraavaksi otankin luettavaksi trilogian kakkososan Nuoruuden.

Osallistun tällä teoksella vuoden 2024 naistenviikkohaasteeseen, jota Tuija luotsaa.

Muualla: Kirjaluotsi ja Mitä luimme kerran.

Helmet 2024 -lukuhaaste: 6. Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1920-luvulle.

Kommentit

  1. Tuo ensimmäinen lainaamasi kohta kirjasta on kyllä vaikuttava. Pidin kovasti tästä!

    VastaaPoista
  2. Lapsuus on väkevä teos, mutta itselleni se oli jotenkin todella masentava kokemus. Sattuikin kyllä raskaaseen ajanjaksoon luettavaksi. En ole halunnut tarttua myöhempiin osiin.

    VastaaPoista
  3. Muistan, että näistä Ditlevsenin kirjoista puhuttiin paljon muutama vuosi sitten, mutta kun en lukenut niitä silloin, niin olen unohtanut täysin nämä kirjat. Kiitos kun muistutit. Kirja tuntuu hyvin mielenkiintoiselta, tässä lapsuuskirjassa minua kiinnostaa erityisesti kööpenhaminalainen työläiskaupunginosa kasvuympäristönä. Arvostan, että kirjailija pystyy tiivistämään lapsuutensa 142 sivuun.

    VastaaPoista
  4. Olisikohan minunkin jo aika tarttua tähän kehuttuun trilogiaan? Valitsemasi lainaukset kyllä innostavat kirjan pariin.

    VastaaPoista
  5. Taas uusi aukko sivistyksessä, minulle tämä trilogia on ihan vieras! Mietin tässä, että kovin vähän tulee luettua tanskalaista kirjallisuutta, varsinkaan historiallista. Voisi olla syytä kokeilla.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii