Siirry pääsisältöön

Tove Ditlevsen: Lapsuus (naistenviikko 2024)

Lapsuus on pitkä ja kapea kuin arkku eikä siitä pääse pois omin avuin. Se vain on siinä koko ajan ja kaikki näkevät sen yhtä selvästi kuin Kaunis-Ludvigin huulihalkion. Hän on samanlainen kuin Kaunis-Lili, niin ruma ettei voi kuvitellakaan että hänellä on koskaan ollut äitiä. Kaikkea rumaa tai onnetonta sanotaan kauniiksi eikä kukaan tiedä syytä. Lapsuudesta ei pääse pois, se tarttuu kuin haju. Sen huomaa muista lapsista, koska jokaisella lapsuudella on oma hajunsa. Omaa hajua ei voi haistaa, ja joskus pelottaa että se on pahempi kuin muiden. Kun jututan toista tyttöä jonka lapsuus haisee tuhkalta ja hiileltä, hän ottaa yhtäkkiä askeleen taaksepäin, sillä hän on haistanut minun lapsuuteni hirveän löyhkän.

Tove Ditlevsen: Lapsuus
S&S 2021
alkuteos Barndom 1967
suomentanut Katriina Huttunen
kansi Elina Warsta
142 sivua

Tove Ditlevsenin Kööpenhamina-trilogia on pitkään odottanut hyllyssäni lukemistaan, ja onpa se muutamaan kertaan vilahdellut jossain TBR-postauksessani. Nyt tuli vihdoin aika tarttua romaaneihin, ja ensimmäisenä otin luonnollisesti luettavaksi Lapsuuden, joka kuvaa kirjailijan lapsuutta rippikouluikään asti. 

Romaani sijoittuu 1920- ja 1930-luvulle Tanskaan. Alussa Tove on nuori tyttö, joka janoaa äitinsä hyväksyntää ja myönteistä huomiota. Äiti vain on arvaamaton ja usein paitsi kiukkuinen myös tyytymätön. Kasvaessaan Tove ymmärtää, että hän ei tarvitse äitiään ollakseen onnellinen.

Perheeseen kuuluvat myös isä ja isoveli Edvin. Ajan hengen mukaisesti tyttölapsi on vähemmän tärkeä kuin poika, ja Tove tietää hyvin mummonsa olleen sitä mieltä, ettei perhe olisi tarvinnut toista lasta lainkaan, kun kerran poika jo oli olemassa. Hän ymmärtää myös, että Edvinillä on mahdollisuuksia enemmän kuin pikkusiskolla.

Kaikki ihmiset pitävät veljestäni, ja ajattelen usein että hänen lapsuutensa sopii paremmin hänelle kuin minun lapsuuteni sopii minulle. Hänellä on räätälöity lapsuus joka laajenee harmonisesti hänen kasvunsa mukaan, kun taas minun lapsuuteni on tehty aivan toiselle tytölle, silloin se olisi kyllin hyvä. Kun ajattelen tällaisia ajatuksia, naamiostani tulee entistä tyhmempi, sillä näistä asioista ei voi puhua kenenkään kanssa, ja haaveilen aina että kohtaisin jonkun erityisen ihmisen joka kuuntelisi ja ymmärtäisi minua. Tiedän kirjoista että sellaisia ihmisiä on olemassa, mutta lapsuuden kadulla heitä ei ole ainoatakaan.

Lähtökohdat eivät siis ole kovin lämpimät. Tulevan kirjailijan lapsuutta tuntuu leimaavan tunnekylmyyden ohella myös alati läsnä oleva huonommuuden kokemus. Hän on kiinnostunut ”vääränlaisista” asioista ja joutuu piilottamaan todelliset ajatuksensa. Varhain heräävä kiinnostus runoutta kohtaan on yksi intohimo, joka saa osakseen pilkkaa, ja siksi se täytyy piilottaa.

Kirjailijan omasta elämästä kertova lapsuuskuvaus on analyyttista ja samaan aikaan hienosti lapsen tuntoja välittävää. Vaikka teoksessa on kyse muistoista, on siinä myös vahva läsnäolon tuntu. Kirjailijan käsissä menneisyyden elämä kööpenhaminalaisessa työläiskaupunginosassa herää henkiin ja tulee lähelle.

Lapsuus on kaikessa vähäeleisyydessään koskettava. Tove Ditlevsen luo lapsuudestaan karun ja surumielisen kuvan vahvasti tuntemuksiaan sanoittaen. Seuraavaksi otankin luettavaksi trilogian kakkososan Nuoruuden.

Osallistun tällä teoksella vuoden 2024 naistenviikkohaasteeseen, jota Tuija luotsaa.

Muualla: Kirjaluotsi ja Mitä luimme kerran.

Helmet 2024 -lukuhaaste: 6. Kirjan tapahtumat sijoittuvat 1920-luvulle.

Kommentit

  1. Tuo ensimmäinen lainaamasi kohta kirjasta on kyllä vaikuttava. Pidin kovasti tästä!

    VastaaPoista
  2. Lapsuus on väkevä teos, mutta itselleni se oli jotenkin todella masentava kokemus. Sattuikin kyllä raskaaseen ajanjaksoon luettavaksi. En ole halunnut tarttua myöhempiin osiin.

    VastaaPoista
  3. Muistan, että näistä Ditlevsenin kirjoista puhuttiin paljon muutama vuosi sitten, mutta kun en lukenut niitä silloin, niin olen unohtanut täysin nämä kirjat. Kiitos kun muistutit. Kirja tuntuu hyvin mielenkiintoiselta, tässä lapsuuskirjassa minua kiinnostaa erityisesti kööpenhaminalainen työläiskaupunginosa kasvuympäristönä. Arvostan, että kirjailija pystyy tiivistämään lapsuutensa 142 sivuun.

    VastaaPoista
  4. Olisikohan minunkin jo aika tarttua tähän kehuttuun trilogiaan? Valitsemasi lainaukset kyllä innostavat kirjan pariin.

    VastaaPoista
  5. Taas uusi aukko sivistyksessä, minulle tämä trilogia on ihan vieras! Mietin tässä, että kovin vähän tulee luettua tanskalaista kirjallisuutta, varsinkaan historiallista. Voisi olla syytä kokeilla.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat