Siirry pääsisältöön

Suvi Ratinen: Omat huoneet

Huoneita on kolme: sali, ruokasali ja makuukamari, jossa on myös rouvan siro kirjoituspöytä. Hän (Aino Kallas) kuitenkin työskentelee mieluummin puolison jykevän tammipöydän ääressä, kunhan varoo sotkemasta tämän papereita. Se on salissa ja aurinko paistaa siihen suoraan, vaikka asunto on muuten pimeä, eikä ikkunoista näe pihan aitaa pidemmälle.

Suvi Ratinen:
Omat huoneet – missä naiset kirjoittivat vuosisata sitten
Tammi 2021
kansi Emmi Kyytsönen
240 sivua

Tässä on tietokirja, jota odotin syksyn uutuuksista ehkä eniten. Suvi Ratisen Omat huoneet -teoksen idea on ihana: Ratinen tarkastelee kirjassaan sitä, missä naiset kirjoittivat sata vuotta sitten. Tietokirjassa on esillä kymmenen naista, jotka kirjoittivat 1900-luvun alkupuolella – siis monin tavoin erilaisessa ajassa kuin missä nyt elämme.

Kirjassa esitellään Hilja Haahden, Elsa Heporaudan, Maria Jotunin, Aino Kallaksen, Helmi Krohnin, L. Onervan, Ain' Elisabet Pennasen, Anni Swanin, Maila Talvion ja Hella Wuolijoen kirjallista uraa, yksityistä elämää ja ennen kaikkea niitä tiloja, joissa naiset aikanaan kirjoittivat. Monenmoista löytyy makuuhuoneen nurkkauksesta vankilaan. 

Teosta elävöittävät monenlaiset kuvat niin henkilöistä ja heidän perheistään kuin myös asuinpaikoista ja työskentelytiloista. Kuvia on myös joistakin rakennuksista nykyaikana: erityisesti esillä on Merilinna, joka on varsinainen kulttuurikeskittymä.

Ratinen kuljettaa teoksessaan kirjailija ja feministi Virginia Woolfin pamflettia Oma huone. Idea toimii hienosti ja herättää paljon ajatuksia.

Kiintoisaa kirjassa on ajatus paitsi fyysisten tilojen myös henkisten tilojen tarpeesta. Välttämättä suuretkaan neliöt eivät takaa riittävää tilaa ajattelulle ja yksinololle, kun ympärillä pyörii perhettä ja palvelijoita. Kirjan naisilla on yltäkylläisyyttä mutta myös velvollisuuksia, jotka vievät aikaa omilta intohimoilta. Ajan henki on se, että miehille kyllä löytyy omia huoneita ja mielenrauhaa, naisten usein odotetaan suovan huomiotaan paljon muulle kuin omille kirjallisille töilleen – siis unelmilleen ja kiinnostuksenkohteilleen. 

Mutta juuri biologian ja perhe-elämän takia useimmat naiset ovat Jotunin mukaan siinä vaiheessa jo "sisäisesti perin kuluneita". "Heille jää elämän ymmärrys ja hymy. Mutta ei sitä energiaa, jota vaaditaan taiteelliseen luomiseen."

Ratisen teoksen naiset ovat etuoikeutetussa asemassa, mutta silti heilläkin on vaikeuksia löytää tilaa omalle työskentelylleen. Onkin kiintoisaa pohtia, kuinka monen naisen ääni on jäänyt täysin kuulumattomiin juuri ajan ja tilan puuttumisen vuoksi. 

Suvi Ratinen toteaa loppusanoissaan, että ajat ovat muuttuneet eikä enää ole tarvetta "yhtä tiheään toistella Kallaksen huomiota tarmokkuudesta, jota naisilta vaaditaan oman työrauhan turvaamiseksi". En kuitenkaan voi olla ajattelematta, että työ on yhä kesken: edelleen esimerkiksi Tilastokeskuksen Sukupuolten tasa-arvo Suomessa 2021 -julkaisun mukaan naiset tekevät enemmän kotitöitä kuin miehet. Kuinka paljon kotitöihin käytettävä aika on poissa naisten omasta ajasta ja luovuudesta? 

Ratinenkin huomauttaa, että pandemia on voinut haastaa naisten oman tilan, ja muistuttaa Virginia Woolfin kannustaneen jatkuvaan valppauteen saavutetuista eduista huolimatta. Feministishenkinen Omat huoneet on siis kovin tarpeellinen ja paikallaan juuri nyt.

Omat huoneet on sekä idealtaan että toteutukseltaan toimiva teos, jonka haluan saada omaan hyllyyni. Kirjan äärelle haluan varmasti palata uudelleen.

Muualla: Kirja vieköön!, Sivuhenkilö.

Kommentit

  1. Tämä oli huippukiinnostava! Kuuntelin ensin äänikirjan ja sitten luin kirjastokirjan. Omaan hyllyyn tahtoisin minäkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Todella! Ihana idea ja vieläpä kokonaisuus, jota on kiva katsella.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii