Siirry pääsisältöön

Kati Outinen: Niin lähelle kuin muistan

Viimeisenä kuvataan loppukuva, jossa Irma ja Mies ylittävät rautatiekiskot ja ohiajava juna peittää heidät näkyvistä, muunnos klassikkokuvasta, jossa protagonistit ratsastavat tai kävelevät kaukaisuuteen, pois tarinasta, kohti maailmaa. Minä matkaan takaisin Konalaan, kirjoittamaan Salattuja elämiä yhdessä toisen hienon työryhmän kanssa.

Kati Outinen: Niin lähelle kuin muistan
Karisto 2021
369 sivua
äänikirjan lukija Kati Outinen
kesto 11 t 11 min

Kati Outinen on jäänyt mieleeni erityisesti Aki Kaurismäen elokuvista vaikuttavasta näyttelijäntyöstään. Hänen tekemisessään on intensiteettiä, joka hämmästyttää kerta toisensa jälkeen, ja niinpä otin ilolla vastaan tiedon Outisen muistelmateoksesta.

Niin lähelle kuin muistan on kiinnostava teos taiteesta ja suomalaisesta kulttuurikentästä Kati Outisen silmin. Outinen nojaa paljon vanhojen kalenterimerkintöjensä varaan mutta mainitsee tämän tästä, miten kyseessä on muistelu. Aina muistiin ei voi täysin luottaa, joskus muistot vääristyvät. Yhtä kaikki, näyttelijän muistelun äärelle asettuu mielellään, ja mukavasti polveileva kerronta sopii teokseen oikein hyvin.

Yksi muistikuva sytyttää toisen, joka vaipuu taka-alalle, kun jokin uusi asia leimahtaa mieleen. Monien tapahtumien kohdalla rajapinta mielikuvituksen, muiston, realistisen tapahtuman välillä on vaikea vetää. Ainakin osan tapahtumasta tiedän tapahtuneen, mutta onko sen jatko tai sitä edeltävä muisto vain mielikuvituksen jälkeenpäin tapahtumaan liittämää materiaalia? Onko muisto varioitunut, kun olen kuullut asioiden taustoja tai jonkun toisen näkemyksen tapahtuneesta?

Teos piirtää näkyviin kuvan näyttelijästä, joka on sieluaan myöten taiteilija ja taiteen asialla. Vuodet pienen lapsen äitinä ja sittemmin yksinhuoltajana limittyvät tiiviisti erilaisten teatteri- ja elokuvatöiden kanssa. Lämmin suhde omiin vanhempiin mahdollistaa kuvausmatkat, ja paikoin hengästyttää sekä työtahti että tiivis matkustaminen paikasta toiseen. Kiireenkin keskellä kaikesta paistaa kuitenkin lämpö ja rakkaus töihin sekä kiitollisuus: "olen onnenpekka" toistuu usein.

Kiintoisaa on kuvaus taiteilijan elämästä ja arjesta mutta myös siitä, minkälainen on naisen asema taiteen kentällä. Kun ikää tulee, puhelin soi yhä vähemmän. Samaan aikaan lapsiperheen ruuhka hellittää mutta ikääntyvät vanhemmat alkavat aiheuttaa huolta. Huoltakin voi käsitellä taiteen avulla.

Niin lähelle kuin muistan löytyy äänikirjana Outisen itsensä lukemana. Näyttelijän lukemista kuuntelee mielellään, ja oikeastaan teoksen ainoa huono puoli on se, että se herättää kaipuun teatteriin – eikä sekään ole ollenkaan huono asia. Suosittelen tätä eloisaa muistelmateosta lämpimästi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii