Siirry pääsisältöön

Milla von Plato: Hyvää iltaa (naistenviikko)

Maija näki jo kaukaa, että Aili istui rollaattorin päällä kotitalonsa tuulikaapissa. Lenkkitossut, jotka vielä kantakaupungin kaduilla menettelivät, olivat nyt aivan liian kevyet ja ohuet. Ne päästivät sohjoa sisään niin että varpaissa litisi.

Milla von Plato: Hyvää iltaa
WSOY 2023
kansi Martti Ruokonen
240 sivua

Maijan lapsuudessa Arvi Lind sanoi aina TV-uutisissa hyvää iltaa, ”vaikka koskaan ei voinut tietää, oliko ilta hyvä”. Oliko päiväkään hyvä, ainakaan kovin monella, kun samaan aikaan lama vei monelta työn ja elannon. 

Milla von Platon esikoisromaani Hyvää iltaa kulkee niin 1990-luvulla, historiallisen vaikeissa lamavuosissa, kuin myös 2010-luvulla. 1990-luvulla Maija on koulussa, jossa opettajia lomautetaan ja pyyhekumit puolitetaan. Lähempänä nykyaikaa Maija on kätilö, joka toivoo saavansa vakituisen työn samalla, kun syntyvyys pienenee ja säästötoimet uhkaavat synnytysosastoja.

Maijan ohella toinen tärkeä henkilö on Aili, entinen naapuri lapsuusajoilta. Ailista muotoutui Maijalle turva-aikuinen, kun äiti oli liian kiireinen töissään ja isä kokonaan toisessa maassa. Myöhemmin osat vaihtuvat, kun Maija huolehtii Ailista.

Tärkeä on myös Emilia, joka on tottunut jatkuviin muuttoihin ja jonka kotona turvattomuus on läsnä eri tavoin kuin Maijan maailmassa. Yhdessä tytöt fanittavat Roxettea ja koettelevat rajojaan etääntyäkseen myöhemmin toisistaan eri suuntiin. Erityisesti minua koskettaakin se, miten heidän tiensä erkanevat, miten kumpikin kantaa taustaansa mukanaan – samoin kuin laman jälkiä.

Hyvää iltaa yhdistää kiinnostavasti 1990-luvun laman jäljet nykyaikaan ja osoittaa yksilöiden kautta, miten yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat tavallisiin ihmisiin. Ailin ja Maijan välinen yhteys lämmittää mieltä, ja jotain kaihoisaa on siinä, miten aika kuluu.

Milla von Platon esikoisteos tarjoaa hyvin etenevän tarinan, jonka molemmat aikatasot pitävät hyvin kiinnostusta yllä. Hieman jäin kaipaamaan jonkinlaista lisäimua, mutta kaikkineen romaani tarjoaa sykähdyttävän lukukokemuksen ja nostalgiaa niin hyvässä kuin pahassa.

Tämä postaus on viimeinen osa osallistumistani Tuijan emännöimään Naistenviikko 2023 -haasteeseen.

Kommentit

  1. Jonna, aika samoin tunnelmin olemme lukeneet Hyvää iltaa. Hienoa siinä on laman pitkäaikaisvaikutusten ilmeneminen ja kiinnostavasti kuvatut henkilöt.

    Kiva, että olet taas mukana haasteessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos taas kerran haasteen järjestämisestä! tätä ihan jo odottaa joka kesä.

      Poista
  2. Tykkään siitä, että 1990-luku on pikkuhiljaa päässyt kirjan aiheisiin, ilmeisesti etäisyyttä on jo riittävästi. Kiva sinänsä että siinä on jo nostalgiaa, maailma on niin paljon muuttunut, mutta itse muistaa vielä hyvin millaista silloin oli.
    Luin hiljattain Tenhon, jota voin suositella hyppynä samaan aikakauteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tenhossa on tosiaan mainiota ajankuvaa. 1990-luku on kyllä kiinnostava ajanjakso: on jotenkin jännä huomata, miten ajat ovat siitäkin muuttuneet, vaikka ihan juurihan me ysäriä elimme 😉

      Poista
  3. Lama-ajan kuvaukset myös kaunokirjallisuudessa ovat tärkeitä, erityisesti tähän maailmanaikaan, kun talouden näkymät heikkenevät. Tiukkaa tulee olemaan, toivottavasti menneestä on kuitenkin jotain opittu.
    Minna /KBC

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaunokirjallisuus on mainio ikkuna menneeseen, ja samalla voisi ammentaa menneestä tulevaisuuteenkin. Toivoa sopii, että jotain on historiasta opittu.

      Poista
  4. Tämä on lukulistalla. Ounastelen tämän olevan itselleni sukupolviromaani. Ekaluokalla ei oltu vielä koulumaailmassa köyhiä ja kipeitä, seuraavana lukuvuonna kaikkea jo säännösteltiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tästä välittyy kiinnostavaa ajankuvaa. Erityisesti minua kosketti nimenomaan tuo lama-aika.

      Poista
  5. Tosiaan, ysäri alkaa tulla kirjallisuuteen! Itseäni aikakausi ei ehkä kauheasti kiinnosta, mutta toisaalta olisi ehkä kiintoisaa tutkiskella kirjojen avulla lama-ajan vaikutuksia myös omaan itseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lähtökohtaisesti en ole minäkään ollut kauhean kiinnostunut 1990-luvusta kirjallisuudesta mutta kuitenkin ysärikuvausten äärellä huomaan usein muistikuvien heräävän, usein havaitsen myös oivaltavani jotain. Niin tälläkin kertaa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii