Siirry pääsisältöön

Rachel Cusk: Mykkäkoulu

Ystävälläni ja minulla on takana vuosien keskusteluja. Olemme puhuneet äitiydestä – olemme molemmat olleet pitkään yksinhuoltajia – ja sen suhteesta kirjoittamiseen. Olemme puhuneet siitä millaisia ongelmia ja iloja liittyy todellisuuden kunnioittamiseen sekä taiteessa että elämässä. Hän ei ole koskaan pitänyt yllä varjotonta kuvaa vanhemmuudesta, ja ehkä hän juuri siksi ei puhu teini-ikäisestä pojastaan kuin vandaalista joka on pilannut hänen kauniin kuvansa.

Rachel Cusk: Mykkäkoulu
S&S 2023
alkuteos Coventry 2019
suomentanut Kaisa Kattelus
kansi Jussi Karjalainen
238 sivua

Rachel Cuskin Mykkäkoulu on kokoelma esseitä, jotka on alun perin julkaistu eri lehdissä. Teos on jaettu kolmeen osaan: ensimmäinen tarjoaa arkisia havaintoja, toisessa keskitytään pääasiassa kirjoittamiseen ja kolmannessa osassa keskiössä on kirjallisuus. 

Vaikka kokoelman osat ovat teemoiltaan erilaisia, on niillä kaikilla jotain annettavaa. Ensimmäisessä osassa kiehtovat erityisesti henkilökohtaisuus ja tarkat havainnot arjesta, toisessa osassa innostun varsinkin ”naiskirjoituksesta” – essee nimeltä Shakespearen sisaret tarkastelee moninaisesti ja ajatuksia herättäen naisten kirjoittamista kuljettaen mukanaan muun muassa Woolfin Omaa huonetta, kuinkas muuten. Kolmannen osan kirjallisuusanalyysit saavat ihastelemaan kirjailijan taitoa tarkastella lukemaansa, ja viimeistään nyt lukulistalleni lukittuu Edith Whartonin Viattomuuden aika. Ehkäpä ensi kesän klassikkohaastetta varten? Sitähän luotsaa heinäkuussa Oksan hyllyltä -blogi.

Rachel Cuskin esseet ovat antoisaa luettavaa. Kaikista en innostu mutta useimmista kyllä, ja lukiessani huomaan kaipaavani kirjasta ikiomaa kappaletta, johon voisin tehdä merkintöjä ja jonka luokse voisin palata heti, kun siltä tuntuu. Sisältö tarjoaa mietittävää ja ilmaisu tukee ajatuksia erinomaisesti. Tekstit ovat harkitsevia ja pohdiskelevia, ne houkuttavat lukijan vuoropuheluun kanssaan. Lisäksi Kaisa Katteluksen suomennos toimii erinomaisesti.

Miten pitäisi puhua maailmassa, jossa käyttäydytään näin huonosti?

Osallistun tällä sadan vuoden lukuhaasteeseen. Mykkäkoulu sijoittuu kohtaan 2010-luku – alkuteos on julkaistu vuonna 2019.

Helmet 2023 -lukuhaaste: 17. Kirja on kokoelma esseitä, pakinoita tai kolumneja.

Kommentit

  1. Luin viime vuonna Rachel Cuskin kehutun Ääriviivat-trilogian ja olihan siinä paljon ajatuksia ja lukeminen herätti niitä lisää. En kuitenkaan päässyt tarinoihin ihan niin sisälle, kuin olisi ennakko-odotuksieni myötä kuvitellut. Eikä niistä oikein jäänyt tietoista muistijälkeä. Piti esimerkiksi tarkistaa, etten sekoita kirjoja ja ole vaikka jo lukenut tätä...
    Voi olla, että romaanimuoto hämäsi. Pitänee kokeilla nämä esseet myös, josko ne kolahtaisivat paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt, kun lukemisesta on vierähtänyt hieman enemmän aikaa, huomaan monen asian jo ehtineen haipua mielestäni pois. Pitäisi varmaan olla oma kappale hyllyssä, jotta tekstien äärelle pääsisi palaamaan.

      Poista
    2. Mitä enemmän luen, sitä enemmän unohdan. On oikeastaan aika vaikea muistaa kuin ihan kaikkein vaikuttavimpia teoksia. Tai sitten se on tämä ikä...

      Poista
    3. No sepä se 🤔 Minähän perustin blogin siksi, koska en meinannut muistaa, mitä olen lukenut. Nyt on helppo tarkistaa, ettei kanna kirjastosta kotiin kirjoja, jotka on jo lukenut 😅

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat