Siirry pääsisältöön

Karoliina Niskanen: Muamo

Äiti katsoo kellastuneita koivunlehtiä ja keinulautaa ja ajattelee, että tämän kaiken Ruužu tulisi muistamaan lapsuudestaan. Kanat kotkottavat kivijalan päällä, kukko vahtii alamaisiaan. Sika röhkii kopperossa liävän perällä. Leinikki laiduntaa metsässä naapuritilan karjan mukana. Hevonen hirnuu tallissa, joka on rakennettu liävän viereen. Kaivo sijaitsee liävän ja asuintuvan välissä, sauna liävältä lähtevän polun päässä, aitat pirttiä vastapäätä ja riihi pihapiirin laidalla. Puuliiteri on saunan vieressä, maakellari takapihalla. Pihan päästä lähtee hiekkatie alas järvelle, polun varrella kasvaa heinää. Rannalla on laituri, vesi välkehtii auringossa.

Karoliina Niskanen: Muamo
Bazar 2023
kansi Sanna-Reeta Meilahti
303 sivua

On kaksi naista, sama aika, erilaiset maailmat. Toinen on Laatokan Karjalassa, toinen Pohjois-Pohjanmaalla. Kummastakin tulee tahoillaan äitejä, ja äitejä he ovat siinä vaiheessa, kun toisensa kohtaavat.

Kohtaamista tosin saa odottaa tovin, toisenkin. Naiset elävät arkeaan, synnyttävät, ovat lastensa elämässä mukana enemmän tai vähemmän. Paitsi että he ovat äitejä he ovat myös jonkun tyttäriä, molempien mukana kulkee käsitys omasta äidistä, ajatus siitä, mitä on olla äiti.

Ja nimenomaan äideistä Karoliina Niskasen hienossa Muamossa onkin kysymys. Miehet, isät, jäävät sivuosiin, kun naiset kantavat ja synnyttävät lapsensa Jos äideistä ei ole lapsistaan huolehtimaan, asettuu tilalle joku toinen – nainen hänkin. 

Kaiken ytimessä on se, mitä on olla äiti ja nainen osana sukupolvien ketjua. Mitä on kantaa mukanaan menneiden muistoja, niin hyviä kuin huonoja, ja rakentaa siinä keskellä omaa tapaa olla ja elää? Mitä siinä kaikessa merkitsee ympäröivä maailma myllerryksineen? Toinen maailmansota on näyttämö, joka jää sopivasti taustalle ja antaa tilaa eri puolilla maata asuville naisille, vaikka erityisesti toista heistä heitteleekin.

Kun erilaiset ja erilaista elämää eläneet naiset kohtaavat, keskiöön nousee äitiyden rinnalla ystävyys, joka kantaa vaikeina aikoina ja saa unelmoimaan sellaisesta, mitä ei ole aiemmin osannut ajatellakaan. Kuinka merkityksellistä voikaan olla kohdata joku, jolle saa puhua, kun on oppinut olemaan vaiti ja pärjäämään yksin.

Joskus, kun kirja loppuu, nousee jostain syvältä pitkä huokaus, jossa kaikuu ennen kaikkea haikeus. Niin kävi Muamon kohdalla – viimeiset rivit luettuani tunsin iloa siitä, että tulin tämän kertomuksen lukeneeksi, ja haikeutta siitä, että nyt olen jättämässä kaiken taakseni. Karoliina Niskasen romaani on hieno teos, joka vaikuttaa monitasoisuudessaan ja koskettavuudessaan. Muamo löytää tiensä luokseni ja jättää jälkensä.

Helmet 2023 -lukuhaaste: 2. Kirja kertoo lapsesta ja isovanhemmasta.

Kommentit

  1. Uskon vahvasti että Muamo löytää tiensä minunkin luokseni ja jättää jäljen 🙂 Oikeaa hetkeä odotellessa!

    VastaaPoista
  2. Tämä on kyllä hieno! Hyvin kuvaat sitä, miten sota on näyttämö mutta antaa tilaa henkilöille. Samaa yritin kuvata jollekin, joka epäröi sotateemaa, mutta en osannut sanoittaa noin hyvin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! Ja voi kiitos – pitikin miettiä aika pitkään, miten tuota sotaa sanoittaa. Minusta oli hieno valinta jättää se enemmänkin taustalle.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat