Siirry pääsisältöön

Susanna Hast: Ruumis/huoneet

Tehtäväni on lähestulkoon mahdoton, mutta ei aivan. Olen vielä elossa. Ruumiissani on todisteita tai ainakin niiden rippeitä. Muistini reunoilla ovat jäljet, joita ryhdyn seuraamaan. Todisteita voidaan pitää saastuneina ja todistajaa epäuskottavana – ja rikokset ovat tietenkin vanhentuneet – mutta minun täytyy silti selvittää tämä. Minun täytyy ennen kaikkea selvittää se, miten kirjoitan menneen niin että palautan ihmisyyteni. 

Susanna Hast: Ruumis/huoneet
S&S 2022
268 sivua
äänikirjan lukija Susanna Hast
kesto 8 t 8 min

Susanna Hastin omakohtaisesta esikoisromaanista Ruumis/huoneet on puhuttu tänä syksynä paljon, ja kirjailija voitti Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon. Erinomaista, näin sen on täytynyt mennäkin.

Ruumis/huoneet on nimittäin järisyttävä, hieno ja vaikuttava. Kirjailija tarkastelee siinä paitsi lapsuudessaan kokemaansa seksuaalista väkivaltaa myös väkivaltaa yleisemmin suhteessa vallitsevaan kulttuuriin.

Tärkeää teoksessa on myös muistaminen. Romaanin minä haluaa muistaa, vaikka muisti yrittää suojella häntä menneisyydessä tapahtuneelta pahalta. Mutta on tärkeää muistaa ja siten tunnistaa tapahtunut.

Lukiessa tuntee väistämättä ajoittain vihaa, voimattomuutta ja väsymystä: miksi maailma ei voi olla parempi? Muun muassa näyttämänsä maailmankuvan vuoksi Susanna Hastin romaani on äärimmäisen tärkeä. Sen toivoisi päätyvän mahdollisimman monen luettavaksi tai kuunneltavaksi.

Sen lisäksi, että teos on sisällöltään painava, raastavakin, se on myös todella hyvin kirjoitettu. Haluaisin pysähtyä tämän tästä alleviivaamaan, tunnustelemaan vahvaa kieltä. Äänikirjan kuuntelun lisäksi haluan kokea teoksen myös painettuna kirjana.

Ruumis/huoneet vetää monella tapaa sanattomaksi. Siksi tyydyn vain toivomaan, että kirjaa luetaan ja luetaan. Se ansaitsee tulla yhä uudelleen löydetyksi.

Helmet 2022: 45. Palkittu esikoisteos.

Kommentit

  1. Minutkin tämä kirja jätti sanattomaksi. Erittäin tärkeä aihepiiri.

    VastaaPoista
  2. Kyllä, ei vain tärkeä aihe vaan kieli itsessään tekee vaikutuksen! Tämä kirja tulee olemaan korkealla kun rankkaan vuoden kohokohtia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä! Ilmauksissa on sellaista voimaa, että tekee mieli vähän väliä pysähtyä niiden äärelle.

      Poista
  3. Mitä enemmän tästä kirjasta lukenu blogeista, sitä enemmän haluan lukea tän.

    VastaaPoista
  4. Tuntuu siltä, että tämä on pakko ottaa kuunteluun ennen pitkää. Mietin vaan miten on käsitelty, onko ahdistavia yksityiskohtia jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minua myös mietitytti, rohkenenko tarttua tähän. Liikaa yksityiskohtiin ei mennä ja lukijalle tarjotaan tilaa hengittää. Ei siis ole minusta liian ahdistava.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii