Siirry pääsisältöön

Lisa Hilton: Maestra

"Suunnittelin sitä jo kun astelin pois. Pystyisin tähän. Pystyisin tähän oikeasti. Mutta minun täytyi pysyä rauhallisena nyt, ajatella seuraavaa siirtoa eikä mitään muuta. Minun täytyi olla varma, että Cameronin ja Rupertin välillä oli yhteys."
Lisa Hilton: Maestra (Tammi 2016)
Alkuteos Maestra 2016
Suomentanut Kristiina Vaara
379 sivua
Lisa Hiltonin Maestra vie lukijansa keskelle taidemaailmaa. Tarinan päähenkilö on Judith Rashleigh, joka työskentelee lontoolaisessa taidehuutokaupassa. Rahat eivät oikein riitä, ja hän päätyy hankkimaan lisätienestejä samppanjabaariin. Siellä vakiasiakkaaksi osuu James, jonka merkitys Judithin elämässä kasvaa arvaamattoman suureksi. Työ Lontoossa päättyy, eikä mikään pidättele nuorta naista, joka Jamesin tapaamisen myötä päätyy matkaamaan ympäri Eurooppaa ja asettuu lopulta Ranskaan.

Judith, niin. Hän on nainen, joka tietää, mitä haluaa. Hän on valmis myös tekemään melkoisen paljon saavuttaakseen haluamansa, eikä surmatöiltäkään lopulta vältytä. Ensimmäinen tielle osuva kuolema on vahinko, mutta pian Judith päästää hengiltä enemmänkin väkeä, suunnitelmallisesti, raa'asti ja ilman tunnontuskia. Motiivina on paitsi taide, myös pyrkimys rehellisyyteen ja totuuteen - itselle sopivissa määrin, toki.

Judith on hahmona etäinen mutta kiinnostava. Hän ei avaa tunteitaan eikä juuri menneisyyttäänkään, eikä lukija isommin saa selitystä, miksi nainen etsii irtosuhteita, janoaa seksiä ja on valmis äärimmäisiin tekoihin äärimmäisellä tavalla. Ovela hän on, mutta myös kylmä, vaikka nautinto onkin tärkeä osa elämää. Päähenkilönsä seksuaalisia nautintoja Lisa Hilton kuvaa taitavasti, ei päälle liimaten eikä myötähäpeää aiheuttaen.

Maestra on tarina naisesta, joka pitää ohjat käsissään ja osaa toimia yksin. Avuttomuutta Judithissa ei ole pisaraakaan, laskelmoivuutta senkin edestä. Miehet jäävät tarinassa auttamatta statisteiksi, jotka useimmiten ovat Judithille vain askelmia matkalla eteenpäin.

Kirjaa mainostetaan Fifty Shades of Greyn faneille - uskallan väittää, että kirjalla on kuitenkin enemmän annettavaa kuin vertailukohteella: minulta Fifty Shades of Grey jäi kesken alkumetreillä, mutta Maestra pitää kyllä otteessaan. Tarina sekoittaa taiteen, jet set -elämän, himon, yksinäisyyden, koston ja ystävyyden kiehuvaksi keitokseksi, joka polttaa.

Kommentit

  1. Hmm, ei ehkä sittenkään hullumpi tämä Maestra. Olen sivusta seurannut sutinaa sen ympärillä, mutta ajatellut ettei ole mun juttu (nimenomaan noiden Fifty Shades -vertausten takia), mutta sinun arviosi perusteella vaikuttaakin varsin erilaiselta. Vaihteeksi laskelmoiva ja kylmä nainen ainaisten miesten sijasta. :P Ehkäpä luenkin tämän!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fifty Shades -vertaus ei minua todellakaan tämän pariin houkutellut, päinvastoin. :) En tosiaan ole FSG:n kanssa päässyt alkua pidemmälle, joten varma en asiastani ole, mutta luulen Maestran olevan parempi.
      Olisipas kiinnostavaa kuulla aatoksiasi, jos tämän päädyt lukemaan.

      Poista
    2. Minäkään en ole lukenut Fifty Shadesia, mutta sen verran olen lukenut kommentteja niistä kirjoista, että juu ei kiitos :D Eli hyvä kun luin sinun arviosi ja pääsin ennakkoluuloistani. :P

      Poista
  2. Olena varannut kirjan kirjastosta, mutta en ole missään kuullut vertausta FSG-kirjoihin.
    Kiitos postauksesta ja hauskaa vappua :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisi olla kirjassa tuo mainoslause, joka minun kohdallani siis ei toiminut. Mutta hyvä, kun silti tartuin tähän, viihdytti kyllä. :) Hauskaa vappua!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii