Siirry pääsisältöön

Elisa Aaltola: Esseitä eläimistä

Eläinten näkökulma – se, että eläin havaitsee ja mitä hän havaitsee – tönäistäänkin liian usein jaetusta tietoisuudesta ulos. Havaitsevaa eläinsubjektia ei siis haluta tunnistaa, muistaa, saati todentaa. Tämä taas mahdollistaa väkivaltaisen hyödyntämisen jatkumista. Väitän, että samalla kyseenalaistuu ihmiselle tyypillinen subjektiviteetin muoto – inhimillisyys. Ihminen, joka ei havaitse elämän subjektiviteettia, menettää jotain olennaista omastaan.

Elisa Aaltola: Esseitä eläimistä
Into 2022
kannen suunnittelu Laura Noponen
(viimeistely Tiia Javanainen)
256 sivua

Filosofi Elisa Aaltola kirjoittaa eläimistä tavalla, joka ravistelee. Hän tarkastelee yhdeksässä tekstissään omaa eläinsuhdettaan ja laajentaa katsantoaan yhteiskunnalliselle tasolle myös. Esseissä pohditaan esimerkiksi siten, millä tavoin maailmassa oikeutetaan eläinten kärsimys; miten esimerkiksi lihansyöjät perustelevat itselleen sitä, että lihaa nyt vain syödään.

Esseissä kohdataan niin luonnonvaraisia eläimiä kuin teollisuuden eläimiä. Filosofin viesti on selvä: ihan jokaisella eläimellä on oikeus arvokkaaseen elämään. Ihminen vain on asettanut itsensä asemaan, josta käsin hallitsee eläinkuntaa. Usein tavat kohdella eläimiä eivät kestä lähempää tarkastelua, ja Aaltola kyseenalaistaakin näkemyksen ihmisestä kaiken yläpuolella. 

Elisa Aaltola kuitenkin tarkastelee eläinten kohtelua hyvinkin läheltä. Hän puhuu esimerkiksi ”rautakarhuista”, joiden lopettamispäätöksiä perustellaan hyvin ihmiskeskeisesti. Hän puhuu siitä, miten toislajisista halutaan eroon nimeämällä ne haittaeläimiksi. Ihminen käyttää siis valtaansa monin tavoin, eikä eläinten kohtelu todellakaan usein ole kaunista. Päinvastoin.

Esseitä eläimistä on kirja, jonka soisi päätyvän mahdollisimman monen luettavaksi. Sen äärellä voi pohtia omaa suhdettaan luontoon ja eläimiin – tosin varoituksen sana on paikallaan: aina pohdinta ei ole aivan kivutonta eikä lukeminen mukavaa. Toisaalta kirjassa pyritään myös selittämään syitä seurausten takana. Erilaisten vaikuttimien ymmärtäminen voi olla hyvinkin avartavaa.

Elisa Aaltola kirjoittaa kauniisti ja avaa näkemyksiään paljon omakohtaisiin esimerkein. Siten kokonaisuus on lähestyttävä, vaikka sisältö ei aina helpolla päästäkään. Paikoin pohdinnan abstraktiotaso nousee jonkin verran mutta erityistä filosofian tuntemusta ei vaadita vaan teos avautuu muillekin. Ansio on se, että kirja ei siloittele liikaa vaan muistuttaa siitä, että meillä ihmisillä on valtaa ja että hirvittävän monet eläimet kärsivät turhaan.

Muualla: Kirjavinkit.

Helmet 2022 -lukuhaaste: 26. Kirja liittyy kansalaisaktivismiin.

Kommentit

  1. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Tämän haluan ehdottomasti lukea! Seuraan Elisa Aaltolaa Instassa ja tuntuu hyvältä, että joku joka oikeasti pyrkii näkyvästi puolustamaan eläimiä ja näkemään asioita toisesta (kuin ihmisen) näkökulmasta. Kuuntelin jonkun podcastin, jossa Aaltola oli vieraana ja silloin jo ihastuin hänen tyyliinsä! Luulen, että ostan tämän kirjan omaksi suomireissulla. Taitaa olla niitä kirjoja, jotka haluan omaan hyllyyni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin seuraan Elisa Aaltolaa instassa ja ihailen sitä, miten täysillä hän puolustaa eläinten oikeuksia. Pitääkin etsiskellä, jos löytäisin tuon podcastin tai kuulisin häntä muualla. On varmasti mielenkiintoinen puhuja.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat