Siirry pääsisältöön

Antti Rönkä ja Petri Tamminen: Silloin tällöin onnellinen

Isä, kirjoittaminen ja siinä onnistuminen on minulle paljon tärkeämpää kuin se, onko minulla kavereita tai hyvä mieli. Yksinäisyys on yhdentekevää, jos osaan kirjoittaa. Identiteettini ja koko olemassaoloni oikeus seisoo kirjoittamisen varassa. Joten olen ilmeisesti ihan yhtä epäinhimillinen olento kuin sinä.
Antti Rönkä ja Petri Tamminen:
Silloin tällöin onnellinen
Gummerus 2020
219 sivua

Silloin tällöin onnellinen on isän ja pojan, kahden kirjailijan, kirjeenvaihtoteos. Se ottaa hienolla tavalla oman paikkansa viime aikoina julkaistujen kirjekokoelmien sarjassa ja on kertakaikkisen upea kokonaisuus. Kirjan parissa ihastelin kerta toisensa jälkeen sitä, miten hyvin isä ja poika ajatuksiaan ilmaisevat, miten rehellisesti he toisiaan puhuttelevat ja miten he onnistuvat puhuttelemaan toistensa lisäksi myös lukijaansa.

Niin paljon tärkeitä sanoja Silloin tällöin onnellinen lukijalleen tarjoaa, että minulta tuntuvat loppuvan sanat kesken. Haluan jäädä poimimaan sivuilta ajatuksia, jotka nostattavat ajatuksia, vetoavat tunteisiin ja vievät mukanaan. Haluan lukea katkelmia ääneen ja tiedän, että tämän kirjan äärelle tahdon palata uudelleenkin.
Moi Antti
Kysyin kuulumisiasi, ja kun sinä sitten tosiaan vastasit, tarkkailin lähinnä ilmaisua, virkerakennetta, sanavarastoa, tekstin sujuvuutta, ja intoilin että poikahan kirjoittaa hyvin. Minä todella olen ammattini läpisyömä ihminen, aivan epäinhimillinen olento. Tai sitten ihan vain isä. Joka hahmottaa lapsensa taitoina ja sitten epäilee niitä taitoja. Eskohan se sanoi, että äiti rakastaa, rakastaa aina vain, vaikka poika konttaisi kotiin farkut kurassa ja omaisuus muovikassissa, mutta isä epäilee, epäilee aina vain, vaikka poika ajaisi pihaan uudella Teslalla ja puku päällä.
Kirjeissä – tai oikeammin sähköposteissa ja osin myös WhatsApp-keskustelussa – kirjoitetaan paljon kirjoittamisesta, ovathan molemmat osapuolet kirjailijoita. Kirjeenvaihdossa kuvataan romaanin käsikirjoituksen etenemistä ja sitä, minkälaista epävarmuutta ja tuskaa kirjoittaminen aiheuttaa niin uransa alussa olevalle kuin pidemmälle ehtineellekin – mutta myös iloa ja riemua.

Tärkeänä aiheena esille nousee myös se, miten vaikeaa aikaa koulu oli Antti Röngälle, jota kiusattiin ja joka salasi kiusaamisen vanhemmiltaan. Tätä avaa hätkähdyttävästi Röngän esikoisromaani Jalat ilmassa, ja jonkin verran näillä kirjoilla onkin kosketuspintaa.

Kirjoittamisen ja kiusaamiskokemusten lisäksi teoksessa puhutaan ihmissuhteista, kohtaamisesta ja kohtaamattomuudesta. Olennainen on isän ja pojan suhde, jonka ruotiminen vaatii rohkeutta molemmilta.
Antti, pyydän anteeksi. Sinun ei olisi pitänyt joutua kokemaan ainuttakaan noista tilanteista.
Kunpa voisin saada tekoni tekemättömiksi. Mutta en tietenkään saa.
Eikö näissä ajatuksissa ole jotain universaalia, mitä jokainen vanhempi jossain elämänsä vaiheessa todennäköisesti miettii? Miten tavattoman tärkeää onkaan, että noita tunteita sanoitetaan ja että lukija saa päästä osalliseksi lämminhenkistä, humoristista, tunteisiin käyvää ja viisasta keskustelua.
Isä,
epäilit ettei meillä ole kieltä tälle uudelle todellisuudelle. On minulla. Olen silloin tällöin onnellinen.
Kiitos tästä kirjasta, Antti Rönkä ja Petri Tamminen.

Kirjasta muualla: Kirjanmerkkinä lentolippu, Leena Lumi, Kulttuuri kukoistaa, Marjatan kirjat ja mietteetKirjaluotsi ja Tuijata. Kulttuuripohdintoja.

Helmet 2020 -lukuhaaste: 49. Vuonna 2020 julkaistu kirja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii