Siirry pääsisältöön

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa – väärässä olemisen historia

Kun äiti minähän olen yksi teistä. Äideistä, jotka surevat virheitään ja tietävät riittämättömyytensä. Ja ottavat vastaan sen kätketyn vihan, jota äitejä kohtaan tunnetaan, koska he eivät milloinkaan ole riittäviä; koska heidän rintansa aina lopulta ehtyvät. Minulla ei ole sitä ylellisyyttä, että voisin vain keskittyä syyttämään edellistä äitipolvea.

Sirpa Kähkönen: 36 uurnaa –
väärässä olemisen historia
Siltala 2023 kansi Jenni Saari, Sorry Jenny Visuals
267 sivua

Sirpa Kähkönen voitti vuoden 2023 Finlandia-palkinnon omakohtaisella romaanillaan 36 uurnaa – väärässä olemisen historia. Romaani kertoo ennen kaikkea kirjailijan äidistä, vuonna 2022 menehtyneestä Riitasta, mutta myös suvun historiasta ja siitä, miten kipupisteet valuvat sukupolvesta toiseen.

Kun Sirpa Kähkönen kuulee, että sukuhautaan mahtuu 36 uurnaa, hän ryhtyy keräämään äitinsä muistoksi ja turvaksi esineitä, joita tulee olla 36. Esineiden ja äidin päiväkirjojen kautta kirjailija tutkii, miksi äiti oli sellainen kuin oli – ailahtelevainen, vihainen, ilkeäkin. Syntyy puheenvuoro äidille.

36 uurnaa kuvaa kauniisti ja koskettavasti sitä, miten taakat siirtyvät sukupolvelta toiselle. Riitta Kähkönen oli sota-ajan lapsi, hänen isänsä oli sotansa sotinut ja traumat näkyivät kotona. Äiti puolestaan kasvatti tytärtään ohjenuoranaan ankaruus, eivätkä pahat sanat olleet perheessä tavattomia. Kauniin ja urheilullisen Riitan elämän käännekohdaksi muodostui vielä junaonnettomuus 15-vuotiaana. Vakavasti loukkaantunut teinityttö toipui nopeasti, mutta onnettomuus jätti jälkensä.

Vaikka romaanissa on paljon surua, murhetta ja lohduttomuuttakin, on siinä myös kaunista yhteyden etsimistä menneeseen ja menneisiin sekä syvää ymmärrystä. En voi lukiessani olla ajattelematta, että Sirpa Kähkönen olisi voinut valita myös katkeruuden ja kaunan, mutta hän valitsi toisin. Pyrkimys ymmärtää vaikeita asioita ja isojakin epäkohtia lämmittää mieltä ja saa toivomaan, että sellaista näkisi tässä maailmanajassa enemmänkin.

36 uurnaa on hyvin henkilökohtainen teos, mutta se avaa myös lukijalle mahdollisuuksia tutkiskella omaa henkilöhistoriaa ikään kuin esimerkin kautta. Se muistuttaa, että emme kuitenkaan ole tyhjiä tauluja vaan osa sukupolvien ketjua. Halu ymmärtää ja hakea sopua voi olla kovin merkityksellistä ja tärkeää.

En ole kovin paljon Kähkösen romaaneja lukenut enkä ole perehtynyt kehuttuun Kuopio-sarjaan. Silti aavistelen, että tässä romaanissa on jotain kokeilevampaa kuin aiemmassa tuotannossa. Kerronnassa on jotain leikittelevää niin kerronnan tavassa kuin siinä, miten Tuonen Tytti on läsnä kertojan peratessa mennyttä. Se keventää ja herättelee lukijaa, jos mieli meinaa vaipua horrokseen.

Ihailen lukiessani suuresti Kähkösen sanankäyttöä. Kieli on rikasta ja hersyvää, ja tässä romaanissa sanat todella rakentavat kokonaisia maailmoja.

Muualla: Jokken kirjanurkkaKirjarouvan elämää ja moni, moni muu.

Helmet 2024 -lukuhaasteessa Finlandia-palkittu romaani asettuu kohtaan 42. Kirjan nimessä on alaotsikko.






Kommentit

  1. Läheiset suhteet voivat olla hyvin raadollisia. Pidin valtavasti Graniittimiehestä, joka oli myös Finlandia-ehdokas. Suosittelen sitäkin.

    VastaaPoista
  2. Lukulistalla. En ole itsekään tarttunut Kuopio-sarjaan, mutta kirjan teema kiinnostaa. Minulle myös Finlandia-palkinto on joka vuosi tapaus.

    VastaaPoista
  3. Kirjoitat kauniisti 36 uurnasta ja kuvaat sen, mikä siinä on keskeistä: yksityinen muuttuu yleisemmäksi, moni lukija löytää kirjan kautta oman suvun kipupisteitä ja lohdutusta. Olen lukenut pari Kähkösen aikaisempaa kirjaa, mutten minäkään ole Kuopio-sarjan tuntija. Uudenlaista Kähköstä 36 uurnaa on, ja odotankin mitä seuraavaksi.

    VastaaPoista
  4. Nimi jäi äskeisestä kommentistani pois, kun niin innokkaasti aloin kirjoittaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii