Siirry pääsisältöön

Ian McEwan: Pähkinänkuori

Tässä sitä ollaan, pää alaspäin naisen sisällä. Odotan käsivarret kärsivällisesti ristissä, odotan ja ihmettelen kenen sisällä olen ja mitä on edessä. Silmäni sulkeutuvat kaihoisasti, kun muistan miten kerran ajelehdin läpikuultavassa pussissani, keljuin ja kiepuin uneliaasti ajatusteni kuplassa yksityisessä valtameressäni ja törmäilin läpinäkyvään kalvoon joka väreili ja välitti katalien salaliittolaisten vaimennetut äänet.

Ian McEwan: Pähkinänkuori
Otava 2017
alkuteos Nutshell 2016
suomentanut Juhani Lindholm
kansi Jonathan Gray
200 sivua

Syntymätön poika odottaa. Elämä äidin kohdussa on varsinainen jännitysnäytelmä, sillä pojan Trudy-äiti on jättänyt pojan isän Johnin ja ryhtynyt suhteeseen Johnin veljen Clauden kanssa. Suhteen rikkoutuminen ei kuitenkaan pelkästään riitä, vaan Trudy ja Claude punovat juonen, jotta Trudyn ei tarvitse lähteä entisen miehensä suvun kodista.

Tätä kaikkea syntymätön mutta kaikesta erittäin tietoinen lapsi seuraa eräänlaiselta aitiopaikalta mutta kuitenkin pimennosta. Hän kuulee ja ymmärtää epätavallisen paljon mutta ei tietenkään näe ympärilleen. Hän haluaisi puuttua tapahtumien kulkuun mutta ei kykene vaan joutuu tyytymään sivullisen seuraajan rooliin – lähestulkoon täysin. Hän on älykäs ja terävä, kyyninenkin sanoittaessaan havaintojaan. 

Pähkinänkuori on hyvin älyllinen ja taidokas romaani, joka pitää trillerimäisellä juoneltaan otteessaan. Silti koin oloni romaanin äärellä usein melkoisen epämukavaksi. Musta huumori on senlaatuista, että se ei oikein vetoa minuun, eivätkä henkilöhahmotkaan oikein houkuttele luokseen. Oikeastaan yksikään romaanin henkilöistä ei ole järin mukava. Hyvä romaani ei tietenkään vaadi mukavia ihmisiä, mutta tässä hahmot ovat sellaisia, että olen lähinnä tyytyväinen, kun saatan jättää heidät taakseni.

Myös Kirjanurkkaus hämmentyi McEwanin romaanista. Luettua elämää -blogin Elinalle Pähkinänkuoresta sen sijaan muodostui lukunautinto.

Helmet 2024 -lukuhaaste: 46. Kirjan kannen pääväri on musta tai kirjan nimessä on sana musta.

Kommentit

  1. Omaperäinen lähestymistapa tuo kohdussa tarkkaileva lapsi, siinä suhteessa kiinnostaa. Olen lukenut McEwanilta Sementtipuutarhan joskus muinoin ja se oli kyllä tosi ankea teos. Juuri tuo henkilöiden epämiellyttävyys. En ole tohtinut tarttua muuhun tuotantoon, vaikka McEwanin teoksia nostetaan säännöllisesti blogeissa esiin.

    VastaaPoista
  2. Minäkin olen lukenut McEwanilta vain Sementtipuutarhan joskus kauan kauan sitten mutta pidin siitä kyllä! Tämäkin kiinnostaa, on ainakin erikoinen lähtökohta kirjalle. En ole vielä miettinyt mitään tuohon haastekohtaan, joten pidetään mielessä.

    VastaaPoista
  3. Kirjan kansi on tuttu, mutta enpä tiennyt siitä mitään tätä ennen! Alkoi kyllä vähän kiinnostaa, vaikka epämiellyttävät henkilöhahmot eivät varsinaisesti lemppareitani olekaan.

    VastaaPoista
  4. Mielenkiintoinen lähtöasetelma! Olen lukenut Ian McEvanilta vain Rannalla-teoksen ja nähnyt teatterissa Lauantai-näytelmän ja tietenkin Atonement. En minäkään näitä henkilöitä symppiksinä pitäisi ja ennen kaikkea se brittiläinen pidättyneisyys oikein loistaa. Sellaista on usein hieman tukalaa lukea, mutta toisaalta McEvan kirjoittaan niin hienosti, että hänen kirjoihinsa kannattaa tarttua.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat