Siirry pääsisältöön

Karoliina Timonen: Laina

Kun hän astuu ulos, lumeen, astuu alati laskeutuvan lumiverhon alle, hän ajatttelee lähtevänsä tästä talosta viimeistä kertaa vaimona. Hän tietää palaavansa tänään viimeistä kertaa siten, että tietäisi miehen tulevan pian perässä. Hän odottaisi, ja odottaessaan hän valmistaisi heille illallista, aivan kuten lukuisina muinakin päivinä näiden yhteisten vuosien aikana.

Karoliina Timonen: Laina
WSOY 2023
kansi Ville Laihonen,
kannen teos Wäinö Aaltonen
416 sivua

On tammikuun viimeinen päivä vuonna 1955. Koska lunta on satanut tiheään jo vuorokauden, maanantaiaamu on hiljainen ja hämärä, kuin sadussa.

Karoliina Timosen romaani Laina kertoo fiktiivisen tarinan Kalle Päätalon ensimmäisestä vaimosta. Liitto päättyi eroon vuonna 1955, ja eropäätöstä edelsivät kiihkeän rakkauden lisäksi muun muassa raivoisat riidat, oman kodin rakentaminen Tampereelle ja asuminen myös Kallen kotiseudulla Taivalkoskella – Lainan vastustuksesta huolimatta.

Laina on yhdenpäivänromaani, joka avaa koskettavasti päähenkilönsä elämäntarinaa. Kun Laina tekee työtään ja elää aamusta iltaan päivää, joka on hänen elämänsä merkittävä vedenjakaja, tehdään samalla retkiä menneisyyteen, niin Lainan lapsuuteen ja nuoruuteen. Samalla Lainasta muotoutuu monimuotoinen kuva – hän on nainen, joka on muutakin kuin kuuluisan kirjailijan sivuun jäänyt ja sivuun jätetty vaimo. Hän on lihaa ja verta, hänellä on omia haaveita ja toiveita, ja ennen kaikkea hänellä on suuri rakkaus Kallea kohtaan.

Olen ihaillut Karoliina Timosen kykyä rakentaa tunnelmaa, ja samaa ihailen myös tässä romaanissa. Tunnelma on ensi riveiltä lähtien intensiivinen ja mukanaan vievä: vaikka alkuun ihmettelin, miten yhden päivän kattava romaani voi kantaa alusta loppuun saakka, se totisesti kantoi.

Pidin suuresti romaanin kerronnasta. Kertoja tietää enemmän kuin Laina, jonka ajatukset keskittyvät ratkaisevaan ja merkitykselliseen päivään. Laina on kuin käpertynyt itseensä, hän uskoo tietävänsä, mitä tapahtuu. Mutta kertoja osaa nähdä tulevaan, tietää mitä tuleman pitää. Lukiessa ei voi olla ajattelematta, että kunpa Laina tietäisi, että elämää on myös eron jälkeen, että kaikki käy lopulta aivan hyvin.

Muutoinkin kerronta on taitavaa hyvin ajalliseen miljööseen sopivaa kieltä myöten. Toistoa on sopivasti, vihjeitä Lainan elämän suurista tekijöistä annetaan riittävästi mutta ei tarpeettomasti osoitellen. Vaikka en ole kovin paljon Kalle Päätalon tuotantoon tutustunut, toisin kuin Karoliina Timonen, tulee romaanin äärellä tunne, että sitä on kirjoitettu hyvällä tavalla päätalolaisessa hengessä ja antamalla tilaa naiselle, josta on syntynyt kenties kovin yksipuolinen ja epäoikeudenmukainenkin kuva.

Muualla: Tuijata ja Kirjasähkökäyrä.

Helmet 2024: 27. Kirja kertoo jälleenrakentamisesta.




Kommentit

  1. Hieno teos. En ole lukenut Päätalon kirjoja, joissa on ensimmäinen vaimo ts. Laina. Elokuvassa hän on ollut, mutta ei niistä saanut mitään ikävää kuvaa. Ilmeisesti he kuitenkin pysyivät ystävinä eron jälkeenkin.

    VastaaPoista
  2. Tämä kiinnostaa suuresti, mutta toisaalta olen pähkäillyt, pitääkö Päätalon tuotanto ja hänen Laina-kuvauksensa tuntea, että saa romaanista tarpeeksi irti. Ilmeisesti ei! Siinä tapauksessa tähän voisi tarttua.

    VastaaPoista
  3. Olen miettinyt samaa kuin Amma, tai että ainakin kirjasta saisi enemmän irti jos tuntisi Päätalon tuotannon sisältöä, eikä tietäisi vain että tiiliskiviä riittää. Sen elokuvan olen nähnyt, ja se onkin ainoa piipahdus mikä mulla on kummankaan elämään. Mutta uskon kyllä, ettei enempää ole välttämätöntä tietääkään. Ajankohdaltaan Laina kyllä kiinnostaa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii