Siirry pääsisältöön

Mira Aurelia Eskelinen: Aavistus

Rosa nousee sängyltä, astelee viereeni, ottaa minua kädestä. Katsoo silmiin, sanoo ettei minulla ole mitään hätää. Ei mitään pelättävää. Laitan David Bowien Let's Dance -kappaleen soimaan, kirjoitan esiin sen mitä en olisi todeksi uskonut, ja klikkaan julkaise-painiketta. Puristan Rosan kättä, hengitän syvään, hengitän. Nyt se on julkista. Nimeni on Mira, olen transsukupuolinen nainen.

Mira Aurelia Eskelinen: Aavistus
S&S 2023
kansi Tikli Tarina Tommiska
223 sivua

Mira Aurelia Eskelisen esikoisromaani Aavistus kertoo siitä, miten Jalmarista tuli Mira. Romaani kertoo siitä, miten heteromieheksi itsensä kuvitteleva avautuu vähitellen pohtimaan itseään ja sitä, mitä hän todellisuudessa on.

Käänteentekevä on halloween vuonna 2015 ja juhla, jossa kertojaa katsovat näkevät ihka oikean naisen. Mutta samalla kertoja tiedostaa, että Miran tarina voisi alkaa toisaaltakin. Varmaa kai on vain epävarmuus:

Mistä sen tietää mitä kokee olevansa?

Aavistus kuvaa kauniisti ja herkästi epävarmuutta ja itsen löytämistä. Sekavat tunteet siitä, onko kertoja genderfluid, onko hän täysin mies vievät vähitellen kohti ymmärrystä: ehkä sukupuoli ei olekaan se, miksi se on syntymässä määritelty.

Yksi antoisa seikka teoksessa onkin se, mitä ymmärrämme sukupuolella ja mitkä ovat sukupuolen rajat. Mitä sukupuoli merkitsee ja miten yhteiskunta sen määrittelee? Entä mitä yhteiskunta sallii? Miten tiukat sukupuolirajat näkyvät tavallisessa arjessa ja ovatko ne todella tarpeen? Teosta voisikin suositella luettavaksi oikeastaan kenelle tahansa, sillä se saattaa herättää katsomaan maailmaa tai ainakin sukupuolikäsityksiä uusin silmin.

Aavistus kertoo siitä, miten mies löytää itsensä ja hakeutuu transitioon tullakseen naiseksi. Kertomus ei ole täynnä ahdistusta ja kurjuutta vaan pikemminkin päinvastoin: siihen sisältyy ilo itsen esiin kaivamisen mahdollisuudesta. 

Aavistus ei kauhistele ja alleviivaa vaan kertoo yhden ihmisen tarinan tavallisena (toivottavasti näin voi sanoa) – ei siis sellaisena, mitä pitäisi kauhistella ja jopa pyrkiä estämään, vaan jonakin, joka pitäisi nähdä osana elämää. Mitä mahdollisuuksia onkaan siinä, kun ihminen tulee nähdyksi omana itsenään ja saa ympärillään olevilta tukea muutoksessaan?

Artikkelissaan Ei mitään meistä ilman meitä Mira Eskelinen toteaa: "Sukupuolen moninaisuutta käsittelevillä elokuvilla ja sarjoilla on näin ollen paljon vaikutusta siihen, millainen käsitys cissukupuolisilla (eli ei-transsukupuolisilla) ihmisillä aiheesta on." Elokuvien ja sarjojen oheen voi tietenkin lisätä kirjat, ja Aavistus toteuttaa hienosti tehtävää cissukupuolisten käsityksiin vaikuttajana. Se on vaikuttava ja mieleenjäävä teos. Lue!

Helmet 2023 -lukuhaaste: 9. Kirjan kirjailija kuuluu vähemmistöön, ja kirja kertoo tästä vähemmistöstä.

Kommentit

  1. Tärkeä aihepiiri. Minulla on aiheesta tosi vähän tietoa, vaikka blogistani kyllä löytyy aihepiiriin liittyviä teoksia mm. Marja Björkin Poika.

    VastaaPoista
  2. Lisää tällaisia positiivisia kertomuksia tärkeästä aiheesta! Iso muutos onkin jo tapahtunut, ja kertomukset sukupuolen korjauksesta ovat yhä useammin menestystarinoita.
    Teatterin puolelta suosittelen lämpimästi Miiko Toiviaisen monologinäytelmää Kepeä elämäni, jota Miiko on esittänyt useissa teattereissa, ja toivottavasta myös jatkaa.
    /KBC

    VastaaPoista
  3. Sinä sait tästä selvästikin tunteellisemman lukukokemuksen kuin minä, oli todella mielenkiintoista lukea juttusi kirjan juuri itsekin kuunnelleena 🙂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se onkin aina kiinnostavaa, miten eri teokset eri lukijoihin vaikuttavat 😊

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii