Siirry pääsisältöön

Karen Swan: Kesytön saari

Effien katse singahteli kuin sudenkorento hänen kävellessään, kun hän yritti saada tuntumaa uuteen maisemaan. Uskomatonta kyllä, se oli monella tapaa karumpi kuin hänen kotisaarensa – merilintuja oli vähemmän eikä jyrkänteitä ollut lainkaan – mutta hän ei voinut kiistää, etteivätkö puut olisi olleet ihmeellisiä, niiden latvukset kuin monisormisia käsiä vihreiden jättiläisten maasta, puut jotka kätkivät sisäänsä kokonaisia muita valtakuntia; oravat, näädät ja muut eläimet joita hän oli nähnyt vain kirjoissa, loikkivat ja kipittivät puiden oksilla ja katosivat salaisiin pesiinsä ennen kuin hän ehti lähelle. Hirtalla ei ollut sellaisia arvoituksia, vaan se oli juuri sellainen kuin miltä näytti: graniittikallioiden ikuisesti muuttumaton saari. Hirta kesti, se piti pintansa, se säilyi; se ei taipuisi, mutta toisaalta se ei suojelisikaan. Kyläläisten oli kasattava työläästi kivimuureja suojaksi ja opeteltava kiipeilemään päätähuimaavilla jyrkänteillä, joilla odotti elanto, jos he olivat riittävän pelottomia ottamaan riskin.

Karen Swan: Kesytön saari
Otava 2023
alkuteos The Last Summer
suomentanut Ilkka Rekiaro
äänikirjan lukija Eija Ahvo
kesto 15 t 44 min

Kun sain kuunneltua loppuun Kate Mortonin Takaisin kotiin -romaanin, tuntui siltä, että haluaisin edelleen pysytellä vetävien ja otteessaan pitävien lukuromaanien parissa. Karen Swanin Kesytön saari valikoitui kuunteluuni ennen kaikkea kiehtovalta vaikuttavan miljöön vuoksi: saarimaisema Skotlantiin yhdistettynä tuntui ennakkoon sopivasti innostavalta.

Romaanin miljöötä ei tosiaan sovi moittia: 1930-lukulainen St. Kildan saaristoon kuuluva Hirtan saari on romanttisen villi jos toki myös haastava asuinpaikka. Todellisuudessa – ja myös romaanissa – saarelaiset evakuoitiin omasta toiveestaan Skotlannin mantereelle 1930-luvulla, koska he kokivat olosuhteet turhan vaikeiksi.

Kesytön saari sijoittuu juuri tähän historialliseen taitekohtaan. Saarelaiset odottavat evakuointipäätöstä, toiset toiveikkaina ja toiset vakuuttuneina siitä, että mantereelta ei tälläkään kertaa vastakaikua tule. Yksi saaren asukkaista on Effie, joka uskoo saavansa jatkaa elämäänsä entiseen tapaan kiipeillen kallioilla ja hankkien ruokaa. Effien yllätykseksi saari kuitenkin päätetään tyhjentää vakituisista asukkaista, ja niinpä hänen on isänsä kanssa siirryttävä mantereelle opettelemaan elämistä uudessa ympäristössä.

Ennen evakuointia saarelle kuitenkin saapuu kiinnostava uusi tuttavuus, lordi Sholto, joka saa Effien pään pyörälle toisin kuin kukaan aiemmin. Mutta onko nuorten suhteen mahdollista edetä yhtään pidemmälle? Onhan Effie kuitenkin vain villi saarelaistyttö, kun taas lordi on – niin – lordi.

Mantereelle muutettuaan Effie törmää lordiinsa uudelleen. Olosuhteet vain eivät ole kovin suotuisat, sillä ympäröivä yhteisö ei suhtaudu kovin lämpimästi epäsuhtaiseen ystävyyteen. Lisäksi Effien on tehtävä ennen pitkää tiliä menneisyytensä kanssa.

Juuri kiehtovan miljöönsä vuoksi Kesytön saari kannatti kuunnella. Kuten etukäteen uskalsin arvata, löysin itseni kertomuksen kuunneltuani googlailemasta matkoja Skotlantiin. Ehkäpä joskus kohtaan saaret myös todellisuudessa, en vain kirjassa.

Effie on henkilönä kiinnostava villikko, joka on kokenut kovia ja joutunut olosuhteiden pakosta ottamaan vastuuta turhankin paljon. Saarella hän on saanut elää vapaammin, mutta mantereella edessä olevat normit näyttäytyvät hänen silmissään eriskummallisina, jopa naurettavina. Kirjan nimen voi ajatella tavallaan tarkoittavan paitsi konkreettista saarta, myös Effietä, joka kokee usein erillisyyttä suhteessa ympärillään oleviin.

Muista henkilöistä sen sijaan ei hirveän paljon irti saa, ja esimerkiksi Sholto jää aika ohueksi. Lisäksi henkilöissä ja juonenkulussa on kliseitä, jotka saivat paikoin huokailuttamaan. Oi, miksi sankarittaren täytyy olla hoikka ja näyttää siltä kuin ei olisi syönyt suurin piirtein ikinä? (Tiedän, että romanttisessa viihteessä sankarittaren tulee olla kaunis ja lihaton, miehen komea ja lihaksikas, mutta silti soisin kuvaston muuttuvan.)

Toisaalta Kesytön saari tarjoaa kliseineen kaikkineen hyvää viihdettä kesäpäivien ratoksi. Se avaa uuden sarjan ja tarjoaa lopussa sellaisen koukun, että seuraava osa kyllä nousee lukulistalleni mutinoistani huolimatta. Äänikirjanakin romaani toimii mainiosti, sillä juonta on helppo seurata ja Eija Ahvon eloisaa luentaa miellyttävä kuunnella.

Kommentit

  1. Tämä kiinnostaa, kun olen useammankin lukenut kehuvan :) Tosin onpa kyllä mälsää, jos vielä 2020-luvun kirjassa käytetään noinkin kuluneita kliseitä esim. ulkonäön suhteen... Kuvasto voisi tosiaan jo uudistua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo ulkonäköasia on sellainen, että se näköjään pistää nyt silmään yhdessä sun toisessa yhteydessä. Mutta muuten rohkenen tätä suositella, kiinnostava on. ☺️

      Poista
  2. Skotlanti puhuttelee minuakin, ja toinen aika. Kuulostaa siltä, että tämä on tuttua ja turvallista hieman koristellussa paketissa. Sopiva kevennys siis!
    /KBC

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sopiva kevennys tämä tosiaan on, ja Effien hahmo on kiinnostava lisä tuttuun ja turvalliseen – toki myös kiehtova miljöö, vaikka se sitten saaresta mantereeseen vaihtuukin.

      Poista
  3. Tämä odottelee minulla kirjapinossa vuoroaan. Historiallinen Skotlanti kiinnostaa, muusta en ole vielä ihan niin varma. Mutta nyt kun kerroit, että äänikirjan lukee Eija Ahvo, alkoi äänikirja poltella: Ahvo on upea lukija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ahvo on tosiaan upea lukija, sopivasti eloisa! Pitäisi ihan tutkiskella, mitä kaikkea hänen lukemanaan löytyy.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii