Siirry pääsisältöön

Johanna Annola: Valkenee kaukainen ranta

Ääneen sanottuna ajatus kuulosti Ulrikasta entistä vieraammalta. Hänkö joutuisi valvomaan, miten vaivaiset kyyröttäisivät syömässä. Hänkö paimentaisi kirkkoon koko sekalaisen lauman, kokoon kuivuneet vanhukset ja itsekseen hupattavat hourut. Harmaat koiperhoset. Vähitellen myös hän itse kuluisi raudanharmaaksi, kampaisi hiuksensa tiukasti taaksepäin ja puristaisi huulensa kireäksi kukkaron suuksi. Hän vyöttäisi mustan pukunsa mustalla nahkavyöllä, jolla kilkkaisi avainnippu kuin vanginvartijalla. Puvun pitsikaulus ulottuisi korviin saakka, raapisi ihoa, kätkisi alleen surullisen, kuihtuneen kaulaheltan.

Johanna Annola: Valkenee kaukainen ranta
Siltala 2024
kansi Laura Noponen
354 sivua

Ulrikan elämä mullistuu kertaheitolla. Pyrkimykset saavuttaa arvostusta pikkukaupungissa pyyhkiytyvät olemattomiin, kun Ulrikasta tulee yllättäen leski. Kutsun rouvasyhdistyksen jäseneksi saa heittää menemään, kun menehtynyt puoliso jättää jälkeensä vain velkaa.

1800-luvun lopun maailma piirtyy esiin vakuuttavasti, kun Ulrika joutuu tekemään ratkaisuja tulevaisuudestaan tilanteessa, jossa yhteiskunnallinen turvaverkko on kovin olematon. Yhteiskunnan alimmilta portailta löytyvät hoitolaiset, joita Ulrika päätyy kaitsemaan Hämeeseen. Hänestä tulee vaivaiskodin johtajatar, ja huonolle hoidolle jääneestä talosta hän löytää ukonrahjuksia ja eukkoja, joiden yläpuolelle hän itsensä visusti asettaa.

Seuraa vuosi, jonka aikana Ulrika oppii paljon uutta niin vaivaiskodin johtamisesta, hoitolaisista kuin itsestään. Läsnä on myös hänen oma henkilöhistoriansa, joka asettaa Ulrikan ajatusmaailmalle ja toimille kiinnostavan kehyksen.

Ulrika kuunteli tiskaajien puheenpartta. Ollaan illallaki viälä pesemäs, Lyyti moitti. En mä ny mitään kilpatyätä rupee tekee, Viinu vastasi. Samalla tavalla hitaasti paarustaen oli äitikin varmasti puhunut Hämeestä muuttaessaan, Ulrika mietti. Hän saattoi kuvitella, miten kummalliselta Äpärä-Pietan puheen oli täytynyt Saimaan rantojen räkänokista kuulostaa ja miten äiti oli taistellut oppiakseen heidän murteensa, pyöreän ja nopeasti kulkevan, etteivät toiset enää huutelisi. Siitäkin äiti oli lukkarinrouvaksi päästyään koulinut itsensä eroon.

Ulrika on hahmo, jonka katseen kautta ympäröivää maailmaa tarkastellaan. Pieniä välähdyksiä tosin saadaan myös nuoren miehen ajatuksista, kun kerronnan lomasta löytyy Ulrikan Väinö-pojan lyhyehköjä päiväkirjamerkintöjä. Alkuun saatoin hieman pohtia niiden tarpeellisuutta mutta lopulta ne kuitenkin toivat kiinnostavaa näkökulmaa maailmasta, josta Ulrika vaivaiskotia johtaessaan vähitellen erkaantuu.

Valkenee kaukainen ranta on historiantutkija Johanna Annolan ensimmäinen historiallinen romaani. Kerronnasta välittyy vahva asiantuntemus, niin varmalla otteella kirjailija lukijansa 1800-luvun lopulle johdattaa. Vaivaiskotien historian tutkimuksesta karttunut tieto on siirtynyt taidolla kaunokirjallisten kansien väliin: kieli on kaunista ja tyyli onnistunutta.

Paitsi että Annolan romaani on hieno kuvaus elämästä 1800-luvulla on se myös hyvin kiinnostava matka ihmisyyteen. Ulrikasta muotoutuu kokonainen hahmo epävarmuuksineen ja haaveineen, ja hänen asemansa epävarmuus muistuttaa vaikuttavasti siitä, miten vähän ihmisillä on saattanut olla vaihtoehtoja – hoitolaisista puhumattakaan. Tarina kasvaa edetessään ja pitää mainiosti otteessaan loppuun saakka. Se saa toivomaan, että kirjailija tarttuisi jatkossakin historiallisiin aiheisiin.

Vaivaistalolla käydessään Laurittula oli kurkistanut naisten tupaankin, jossa hoitolaiset istuivat rukkeineen ja hahtuvavakkoineen. Lyytin lapset makasivat kehdoissa kakluunin edessä. Pitäjän uusimmat elätit, mies totesi lapset huomattuaan, aivan kuten Ulrika oli uumoillutkin. Ulrika katsoi tyttöjen pieniä kasvoja ja yritti nähdä saman kuin Laurittula. Lapset katsoivat takaisin tummansinisillä silmillään, eikä Ulrikan mieleen tullut vaivaishoito vaan talvisen illan taivas.

Muualla: Kirjasähkökäyrä ja Kulttuuri kukoistaa

Helmet 2024 -lukuhaaste: 33. Kirjassa muutetaan maalle.

Kommentit

  1. Hieno kirja, joka teki näkyväksi vaiettua historiaa, vaivaistataloja ja vammaisten kohtelua.

    VastaaPoista
  2. Kirja kuulostaa sellaiselta, josta minäkin pitäisin.

    VastaaPoista
  3. Oijoi, tämä kuulostaa ihan minun kirjaltani. 1800-luku on yleensä historiallisissa romaaneissa lempivuosisatani. Ja vaivaistalojen historia kuulostaa kiinnostavalta näkökulmalta.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii