Siirry pääsisältöön

Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä

Maatessaan aamuisin autuaana sängyssä hän antoi yksityiskohtien vyöryä ylitseen: kuvia aamiaiskattauksista Patagoniassa, tyttö levittämässä meikkivoidetta kovaksi keitetyllä kananmmunalla, shiba inu -rotuinen koira Japanissa hypähtelemässä tervehtimään omistajaansa, aavemaisen kalpeita naisia, jotka postasivat kuvia mustelmistaan – maailma pusertui yhä lähemmäksi ja ihmisten välisten yhteyksien verkko hohti niin tiheänä, että se näytti silkkikankaalta, mutta päivä ei vieläkään valjennut hänelle. Mitä tämän kaiken näkeminen oikein merkitsi?

Patricia Lockwood: Kukaan ei puhu tästä
Tammi 2022
alkuteos No One is Talking About This
suomentanut Einari Aaltonen
kansi Markko Taina
226 sivua

Patricia Lockwoodin Kukaan ei puhu tästä on aluksi hämmentävä. Välähdyksenomaiset hetket limittyvät ja lomittuvat, kun romaanin päähenkilö elää portaalissa ja toteuttaa sen tarjoamia mahdollisuuksia. Portaalin ansiosta hänestä on tullut esiintyjä, joka matkustaa ympäri maailmaa ja jonka kommenteilla on yhtäkkiä paljon merkitystä.

Samaan aikaan elämä portaalissa on ailahtelevaa, tempoilevaa, arvaamatonta ja armotonta. Siellä täytyy olla sanavalmis mutta tarkka sanoistaan, täytyy tietää mihin kannattaa ottaa kantaa ja miten. Ihmiset hakevat sieltä hetkellistä tyydytystä ja täyttymystä, ja poissaolo tuntuu vaikealta. 

Sitten jokin muuttuu: todellinen elämä kutsuu lähes väkivaltaisesti kääntämään katseen suuntaansa. Päähenkilön on lähdettävä Ohioon, koska häntä tarvitaan siellä enemmän kuin missään muualla.

Kirjan toinen osa vie maailmaan, jossa on ihmisiä ja keskusteluja muutoinkin kuin ruutujen välityksellä. Siellä on myös ratkottavana suuria kysymyksiä ja kohdattavana elämää suurempia asioita. Portaalin poukkoilevuus vaihtuu tiiviiseen läsnäoloon, ja leikki muuttuu vakavasti otettavaksi olemiseksi. Muutos näkyy paitsi tunnelmassa, myös kerronnassa, ja siirtymä on suuri mutta samalla hallittu ja mukaansa vievä.

Kukaan ei puhu tästä on aluksi ärsyttävä mutta kummallisesti otteessaan pitävä kaikessa tarkkuudessaan ja humoristisuudessaan. Autofiktiivinen toinen osa pitää jo hyvin tehokkaasti otteessaan ja vie tunneskaalan toiseen päähän melankolisuudessaan. Kertomus on viiltävä ajankuva, joka muistuttaa siitä, mitä me olemme ja miten me olemme: jatkuvasti tässä ja samalla toisaalla, huomiomme kiinnittyneenä hetken tuohon ja seuraavassa hetkessä johonkin muuhun. 

"Hieno, ristiriitainen vuoristorata", määrittelee Mitä luimme kerran. "Ei tämä mikään tuikitavallinen romaani ole", toteaa Kirjavinkkien Mikko.

Helmet 2022: 1. Kirjassa yhdistetään faktaa ja fiktiota.

Kommentit

  1. Tästä kirjasta kyllä tunnisti somen poukkoilevuuden.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se tunnistaminen on myös vähän ahdistavaa. Toisaalta hyvää herättelyäkin.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Shelley Read: Minne virta kuljettaa

  Eräänä yönä matalien pilvien riippuessa laakson yllä me kaksi – syntymätön lapseni ja minä – käperryimme pesäämme huopien alle, ja siellä maatessani kuvittelin kaikkien metsän eläinten tekevän samoin, asettuvan levolle, kääriytyvän kerälle omaan lämpöönsä. Mietin, että jotkut metsän äideistä tunsivat lastensa potkivan sisällään aivan samalla tavalla, kun toiset taas ruokkivat ja hoivasivat ja suojelivat jälkeläisiään niin kuin minä pian tekisin. Ajattelin kaikkea sitä elämää, joka alkoi, kesti ja päättyi ympärilläni, suurimmasta karhusta pienimpään hyönteiseen, siemeneen, nuppuun ja kukkaan. Metsässä en ollut yksin. Olin varma, että juuri se oli yksi niistä asioista, joita Wil oli yrittänyt selittää minulle. Syleilin lempeästi vatsani kumpua, sekä lastani että myös jotain muuta, jotain sanoin kuvaamatonta valtavuutta, jonka osa tunsin olevani. Shelley Read: Minne virta kuljettaa Otava 2023 alkuteos Go as a river suomentanut Jaakko Kankaanpää äänikirjan lukija Mirjami Heikkinen kesto

Blogistanian Globalia -äänestyksen voittaja on...

Kirjabloggaajat, -grammaajat ja -tubettajat äänestivät jälleen parhaista lukukokemuksistaan. Vuoden 2023 kirjaparhaimmistoa äänestettiin viime viikolla: Blogistanian Globalia -kategoriassa ääniä antoi 51 äänestäjää ja mainituksi tuli 80 eri teosta. Voittajaksi nousi 15 pisteellä  Martha Wellsin  Hälytystila – Murhabotin päiväkirjat 1  (Hertta Kustannus) , suomentaja Mika Kivimäki! Arvioissa scifisarjan avaavaa teosta on luonnehdittu seuraavasti: Tämä olikin aika hurmaava tapaus tämä Murhabotti . –  Katarooman kirjaimia   Jäi lämmin fiilis . –  @kalmanoudotkirjat Miten mahtava tunne lukea näin hyvää scifiä suomeksi ja toivomme, että suomennoksen myötä teos löytää valtavan määrän uusia lukijoita, sillä sen se todella ansaitsee.      – @reading_with_pet_dragon Claire Keeganin  Nämä pienet asiat  (Tammi) , suomentaja Kristiina Rikman   sijoittui Globaliassa toiseksi yhdellätoista pisteellä. Siitä on todettu muun muassa näin: Sadassa sivussa Keegan luo täyden ja koskettavan kertomuksen, jok