Siirry pääsisältöön

Niina Mero: Englantilainen romanssi

"En tiedä, millaiseksi olin Markin vanhemmat kuvitellut, mutta jostain syystä mielikuvani aatelisrouvasta oli ollut lähempänä Hyacinth Bucketia kuin Granthamin leskikreivitärtä. Kävi ilmi, että jälkimmäinen olisi ollut huomattavasti todenmukaisempi esikuva, sillä lady Chattenham näytti yhtä happamalta kuin puolukkaa mansikaksi luullut pikkuvauva."

Niina Mero: Englantilainen romanssi
Gummerus 2018
383 sivua

Mukavaa ja leppoisaa lomalukemista tarjosi talvilomalla Niina Meron esikoisteos Englantilainen romanssi. Vaikka romantiikka alkuun minua hieman vieroksutti, halusin antaa mahdollisuuden tarinalle, johon nivoutuvat englantilainen kartanomiljöö ja kirjallisuus. Onneksi annoin tarinalle mahdollisuuden!

Tarinan päähenkilö on Nora, joka on omanlaisensa sankaritar. Tatuoitu ja maihareissa saapasteleva romantiikkakielteinen nainen tutkii englantilaista romantiikkaa eikä oikein aina saa läheisiään ymmärtämään, mikä järki on vastustaa romantiikkaa mutta samalla tutkia sitä. Pointti onkin siinä, että romantiikan arkikäsitys ei vastaa kirjallisuuden aikakautta, johon Nora on vihkiytynyt.

Nora ihailee Englantia kotoaan käsin mutta ei rohkene matkustaa maahan todellisuudessa, koska pelkää todellisuuden olevan huomattavasti unelmia karumpi. Pahaksi onneksi sisko Heli on kuitenkin toteuttanut unelmiaan ja päätynyt kihloihin englantilaisen aatelismiehen kanssa. Helin ja Markin häät lähestyvät, ja morsian haluaa sisarensa paikalle. Vastaan hangoitteleva Nora ei lopulta voi kieltäytyä vaan jättää kissansa ystävänsä hoiviin ja matkustaa Oxfordin liepeille auttamaan sisartaan.

Pelkästä auttamisesta tosin ei voi puhua, sillä tahtomattaan Nora onnistuu myös mylläämään perinteikkään aateliskartanon ilmapiiriä ja pöyhimään esiin salaisuuksia, joista sisarkaan ei ole tietoinen. Alta aikayksikön selviääkin, että Markin vanhempi veli on kadonnut jäljettömiin vuosia sitten. Nora on vakuuttunut, että katoamisessa on jotain salaperäistä, ja hän ryhtyy tutkimaan asiaa. Samaan aikaan ajatuksia myllertää yksi jos toinenkin englantilaismies.

Asetelma tarinassa on toki tuttu: reipasotteinen naisihminen tuulettaa jäykkiä rutiineja ja veisaa viis luokkaeroista. Romantiikkaakin Englantilaisesta romanssista löytyy, mutta ei onneksi siinä määrin kuin etukäteen pelkäsin. Niina Mero saa mainiosti ujutettua englantilaisen romanssin sekaan salapoliisityötä, jännitystä ja englantilaisen kirjallisuuden historiaa niin, ettei kokonaisuudesta muotoudu liian höttöistä hattaraa muttei toisaalta myöskään yltiöälyllistä kikkailua.

Englantilainen romanssi on viihdyttävä ja paikoin naurun hörähdyksiä kirvoittava tarina. Kepeää lukemista etsivälle mutta vaaleanpunaista hattaraa kaihtavalle romaani on kelpo valinta! Erityisesti tarinaa täytyy suositella englantilaisesta kartanomiljööstä kiinnostuneelle – kartano puutarhoineen on helppo nähdä mielessä, kun kirjan pariin uppoutuu.

Kirjasta ovat sanansa sanoneet myös ainakin Tuija ja Laura.

Keski-kirjastojen lukuhaasteessa Englantilainen romanssi asettuu kohtaan 24, Kirja, jossa matkustetaan, ja Helmet-haasteessa kohtaan 2, Kirjassa etsitään kadonnutta ihmistä tai esinettä.

Kiitos kustantajalle ennakkokappaleesta!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat