Siirry pääsisältöön

Karoliina Niskanen: Sillinpyytäjä

Tuhto sanoi vielä, että luotsaamisen taito periytyi sukupolvelta toiselle. Jos meri tyyntyi, tiesi olevansa tuulensuojassa. Silloin oli edettävä hitaasti. Onnettomuuksia tulisi aina olemaan. Haaksirikkoja. Sinäkin olit kuulemma selviytynyt yhdestä haaksirikosta viisikymmentäluvulla. Halusin kuulla lisää, mutta Tuhto sanoi, ettei siitä saanut puhua. Meri ei rakasta ketään, poikasi kuiskasi.

Karoliina Niskanen: Sillinpyytäjä
Bazar 2026
kansi Sanna-Reeta Meilahti
332 sivua

Röödilän satama on kielletty 11-vuotiaalta Frejalta. Sinne ei saa mennä, vaikka satamaan ovat saapumassa komeat Saukko-laivat ja niillä seilaavat sillinpyytäjät.

Laivat eivät ole syypää kieltoon mennä Röödilään. Laivoja vaarallisempia ovat Luotoset, ja he Freijaa vasta kiinnostavatkin. Erityisesti häntä kiinnostaa Torsti Luotonen, joka on Freijan isä. Siitä tosiasiasta ei vain juuri puhuta, sillä ylväällä sillinpyytäjällä on perhe Röödilässä.

Freija kuitenkin löytää mahdollisuutensa päästä katsomaan laivoja. Kovin lähelle isäänsä hän sen sijaan ei pääse, mutta Torstin poika Tuhto on Freijalle mahdollisuus kurkistaa edes hitusen verran siihen maailmaan, missä lasten yhteinen isä elää. Eikä välttämättä kaikki paljastuva ole niin kaunista kuin isäänsä ihaileva tyttö odottaa.

Freijan äiti on Kainuusta kotoisin mutta tytär tuntee omakseen rannikon ja meren. Freijan isoisän kirjeet tyttärelleen taustoittavat niin Esterin kuin Torstinkin hahmoja. Selviää, miten Freijan vanhemmat kohtasivat ja miksi äiti suhtautuu niin nurjasti mereen.

Kaksiosaisen romaanin toisessa osassa ollaan poissa rannikolta ja Kemiönsaaren tuoreiden varhaisperunoiden luota. Freija on kasvanut aikuiseksi mutta isä ei jätä häntä rauhaan. Hän haluaa saada selvää, mitä isälle tapahtui, ja hän päättää palata vuosien jälkeen takaisin Röödilään. Hän kaipaa merta ja sitä, mitä joskus oli.

Voisin kirjoittaa kokonaisvaltaisesta kivusta, jota ihminen tuntee, kun merta ei enää ole. Ekosysteemi tuhoutuu, lajit kuolevat, ihminenkin kuolee. Aaltojen tilalle jää pelkkä kuiva allas tai aavikko tai suolatasanko, rajattomuus muuttuu rajoiksi, pakopaikasta tulee vankila.

Aikuisuus ja välimatka auttavat Freijaa vähitellen ymmärtämään enemmän kuin mihin hän lapsena kykeni. Hän joutuu kohtaamaan tosiasioita ja pohtimaan, mitä voi antaa anteeksi. Entä mitä hänelle merkitsee meri, joka on ollut hänelle aina niin rakas ja joka sekä yhdisti hänet isäänsä että erotti?

Sillinpyytäjä on kadonnutta elinkeinoa eloisasti kuvaava kertomus, jossa meren pauhu on alati läsnä. Romaani katselee henkilöitään lämmöllä ja ymmärtäen, vaikka kaikki ei suinkaan ole kaunista. Henkilöhahmot ovat rikkinäisiä mutta samalla kokonaisia ja ymmärrettäviä kaikessa keskeneräisyydessään.

Pidin suuresti Karoliina Niskasen Muamo-romaanista, ja odotukseni olivatkin korkealla Sillinpyytäjän suhteen. Kirjaa kannatti odottaa ja ennen kaikkea sydämeen hiipivä kertomus kannatti lukea. 

On musertavaa ymmärtää, että aina lopulta koittaa aika, jolloin jokin sattumanvarainen hetki kahden ihmisen välillä jää viimeiseksi. Viimeinen katse, kosketus, viimeiset sanat. Viimeinen kädenpuristus tai nyökkäys, ja yhtäkkiä toinen vain katoaa. Eikä sitä silloin tajua tai edes muista jälkikäteen. Miltä toinen silloin näytti tai tuntui. Millainen asento hänellä oli, millainen ilme. Vuodet vain vierivät, ja toinen on poissa.


Kommentit

  1. Kuulostaapa mielenkiintoiselta. Tuntuu siltä, ettei ole ihan samalla kaavalla kuin historialliset romaanit yleensä. Jotenkin olen viime aikoina vierastanut historiallisia romaaneja, vaikka aikoinaan oli lempigenreni (tai yksi niistä).

    VastaaPoista
  2. Tämä ei ilmeisesti ole sellainen selkeä pisteestä A pisteeseen B juonivetoisesti etenevä romaani. Pitää lisätä kuuntelulistalle. Kiitos vinkistä 🙂

    VastaaPoista
  3. ”Sydämeen hiipivä kertomus”, kauniisti sanottu. Tämä on aiheensa puolesta vaikuttanut aika erilaiselta kuin Muamo, mutta uskon kyllä, että Niskasen taidot eivät ole kadonneet mihinkään. Minulla on mielessä yksi kesäreissu, johon tämä on täydellistä lukemista, jos reissu vaan onnistuu.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Haaste: kirjankansibingo

Haasteeseen osallistuvat saavat käyttää bingokuvaa omissa postauksissaan. Kesän ajalle on varmasti taas luvassa monenmoista haastetta, ja päätin minäkin - ensimmäistä kertaa muuten - kyhätä kokoon lukuhaasteen. Viime kesänä Le Masque Rouge -blogin Emilie emännöi kirjabingoa , ja siitä kehittelin edelleen kirjankansibingon. Bingorivejä täytetään lukemalla kirja, jonka kansikuva vastaa kutakin bingoruutua. Eli jos luetun kirjan kansikuvassa on lapsi, saa ruksata kyseisen lokeron. Bingo muodostuu vaakasuorasta, pystysuorasta tai vinottaisesta, kulmasta kulmaan ulottuvasta rivistä, jossa on viisi lokeroa. Samaa kirjaa ei voi käyttää useampaan lokeroon. Lokeroiden täyttämisessä saa käyttää omaa tulkintaa, kunhan ei vihreää lue punaiseksi. Haaste alkaa huomenna 15.5. ja päättyy 15.8. Elokuun loppuun mennessä toivon jonkinlaista bingokoontia, joka tulisi linkittää tämän postauksen kommentteihin. Bingoajien kesken arvotaan syyskuun alussa jonkinlainen kirjallinen palkinto. Koska tä...

100. postaus ja kirja-arvonta (päättynyt!)

Blogini on vielä lapsen kengissä ja ensi askeleiden tiellä, mutta sadannen postauksen aika tuli yllättävän äkkiä: tässä se nyt on! Ensimmäisen blogitekstini julkaisin 3.11.2013, ja nyt, noin neljän kuukauden iässä, on tämän sadan tekstin merkkipaalun aika. Vauvani on pari viikkoa blogiani vanhempi, ja juuri vauva selittää sitä, miksi olen ehtinyt lukea ja postata niin paljon. Hän on hyvin tyytyväinen ja rauhallinen, eli äidin lukuharrastusta ajatellen (ja toki muutenkin) unelmavauva. Olen ehtinyt viime kuukausina lukea enemmän kuin pitkään aikaan tätä ennen, joten kulunut talvi on ollut hyvin antoisa. Aloitin blogin, koska minua on jo pitkään häirinnyt se, että unohdan niin paljon lukemiani kirjoja. Kysymys ei ole kirjojen huonoudesta vaan onnettomasta muististani, ja ajattelin, että blogin avulla voin palata muistuttamaan mieleeni, mitä kirjoja olen lukenut ja millaisia ajatuksia ne ovat herättäneet. Bloggaaminen on kuitenkin ollut myös paljon muuta kuin lukukokemusten muistiin ki...

Blogistanian Tieto - äänestä täällä!

Logo: Marja-Leena Liipo Blogistanian kirjaäänestykset lähestyvät! Tarkat äänestysohjeet löytyvät täältä . Tänä vuonna tietokirjallisuuteen keskittyvää  Blogistanian Tieto  -kilpailua emännöidään tässä Kirjakaapin kummitus -blogissa. Jos haluat äänestää tietokirjallisuutta, julkaise perjantaina 27.1. kello 10.00 omassa blogissasi postaus, jossa kerrot, mitä kirjoja haluat äänestää. Linkitä postauksesi tämän postauksen kommenttikenttään, josta minä käyn linkatut postaukset lukemassa ja laskemassa äänet yhteen. Muistathan merkitä postaukseesi, montako pistettä kullekin kirjalle annat, jos äänestät useampia kirjoja! Myöhästyneitä listoja ei huomioida, eikä listaa myöskään saa julkaista etukäteen. Listan voi toki ajastaa ilmestymään etukäteen, ja linkin voi tuoda tähän postaukseen kommenttina jo ennen ensi perjantaita. Äänestystulokset julkaistaan emäntäblogeissa lauantaina 28.1. kello 10. Blogistanian muut emäntäblogit löytyvät seuraavista linkeistä: Blogistanian Finlan...