Siirry pääsisältöön

Saara Cantell: Tuulensuojaan

Tällaisena aurinkoisena sunnuntaipäivänä, Saima ajattelee, koko Helsinki tuntuu hymyilevän. Eivät vain ihmiset, vaan itse kaupunkikin. Talojen ikkunoista leikkuvissa valoläikissä kaikuu lasten nauru, ja raitiovaunujen teräksiset kiskot iskevät ohikulkijoille iloisesti silmää.

Saara Cantell: Tuulensuojaan
Tammi 2024
kansi Laura Lyytinen
335 sivua

Saara Cantellin Tuulensuojaan-romaanissa liikutaan kahdella aikatasolla. Nykyajassa Laura kohtaa valtavan pettymyksen, kun hän huomaa miehensä olevan eri linjoilla perheen perustamisesta. Samaan aikaan Kaislaniemessä, Lauralle ja hänen ukilleen tärkeässä kesäpaikassa, leviää kaivoshankkeen uhka.

Seinäkellon viisarin naksahdus jää kaikumaan tuvassa. Laura on luullut turtuneensa lapsuudesta asti tutun kellon ääneen, mutta nyt se peittää alleen kaiken muun. Kellon huminan ja viisarin räpsähdysten vuoksi Lauralta on mennyt täysin ohi Henrin pari viimeistä lausetta.

1930-luvulla puolestaan elää apteekissa työskentelevä Saima, joka kohtaa elämänsä rakkauden, Fransin, mutta suhteen tulevaisuus on epävarma. Ympäröivä aatemaailma on aikansa mukainen, ja varjon suhteen alkutaipaleelle luo myös yllättävä kuolemantapaus. 

Saiman palatessa pirtupullon kanssa proviisori on kumartunut kirjoittamaan kuittia. Saima joutuu heti tiskin taakse astuessaan suoraan kasvokkain hymyilevän Frans Nordgrenin kanssa. Miten tämä voikin olla niin komea! Jo koululaisena Frans oli hauskimman näköinen kuin kukaan muu Saiman tietämistä pojista.

Kuten odottaa saattaa, eri aikakausien tarinalinjoista löytyy yhteys. Sen sijaan minun yhteyteni romaaniin jäi ohuemmaksi kuin odotin. Henkilöhahmot ovat kiinnostavia ja pidin siitä, miten Laura kuljettaa tärkeää kirjaa mukanaan ja miten puutarhaopas sisältää myös elämänohjeita. Samaan aikaan kuitenkin tuli sellainen olo, että kertomus on hieman liian elokuvallinen, ikään kuin katsoisin sivusta esitystä, jota joku selostaa. Jokseenkin sivulliseksi tässä jäin loppuun saakka.

Vaikka en täysin päässyt sisälle romaanin maailmoihin, ovat molemmat tarinalinjat kiinnostavia ja lukiessani ihastelin sitä, miten eri aikatasot erottuvat kieltä myöten toisistaan. Ehkäpä olisin nauttinut kertomuksesta enemmän, jos aineksia olisi ollut hitusen vähemmän. En kuitenkaan voi olla pohtimatta, miltä tarina näyttäisi valkokankaalla, niin vahvasti visuaalinen lukukokemus tästä muodostui.

Helmet 2024 -lukuhaaste: 5. Kirjailijan nimikirjaimia ei esiinny omassa nimessäsi.

Kommentit

  1. Cantellin kirjat ovat varmaan aina tietyllä tapaa elokuvamsisia, eikä toki ihmekään. Samanlainen tunne minulle on tullut sekä Kaikki tuoksuu lumelta että Kesken jääneet hetket kirjoista. Tätä uusinta en ole vielä lukenut, mutta aion kyllä siihen tarttua, sen verran paljon olen aiemmista pitänyt.

    VastaaPoista
  2. Ehkäpä Cantell ohjaakin tarinan vielä valkokankaalle! Tämä kyllä kiinnostaa aiheensa puolesta ja elokuvallisuudestakin usein pidän romaaneissa, joten saatan tarttuakin jossakin vaiheessa.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii