Siirry pääsisältöön

Petra Forstén: Kadonneet tytöt

Kun Laumaan on kerran päässyt, siinä pysytään. Se jos mikä vaatii luonnetta eikä kaikista ole siihen. Heikkouttaan ei saa näyttää, muuten menettää otteen. Otteen, josta niin moni yrittää pitää turhaan kiinni. Hekin, joilla ei ole samanlaista luonteenlujuutta kuin meillä.

Petra Forstén: Kadonneet tytöt
WSOY 2022
kansi Anna Makkonen
270 sivua

Taide, ihmissuhteet, menneisyys ja nykyisyys nivoutuvat yhteen Petra Forsténin esikoisromaanissa Kadonneet tytöt. Kertomuksen minäkertoja on Agnes, joka on palannut nuoruutensa kotikaupunkiin tavatakseen Lauman kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Hän istuu täpötäydessä ravintolassa ja odottaa, pyytää kaatamaan viiniä seuralaisilleen varattuihin laseihin, vaikka ketään ei näy.

Ja kun Agnes odottaa, hän palaa samalla vuosien takaiseen kesään. Silloin Agnes oli vasta muuttanut kaupunkiin eikä tuntenut oikein ketään. Sattumalta hän pääsi osaksi tyttöporukkaa, Laumaa, ja kiihkeästi halusikin olla osa sitä – olihan nyt vihdoin luvassa jotain muuta kuin yksinäisyyttä, mahdollisuus olla muutakin kuin se uusi tyttö.

Lauman jäsenet ovat Ellen, Honey, CC, Misty – ja Agnes. Erityisesti Honey, CC ja Misty jäävät etäälle, vaikeasti toisistaan erotettaviksi. He tosiaan ovat kuin lauma, joukkio, jossa yhden on vaikeaa erottua muista.

Helteisenä kesänä tytöt viettävät aikaa rannalla ja viehättyvät tarinoista, joilta vaaditaan koko ajan enemmän. Leikkiin ja leikittelyyn limittyy jotain vakavampaa, eikä ole aivan selvää, kuka leikkiä ohjaa.

Niin voisimme. Voisimme tosiaan itse päättää. Maailma oli meidän. Me olimme vapaita tekemään mitä tahansa eikä kukaan voisi sanoa, milloin leikkimme olisi ohi. Ei kukaan muu kuin me itse.

Kertomuksen vaikuttava teho onkin tunnelmassa, joka avautuu ja syvenee vähitellen. Olisi mahdollista, että kaikki olisi kesäisen kepeää ja heleää, mutta jokin kytee pinnan alla koko ajan: on kuin ilmassa väreilisi hellepäivää vääjäämätttä varjostava ukkosen uhka. Tätä varjoa Petra Forstén rakentaa taiten, painavin ja hengästyttävinkin virkkein, ja loppua kohden tuntuu siltä, että kirjaa ei vain voi laskea käsistään. On pakko saada tietää enemmän.

Ja se lopetus sitten! Taidokas huipentuma, joka ei ajaudu selittämään liikaa.

Kadonneet tytöt kertoo koskettavasti yksinäisyydestä, tyttöjen välisestä ystävyydestä ja vallankäytöstä. Keskiössä on halu olla osa joukkoa ja tulla nähdyksi, eikä toiveiden toteutuminen ole aivan mutkatonta. Keskiössä on se, miten Agnes tapahtumat näkee ja muistaa. Vuosien etäisyys voi tuoda jonkinasteista ymmärrystä mutta myös hämärtää muistoja, mikä sekin tuo kertomukseen omaa viehätystään. Kaiken kaikkiaan Kadonneet tytöt on vahva esikoisromaani, joka erottuu joukosta ja jää mieleen. 

"Kadonneet tytöt ei ole mikään tavanomainen esikoisromaani", toteaa Omppu. "Ailahteleva, aistivoimainen ja surullinen", määrittelee Helmi Kekkonen. "Hienoa, että ystävyyskuvaukset ovat lisääntyneet myös kotimaisessa kirjallisuudessa!", kiittää Kirjaluotsi.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii