Siirry pääsisältöön

Ingeborg Arvola: Jäämeren laulu

Kolme taloa tällä puolen jokea ovat lähempänä toisiaan kuin Santaniemellä. Pienempiäkin ne ovat. Eeva odottaa pisimmässä ja matalimmassa talossa, jonka toisessa päässä ovat asunnot ja toisessa eläinten tilat. Piipusta nousee savu ja ikkunoissa on valot. Lunta ei ole edelleenkään satanut, ja tänä aamuna pimeys on raskas ja tiheä. On helppo nähdä väärin, ja päättelenkin nopeasti näkeväni väärin, kun näen talon katolla varjoja. Ei varjoja. Pelkkää aamuhämärää. En ota varjoja mukaani synnyttävän naisen luo, en nähnyt enkä kuullut sitä mikä katolla odotti, ja jos jotain näin, ajattelen itsekseni, niin enkeleitä. Teen ristinmerkin kolme kertaa ja astun ulko-ovesta takaperin sisään. Pidän katseeni ovessa, kunnes se on kokonaan kiinni. 

Ingeborg Arvola: Jäämeren laulu
Gummerus 2024
alkuteos Kniven i ilden 2022
suomentanut Aki Räsänen
äänikirjan lukija Mirjami Heikkinen
kesto 10 t 40 min

Vuonna 1859 Priita-Kaisa päättää jättää kotimaisemansa Sodankylässä. Hän suuntaa suksensa kohti pohjoista ja lähtee kahden poikansa kanssa matkalle, jonka määränpäänä on Pykeija.

Pykeijassa odottavat runsaat kalansaaliit, tai ainakin sellaisista on kuultu huhuja. Siellä Priita-Kaisa kenties voi aloittaa muutoinkin alusta ja jättää taakseen menneisyytensä, joka ei ole ainakaan kirkon silmissä puhtoinen, onhan nainen joutunut kirkon kurinpitotoimien kohteeksi. Ehkä äitinsä kanssa matkaavat isättömät pojat eivät herätä pohjoisessa puheita tai ihmetystä.

Matka on pitkä, niin kilometreissä kuin ajassa mitattuna, myös henkisesti. Taipaleellaan Priita-Kaisa kohtaa monenlaisia ihmisiä eikä aina saa myötämielisyyttä osakseen. Kyllä toki sitäkin, ja hänen parantajantaitonsa tunnistetaan. Hän voi kyetä auttamaan silloinkin, kun tilanne vaikuttaa toivottomalta, kantaahan hän sisällään perintönä saamaansa parantajan voimaa.

Niin ei käy usein. Yleensä se on kuin sataisi harvakseltaan: pisaroita kaikkialla, mutta en muista joka ikistä pisaraa enkä joka ikistä tapahtumaakaan. Niin ei käy joka kerta kun kosketan jotakuta. Tartun ihmiseen kädelläni, ohimennen, koska hän liukastui, oli ehkä kaatumaisillaan, tervehdin, leikkisässä yhteydessä kosketan kädelläni olkapäätä, selkää, käsivartta, poskea, ja se on erilaista, se on jotain aivan toista, jo ennen kosketusta tunnen imun, en voi keskeyttää liikettä kun se on läsnä, sen enempää kuin kivikään voi lakata putoamasta. Käteni käy raskaaksi, se muuttuu kahdeksi, yksi käsi laskeutuu olkavarrelle ja suuni lausuu aiotun tervehdyksen ja samalla toinen käsi vajoaa sisään, teroitettuna viikatteena se leikkaa suoraan ytimeen, se on kuin putoamista, minä putoan ihmiseen, sormet tavoittelevat jotain, ne tavoittelevat aina jotain tiettyä, ikkuna avautuu ja minä näen. Joskus näen kaikkea loistavaa ja hyvää, kaivattuja lapsia, jälleennäkemisiä, yllättävää apua ja mahdollisuuksia, mutta useammin näen varjoja, mustat varjot lankeavat ihmisten ylle ja ennustavat sairautta, kuolemaa, surua, vaikeita tilanteita; mitä pidemmät varjot, sen synkempi viesti. Yksittäisinä kertoina näen jotain kouraantuntuvaa, kuten lapsuuden lehmän, lehmä oli harhautunut suolle, ei lähisuolle vaan puronmutkan toiselle puolelle, silloin siskoni tukka näytti minulle, missä lehmä oli.

Priita-Kaisan hahmo on moninainen ja saa miettimään paljonkin sitä, minkälaista on elää naisena 1800-luvulla, kun yhteisön normit ovat tiukat eikä naimatonta äiti-ihmistä katsota hyvällä. Hänen tarinansa saa myös miettimään, miten paljon vaatii rohkeutta lähteä lasten kanssa pitkälle matkalle keskellä talvea aikana, jolloin mukavuuksia ei liiemmin ole tarjolla ja matkaajien on pakko luottaa kohtaamiensa ihmisten hyväntahtoisuuteen. Toisaalta romaanin päähenkilö osaa monenlaista ja hänen pärjäämiseensä voi luottaa ilman uskottavuuden rajojen tarpeetonta venyttämistä.

Priita-Kaisan rohkeus ei ulotu vain matkantekoon ja arjen askareisiin vaan hän uskaltaa myös luottaa tunteisiinsa. Kun hän tapaa miehen, joka saa hänen tunteensa leimahtamaan, hän on valmis uskomaan rakkauteen, joka ei tälläkään kertaa ole sallittua laatua.

Ihastuin Jäämeren laulussa moniin seikkoihin. Ennen kaikkea vaikutuin siitä, miten oleellinen osa romaanin maailmaa luonto on. Se ei ole vain maisemaa, jossa kuljetaan, vaan ihmiset elävät vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.

– Hyvä, minä vastaan, ja minulle tulee se hyvä tunne, että kaikki liittyy yhteen, joki kuohuu kovaa korvissa niin kuin se virtaisi aivan pääni vierestä, pilvet viuhuvat taivaalla, viuh, viuh, niin kuin taivas alkaisi hiuksistani. Aurinko rätisee, kun se osuu poskeeni ja painooni maata vasten, me kuulumme yhteen, maa ja minä. Ja taivas. Ja joki.

Ingeborg Arvolan palkittu teos avaa vaikuttavasti ja elävästi kveenien, Norjaan asettuneiden suomensukuisten, historiaa. Kuvaus on niin kiehtovaa, että tapahtumat kulkevat kuvina mielessä, ja jäänkin innolla odottamaan kirjailijan suvusta kertovan Ruijan rannalla -sarjan seuraavaa osaa.

Muualla: Kirsin Book Club ja Kirjaluotsi.

Helmet 2025 -lukuhaaste: 24. Kirjassa tehdään laittomuuksia.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin...

Haaste: kirjankansibingo

Haasteeseen osallistuvat saavat käyttää bingokuvaa omissa postauksissaan. Kesän ajalle on varmasti taas luvassa monenmoista haastetta, ja päätin minäkin - ensimmäistä kertaa muuten - kyhätä kokoon lukuhaasteen. Viime kesänä Le Masque Rouge -blogin Emilie emännöi kirjabingoa , ja siitä kehittelin edelleen kirjankansibingon. Bingorivejä täytetään lukemalla kirja, jonka kansikuva vastaa kutakin bingoruutua. Eli jos luetun kirjan kansikuvassa on lapsi, saa ruksata kyseisen lokeron. Bingo muodostuu vaakasuorasta, pystysuorasta tai vinottaisesta, kulmasta kulmaan ulottuvasta rivistä, jossa on viisi lokeroa. Samaa kirjaa ei voi käyttää useampaan lokeroon. Lokeroiden täyttämisessä saa käyttää omaa tulkintaa, kunhan ei vihreää lue punaiseksi. Haaste alkaa huomenna 15.5. ja päättyy 15.8. Elokuun loppuun mennessä toivon jonkinlaista bingokoontia, joka tulisi linkittää tämän postauksen kommentteihin. Bingoajien kesken arvotaan syyskuun alussa jonkinlainen kirjallinen palkinto. Koska tä...

Historiallista romantiikkaa 💓

Äänikirjakoosteessa on tarjolla historiallisia romaaneja: tämänkertaisessa kvartetissa kohdataan monenlaisia tunteita ja erilaisia ihmisiä erilaisissa ympäristöissä. 1700-luvun skotlantilaislinnasta siirrytään ensin parisataa vuotta ajassa eteenpäin mutta pysytään Skotlannissa. Sen jälkeen aika pysyy kuta kuinkin samana mutta maisema vaihtuu Petsamoon. Viimeisessä romaanissa taas liikutaan hieman pohjoiseen ja mennään ajassa hitusen verran taaksepäin. **********   Samassa ovi avautui koputtamatta. Tulija ei ollut palvelijatar eikä edes Charlotten äiti, vaan Fingal MacTorrian, joka marssi sisään naistenhuoneeseen kuin maailman luonnollisimpana asiana. – Täällä kaivataan kuulemma apua, mies sanoi. Kaisa Viitala: Klaanin vieraana Karisto 2024 kansi Timo Numminen äänikirjan lukija Emma Louhivuori kesto 15 t 32 min Kaisa Viitalan historiallinen romaani Klaanin vieraana  aloittaa Nummien kutsu -sarjan, joka sijoittuu 1700-luvulle. Päähenkilö on Agnes, lontoolaisperheen hellitty tytä...