"Takkimekko oli vedetty polvien päälle, ja vaikka puvun yläosa oli yltä päältä veressä, se oli suoristettu. Edes hiukset eivät olleet sekaiset, vaan polkkatukka kiilsi kammattuna. Murhaaja, sillä selvästi kyse oli murhasta tai taposta, oli ilmeisesti oikonut uhrin vaatteet ja sulkenut tämän silmät."
Mainio on tämä Marie Bengtsin esikoisteos Murha maalaisidyllissä. Kantta myöten luvassa on 1950-luvun nostalgista tunnelmaa ja lämpimän humoristisesti ja tarkkanäköisesti oivaltaen dekkarissa kuvataan pienen kyläyhteisön elämää.
Liikkeelle lähdetään tilanteesta, jossa Asta Grankvist katselee itseään peilistä. Hän näkee itsessään järkevän ja auttavaisen naisen, jolta eivät neuvot loppuneet kesken ja joka mielellään jakoi niitä muillekin. Sitä Asta Grankvist ei kuitenkaan näe, että hänen päivänsä alkavat olla luetut. Kun lukija on päässyt tutustumaan Astaan, onkin hän pian poissa elävien kirjoista. Tarinan iso kysymys tietenkin on: Kuka murhasi Asta Grankvistin?
Yksi murhan keskeinen selvittelijä on Tukholmasta tätinsä Lillyn luokse Smoolantiin saapunut Hannah Lönn, jota arvoitus ei jätä rauhaan. Ompelijatar ei tyydy aivan perinteisiin rooleihin ja hyppelee välillä estoitta rikostutkijoiden varpaille – ja hehän ovat tietenkin miehiä. Toisaalta ajat muuttuvat, ja naisetkin ovat saamassa mahdollisuuden päästä poliisin työhön.
Suorastaan koomisesti dekkarissa kuvataan sitä, miten ihminen kuoltuaan muuttuu. Kun Grankvistin eläessä kovinkaan moni kyläläinen ei sietänyt sitä, miten nainen sotkeutui kyläläisten asioihin, on kuoleman vierailtua tilanne toinen. Enebyläiset vakuuttavat yksi toisensa jälkeen, miten Asta Grankvistista pidettiin ja kuinka kenelläkään ei ollut hänen kanssaan hankaluuksia. Surmatyö yritetäänkin sälyttää jonkun ulkopuolisen harteille, kyläläiset kun eivät usko omasta keskuudestaan löytyvän moista pahuutta.
Mutta kun Hannah ja omalla tahollaan poliisit alkavat raaputtaa pintaa, selviää, että aika monella on jotain hampaankolossa Grankvistia kohtaan. Murhaajaehdokkaita onkin siis lopulta useita, ja sen verran kiemuraisesti Marie Bengts juonta kuljettaa, että matkan varrella ehdin useampaan kertaan mielessäni syyttämään väärää hahmoa murhaajaksi.
Murha maalaisidyllissä on hyvin etenevä ja viihdyttävä dekkari, joka on antoisaa luettavaa 1950-luvusta kiinnostuneille. Ajankuva on vakuuttava ja tarina nostaa kiintoisasti esille menneen ajan normeja ja sääntöjä.
Helmet 2018-haasteesta kuittaan Bengtsin teoksella kohdan 38. Kirjan kannessa on kulkuneuvo. Kirjankansibingossa taas kuittaantuu kohta Nostalgia.
Marie Bengts: Murha maalaisidyllissä Bazar (2018) Alkuteos En sax i hjärtat 2017 Suomentanut Ulla Lempinen 541 sivua |
Mainio on tämä Marie Bengtsin esikoisteos Murha maalaisidyllissä. Kantta myöten luvassa on 1950-luvun nostalgista tunnelmaa ja lämpimän humoristisesti ja tarkkanäköisesti oivaltaen dekkarissa kuvataan pienen kyläyhteisön elämää.
Liikkeelle lähdetään tilanteesta, jossa Asta Grankvist katselee itseään peilistä. Hän näkee itsessään järkevän ja auttavaisen naisen, jolta eivät neuvot loppuneet kesken ja joka mielellään jakoi niitä muillekin. Sitä Asta Grankvist ei kuitenkaan näe, että hänen päivänsä alkavat olla luetut. Kun lukija on päässyt tutustumaan Astaan, onkin hän pian poissa elävien kirjoista. Tarinan iso kysymys tietenkin on: Kuka murhasi Asta Grankvistin?
Yksi murhan keskeinen selvittelijä on Tukholmasta tätinsä Lillyn luokse Smoolantiin saapunut Hannah Lönn, jota arvoitus ei jätä rauhaan. Ompelijatar ei tyydy aivan perinteisiin rooleihin ja hyppelee välillä estoitta rikostutkijoiden varpaille – ja hehän ovat tietenkin miehiä. Toisaalta ajat muuttuvat, ja naisetkin ovat saamassa mahdollisuuden päästä poliisin työhön.
Suorastaan koomisesti dekkarissa kuvataan sitä, miten ihminen kuoltuaan muuttuu. Kun Grankvistin eläessä kovinkaan moni kyläläinen ei sietänyt sitä, miten nainen sotkeutui kyläläisten asioihin, on kuoleman vierailtua tilanne toinen. Enebyläiset vakuuttavat yksi toisensa jälkeen, miten Asta Grankvistista pidettiin ja kuinka kenelläkään ei ollut hänen kanssaan hankaluuksia. Surmatyö yritetäänkin sälyttää jonkun ulkopuolisen harteille, kyläläiset kun eivät usko omasta keskuudestaan löytyvän moista pahuutta.
Mutta kun Hannah ja omalla tahollaan poliisit alkavat raaputtaa pintaa, selviää, että aika monella on jotain hampaankolossa Grankvistia kohtaan. Murhaajaehdokkaita onkin siis lopulta useita, ja sen verran kiemuraisesti Marie Bengts juonta kuljettaa, että matkan varrella ehdin useampaan kertaan mielessäni syyttämään väärää hahmoa murhaajaksi.
Murha maalaisidyllissä on hyvin etenevä ja viihdyttävä dekkari, joka on antoisaa luettavaa 1950-luvusta kiinnostuneille. Ajankuva on vakuuttava ja tarina nostaa kiintoisasti esille menneen ajan normeja ja sääntöjä.
Helmet 2018-haasteesta kuittaan Bengtsin teoksella kohdan 38. Kirjan kannessa on kulkuneuvo. Kirjankansibingossa taas kuittaantuu kohta Nostalgia.
Kommentit
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!
Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.