Siirry pääsisältöön

Oksana Vasjakina: Haava

Ajatuksissani palaan noihin öihin, yritän kirjoittaa siitä, miltä tuntuu nukkua samalla vuodesohvalla kuolevan äidin kanssa, mutta ajatukseni juuttuvat asuntoon, hänen tuoksunsa ja televisioon. Luulen, että ajatusten sotkeutuminen johtuu siitä, ettei ahtaassa pienessä tilassa ole mahdollista erottaa kirjaimia. Sitä voi kuvailla raskaaksi mykkyyden tunteeksi, se oli nimenomaan mykkyyttä. Asetuin makuulleni seinän viereen ja jännitin koko vartaloni niin, etten edes hipaisisi nukkuvaa äitiä turhaan. Asetuin makuulleni ja jähmetyin horrokseen. Helmikuiset yöt ovat niin sameita. En ole koskaan pitänyt helmikuusta, jonka taivas kietoutuu sameaan, haaleaan harsoon.

Oksana Vasjakina: Haava
Otava 2023
alkuteos Рана 2021
suomentanut Riku Toivola
kannen kuva Rijksmuseum, Amsterdam
("Kurjenmiekka", tuntematon 1817)
261 sivua

Runoilija Oksana Vasjakinan esikoisromaani Haava keskittyy kuolemaan. Kertojan äiti kuolee ja on kuollut, ja tytär matkustaa tuhkauurnan kanssa Siperiaan haudatakseen äitinsä sinne, mistä he alkujaan ovat kotoisin. Samalla hän pohtii suhdettaan äitiinsä, mennyttä ja nykyistä. Ympärillä ja samaan aikaan keskellä on nyky-Venäjä, joka piirtyy esiin omalaatuisena ja ajoittain käsittämättömänä.

Jotain käsittämätöntä on siinäkin, että Haava joutui alkuun Venäjällä K-18-listalle. Sittemmin romaani määrättiin tuhottavaksi Moskovan kirjastoista, ilmeisesti sateenkaarevuutensa vuoksi. Vasjakina nimittäin tutkiskelee autofiktiivisessä romaanissaan paitsi nykymaailmaa, äitisuhdettaan ja kirjoittamista myös seksuaalisuuttaan. Kasvu lesboksi homoseksuaalisuutta katseilta piiloon työntävässä ympäristössä ei ole helppoa mutta samalla se on kuitenkin kertojalle luontevaa.

Katse, äidin katse, on paikka. Äidin paikka oli pieni asunto Volžskin kaupungin laitamilla. Minun paikkani oli hänen katseessaan, joka ulottui näkemäni maailman rajojen ulkopuolelle. Se katse oli tae läsnäolostani täällä, ja samalla se yritti kaikin mahdollisin tavoin olla huomaamatta minua, tehdä minusta tyhjän paikan, kiven, hailakan kosteana hohtavan jokikiven, joka menetti pintaansa kaivertuneet kuviot auringossa.

Vaikka romaanin on tulkittu yllyttävän homoseksuaalisuuteen, se nojaa mielestäni enemmän sisäiseen tutkiskeluun kuin yllyttämiseen. Kertoja kääntää katsettaan itseensä pohtiessaan sitä, miten hän on kaivannut äidin hyväksyvää katsetta, miten hän ehkä runoillaan etsi jatkuvasti hyväksyntää ja miten hänen runoutensa tyrehtyi samalla, kun äiti kuoli.

Kun lakkasin kirjoittamasta runoja, hapuilin paniikissa. Luulin, etten enää koskaan kirjoittaisi runoja. Mutta niiden tilalle tuli erilainen, uusi ajattelutapa. Aloin kirjoittaa esseitä runoudesta, kirjoittamisesta, kielestä, mutta näiden esseiden kautta yritin puhua kuolleiden maailmalle. Jos runous on minulle tapa esitellä itseäni elävien maailmalle, esseistä tuli minulle tapa puhua kuolleelle äidille.

Haava on teoksena avoin – kuin arpeutumaton haava – ja ajoittain raa'an ruumiillinen. Se on kuin pyörre, joka ajoittain vetää lähelleen työntääkseen hetken kuluttua pois luotaan. Se on tempoileva ja romaanin rajoja koetteleva, paikoin hyvinkin esseistinen ja toisessa hetkessä taas kovin runollinen. 

Mitenkään helppoa luettavaa Haava ei ole, enkä ainakaan minä kyennyt sitä kovin kiivaalla tahdilla lukemaan. Samalla romaanissa on jotain sellaista, mikä saa kääntymään sen puoleen. Kirjailijan runoilijuus näkyy kauniissa kielessä, joka pyytää huomion puoleensa. Vaikutuin myös ajatusten syvyydestä, tunteesta että teoksen sivuille päätyneet ajatukset eivät ole syntyneet hetkessä vaan ne ovat vaatineet aikaa muotoutuakseen omanlaisikseen.

Kirjoittaminen on tie. / Toisinaan tie kiertää lenkin.

Helmet 2025 -lukuhaaste: 27. Jossain maassa kielletty kirja, joka on julkaistu 2000-luvulla.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Historiallista romantiikkaa 💓

Äänikirjakoosteessa on tarjolla historiallisia romaaneja: tämänkertaisessa kvartetissa kohdataan monenlaisia tunteita ja erilaisia ihmisiä erilaisissa ympäristöissä. 1700-luvun skotlantilaislinnasta siirrytään ensin parisataa vuotta ajassa eteenpäin mutta pysytään Skotlannissa. Sen jälkeen aika pysyy kuta kuinkin samana mutta maisema vaihtuu Petsamoon. Viimeisessä romaanissa taas liikutaan hieman pohjoiseen ja mennään ajassa hitusen verran taaksepäin. **********   Samassa ovi avautui koputtamatta. Tulija ei ollut palvelijatar eikä edes Charlotten äiti, vaan Fingal MacTorrian, joka marssi sisään naistenhuoneeseen kuin maailman luonnollisimpana asiana. – Täällä kaivataan kuulemma apua, mies sanoi. Kaisa Viitala: Klaanin vieraana Karisto 2024 kansi Timo Numminen äänikirjan lukija Emma Louhivuori kesto 15 t 32 min Kaisa Viitalan historiallinen romaani Klaanin vieraana  aloittaa Nummien kutsu -sarjan, joka sijoittuu 1700-luvulle. Päähenkilö on Agnes, lontoolaisperheen hellitty tytä...

Kristin Hannah: Satakieli

"Vianne sulki silmänsä ja ajatteli: Tule jo kotiin, Antoine . Enempää hän ei sallinut itselleen, vain yhden hiljaisen pyynnön. Miten hän selviytyisi yksin tästä kaikesta – sodasta, kapteeni Beckistä, Isabellesta?" Kristin Hannah: Satakieli WSOY 2019 Alkuteos The Nightingale  2015 Suomentanut Kaisa Kattelus 450 sivua Kristin Hannahin romaani Satakieli  tarkastelee toista maailmansotaa ja saksalaisten osuutta siinä näkökulmasta, joka ei usein tule esille: nyt ollaan Ranskassa, jonka natsit ovat miehittäneet. Keskitysleirit jäävät enimmäkseen taustalle, mutta saksalaisten uhka on läsnä vahvasti. Vianne on nuori perheenäiti, jonka puoliso joutuu sotaan. Vianne huolehtii pariskunnan Sophie-tyttärestä ja yrittää pärjätä säännöstelyn ja pelottavien uutisten keskellä. Elämää saapuu Pariisista sekoittamaan Viannen pikkusisko Isabelle, joka ei halua taipua uhkien ja vallanpidon alle. Nuori nainen liittyy vastarintaliikkeeseen ja on valmis vaarantamaan paljon vastustaaksee...

Susanna Ylinen: Lapsiperheen retkiopas – päiväretkistä pitkiin vaelluksiin

Hiihto järven jäällä sujui joutuisasti. Viisivuotias lykki edessä tasatyöntöä, ja minä hiihdin vauvan kanssa perässä. Pienimmän aurinkolasien takaa en nähnyt, nukahtiko hän, vai oliko hiljaa ihan vain tyytyväisyyttään. Suksi luisti, ja matka eteni. Illan hämärtyessä saavutimme määränpäämme, saaressa sijaitsevan laavupaikan. Isomman lapsen silmät loistivat päästyämme perille: ”Täälläkö me äiti saadaan nukkua?” Susanna Ylinen: Lapsiperheen retkiopas – Päiväretkistä pitkiin vaelluksiin Karttakeskus 2024 kansikuva Riikka Ruokolainen 192 sivua Susanna Ylinen on Instagram-profiilinsa mukaan superliikkuja, ja sitä hän todellakin vaikuttaa olevan. Erityisen upeaa on, että Ylinen on ottanut myös lapsensa mukaan liikunnalliseen elämäntapaansa, ja nyt hän tarjoaa tietämystään Lapsiperheen retkioppaassa , joka sisältää monenlaisia vinkkejä lähtien siitä, miten päiväretkiä voi toteuttaa lasten kanssa, ja päätyen siihen, miten myös pitkät vaellukset ovat pikkuväen kanssa mahdollisia. Opaskirja on hy...