Siirry pääsisältöön

Ulrika Lagerlöf: Valkomaa

Sitten hän löytää ruoka-artikkelin ja pysähtyy lopultakin lukemaan. Juttu kertoo nykyaikaisista puolivalmisteista ja siitä, kuinka paljon helpompaa kotirouvan on valmistaa ateria, jos tämä käyttää apunaan säilykkeitä, joita nykyään saa jokaisesta sekatavarakaupasta. Mukana on jopa esimerkki, jossa faluninmakkaraa valmistetaan uunissa pilkotun sipulin sekä tomaattikeiton kera, jota voi ostaa valmiina purkissa. Siv tuijottaa reseptiä. Järki sanoo, ettei se voi olla kovin hyvää, mutta kroppa päättää toisin. Hän nousee, hakee reseptikirjan ja lyijykynän ja alkaa kirjoittaa reseptiä ylös vapisevin sormin. Kyllä sitä ainakin voi kokeilla, sehän saattaa maistua paremmalta kuin miltä kuulostaa, ja olisi kyllä hyvä testata joitakin näistä puolivalmisteista, joista puhutaan niin paljon. Kynä lipsahtaa paperilla, hän painaa liian kovaa, ja kärki melkein katkeaa, roikkuu löysästi hauraassa puuvaipassa. Hän sulkee silmänsä tiukasti, puristaa kynää kouristuksenomaisesti, hänen on jatkettava kirjoittamista. Mutta ennen kuin painaa kynän taas paperiin hän nostaa kätensä ja katsoo reseptikirjan sivua. Hän katsoo yllättyneenä siihen kirjoitettuja sanoja. Mitä hän oikein on kirjoittanut? Sen sijaan, että olisi kirjoittanut, että makkaraa valellaan tomaattikeitolla silloin tällöin, hän on kirjoittanut jotain ihan muuta. En ole valkomaata, siinä lukee. Hän on pitkään hiljaa ja katsoo kirjaimia, jotka – pyytämättä – ovat löytäneet tiensä paperiin. Hän etsii keittiöstä pyyhekumia, muttei löydä, joten hän kohottaa kynän viivatakseen tekstin yli ja jatkaakseen kirjoittamista, mutta laskee kynän sitten hitaasti alas.

Ulrika Lagerlöf: Valkomaa
Otava 2026
alkuteos Blekjorden
suomentanut Kristiina Vaara
äänikirjan lukija Sanna Majuri
kesto 12 t 23 min

Valkomaa jatkaa Lakkasuo-romaanin aloittamaa Metsän omat -sarjaa: Siv palaa vuonna 1949 työhönsä metsäkämpälle, ja vuonna 2022 Sivin lapsenlapsi Eva taas tasapainottelee monelle taloudellista turvaa tuovien metsähakkuiden ja luontoarvojen vaalimisen välillä. Avausosan tapaan myös Valkomaa kulkee kahdella aikatasolla, ja Evalle selviää vähitellen, mitä hänen suvulleen on tapahtunut vuosikymmeniä aiemmin. Sivin ja Evan välissä on vielä Nils, Evan isä, joka tulee nyt osaksi tarinaa noin kymmenvuotiaana poikana.

Hahmot ovat tuttuja Lakkasuosta ja kertomus jatkuu siitä, mihin avausosa jäi, mutta Valkomaa toimii varsin hyvin itsenäisenäkin romaanina. Siv on aikuistunut ja metsäkämppääkin on aika koetellut. Rakkaudesta Nilan kanssa syntynyt Nils pitää isänään Johnia, joka rakastaa Siviä suuresti. Sivin tunteet vain ovat ristiriitaiset varsinkin, kun Nilsin biologinen isä Nila palaa maisemiin. Sivin pikkuveli Rune on tärkeä niin sisarelleen kuin tämän pojalle, ja hänellä on tärkeä rooli Nilsin taistelussa kiusaajia vastaan. Toisaalta tragedian myötä Nils joutuu ottamaan ohjat omiin käsiinsä, ja sen hän tekeekin varsin rajulla tavalla.

Evan uudelleenvirinnyt ihastus Mattiakseen on tallella, mutta teinien vanhempien yhteiselo ei aina suju aivan mutkitta. Evan poika Vilgot on valmis taistelemaan rajustikin pitääkseen luonnon ja metsämaan puolia, mutta Mattiaksen Fanni-tytär on jostain syystä menettänyt intonsa. Vilgot haluaa saada selvyyden ystävänsä muuttuneeseen mielentilaan samalla, kun hän löytää uuden ihmissuhteen, jollaista ei ole uskaltanut toivoa.

Tämä trilogian toinen osa saa tuntemaan, että sarja paranee edetessään. Yhä edelleen sarjan vahvuus tuntuu olevan metsä- ja luontokuvauksissa, mutta nyt hahmot tulevat avausta lähemmäs ja pidin esimerkiksi siitä, miten Nils piirtyy esiin omine haaveineen ja kipukohtineen. Ajoittain mietin, onko 1950-luvulle sijoittuvien osuuksien kielenkäyttö jopa liiankin nykyaikaista, mutta toisaalta romaani avaa hyvin tuon ajan ilmapiiriä ja sitä, miten vähän naisilla lopulta on varaa valita. Nykyajan kuvauksessa taas köydenveto metsien suojelun ja käytön välillä tuntuu hyvinkin uskottavalta ja ajassa kiinni olevalta.

Helmet 2026 -lukuhaaste: 47. Trilogian toinen osa.

Kommentit

  1. Kiitos tästä vinkistä. Luin ensimmäisen osan ja pidin paljon. En ole huomannutkaan tämän toisen osan ilmestymistä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos tästä. Minä en ole huomannut edes ensimmäistä osaa. Vaikuttaa sen verran kiinnostavalta, että luettavien/kuunneltavien lista taas venyy.

    VastaaPoista
  3. Huomasin tämän ilmestyneen ja luulin missanneeni ensimmäisen osan, mutta siellähän se sydämellä merkattuna löytyi äänikirjasovelluksesta 😉
    Eli minun pitää sieltä Lakkasuosta aloittaa, mutta sarja kyllä kiinnostaa edelleen.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Haaste: kirjankansibingo

Haasteeseen osallistuvat saavat käyttää bingokuvaa omissa postauksissaan. Kesän ajalle on varmasti taas luvassa monenmoista haastetta, ja päätin minäkin - ensimmäistä kertaa muuten - kyhätä kokoon lukuhaasteen. Viime kesänä Le Masque Rouge -blogin Emilie emännöi kirjabingoa , ja siitä kehittelin edelleen kirjankansibingon. Bingorivejä täytetään lukemalla kirja, jonka kansikuva vastaa kutakin bingoruutua. Eli jos luetun kirjan kansikuvassa on lapsi, saa ruksata kyseisen lokeron. Bingo muodostuu vaakasuorasta, pystysuorasta tai vinottaisesta, kulmasta kulmaan ulottuvasta rivistä, jossa on viisi lokeroa. Samaa kirjaa ei voi käyttää useampaan lokeroon. Lokeroiden täyttämisessä saa käyttää omaa tulkintaa, kunhan ei vihreää lue punaiseksi. Haaste alkaa huomenna 15.5. ja päättyy 15.8. Elokuun loppuun mennessä toivon jonkinlaista bingokoontia, joka tulisi linkittää tämän postauksen kommentteihin. Bingoajien kesken arvotaan syyskuun alussa jonkinlainen kirjallinen palkinto. Koska tä...

100. postaus ja kirja-arvonta (päättynyt!)

Blogini on vielä lapsen kengissä ja ensi askeleiden tiellä, mutta sadannen postauksen aika tuli yllättävän äkkiä: tässä se nyt on! Ensimmäisen blogitekstini julkaisin 3.11.2013, ja nyt, noin neljän kuukauden iässä, on tämän sadan tekstin merkkipaalun aika. Vauvani on pari viikkoa blogiani vanhempi, ja juuri vauva selittää sitä, miksi olen ehtinyt lukea ja postata niin paljon. Hän on hyvin tyytyväinen ja rauhallinen, eli äidin lukuharrastusta ajatellen (ja toki muutenkin) unelmavauva. Olen ehtinyt viime kuukausina lukea enemmän kuin pitkään aikaan tätä ennen, joten kulunut talvi on ollut hyvin antoisa. Aloitin blogin, koska minua on jo pitkään häirinnyt se, että unohdan niin paljon lukemiani kirjoja. Kysymys ei ole kirjojen huonoudesta vaan onnettomasta muististani, ja ajattelin, että blogin avulla voin palata muistuttamaan mieleeni, mitä kirjoja olen lukenut ja millaisia ajatuksia ne ovat herättäneet. Bloggaaminen on kuitenkin ollut myös paljon muuta kuin lukukokemusten muistiin ki...

Blogistanian Tieto - äänestä täällä!

Logo: Marja-Leena Liipo Blogistanian kirjaäänestykset lähestyvät! Tarkat äänestysohjeet löytyvät täältä . Tänä vuonna tietokirjallisuuteen keskittyvää  Blogistanian Tieto  -kilpailua emännöidään tässä Kirjakaapin kummitus -blogissa. Jos haluat äänestää tietokirjallisuutta, julkaise perjantaina 27.1. kello 10.00 omassa blogissasi postaus, jossa kerrot, mitä kirjoja haluat äänestää. Linkitä postauksesi tämän postauksen kommenttikenttään, josta minä käyn linkatut postaukset lukemassa ja laskemassa äänet yhteen. Muistathan merkitä postaukseesi, montako pistettä kullekin kirjalle annat, jos äänestät useampia kirjoja! Myöhästyneitä listoja ei huomioida, eikä listaa myöskään saa julkaista etukäteen. Listan voi toki ajastaa ilmestymään etukäteen, ja linkin voi tuoda tähän postaukseen kommenttina jo ennen ensi perjantaita. Äänestystulokset julkaistaan emäntäblogeissa lauantaina 28.1. kello 10. Blogistanian muut emäntäblogit löytyvät seuraavista linkeistä: Blogistanian Finlan...