Siirry pääsisältöön

Sari Pöyliö: Pölynimurikauppias ja muita äitien erehdyksiä

"- Hienoja ihmisiä ja hyviä ystäviä, äiti kähisi krapula-aamuina, jolloin hienot ihmiset ja hyvät ystävät olivat hänen seuranaan juoneet kuukauden eläkkeen." (Novellista Pallo-Hoover)
Sari Pöyliö: Pölynimurikauppias
ja muita äitien erehdyksiä
(Atena 2014)
166 sivua
Sari Pöyliön esikoisteos Pölynimurikauppias ja muita äitien erehdyksiä sisältää kahdeksan novellia, joissa seikkailevat äidit ja tyttäret. Heti ensimmäisessä novellissa Matkalla äidin kanssa perinteinen äidin ja tyttären suhde kääntyy päälaelleen, kun Leeni-tytär on se, joka on tyyni ja vakaa, ja äiti taas kikattaa, irrottelee ja käyttäytyy sopimattomasti. Tuntuu, että Leeni ei pysty ymmärtämään äitinsä käytöstä ja hänen on pakko saada äidille diagnoosi, joka selittäisi omituisuudet. Hieman samantyyppinen äiti esiintyy myös novellissa Pallo-Hoover. Siinä Irene ryhtyy äitinsä omaishoitajaksi, koska kukaan muu ei tehtävään suostu ja koska Irene tarvitsee hyvän tekosyyn olla poissa kotoa.

Novellissa Vahva vanhemmuus Silla joutuu työvoimatoimiston määräyksestä Vahva vanhemmuus -kurssille, jolle hän ei itse halua mutta joka näyttää sivullisen silmissä olevan kovasti tarpeen. Sen verran överiksi menee perheen meno jatkuvasti.
Sillan suunnitelma äidin etsimisestä oli hautautunut lasten syntymiin, lasten isien kanssa riitelemiseen, suurkeittiöllä hikoiluun, kursseihin ja karensseihin.
Hulvattomaksi meno äityy kokoelman kolmannessa novellissa, joka on nimeltään Kellonkissaniitty ja joka nousi suosikikseni. Siinä Taina varastaa äitinsä ruumiin ja päätyy kuolleen äitinsä sekä raskaana olevan sisarensa Päivin kanssa kaahaamaan kohti Pohjanmaata perässään poliisit ja isä, joka on antanut luvan lyödä Tainaa rengasraudalla päähän. Novelliin muodostuu vauhdikas kuvio matkasta, jolla autot vaihtuvat melkein nopeammin kuin maisemat mutta jolla kuitenkin on vakava tarkoitus: vainajan tahdon toteuttaminen.
- Meidän pitää löytää uusi auto.
- Mennään bussilla.
- Matkahuopaan käärityn äidin kanssako? Päivi kysyi. - Emme me voi retuuttaa häntä sylissämme. Ja äidin jättäminen huoltoaseman pihalle tavallaan pilaisi matkan idean.
Matkaa tehdään myös novellissa Side, jossa Miina etsii huvilaa äitinsä ja isoäitinsä kanssa. Huvila löytyy mutta vettä ei tule, ja äiti ja isoäiti keskittyvät mieluummin epäolennaisuuksiin kuin arkisten ongelmien ratkomiseen.

Härän hajun päähenkilö on 45-vuotias Ritva, joka päätyy irrottelemaan äitinsä kuoleman jälkeen, ja Syvyyteen-novellissa äiti muuttaa Saaran luokse, kun taas Saaran tytär Silja lähtee matkalle. Kokoelman päättää Melkein ihminen, jossa Vahva vanhemmuus -novellista tuttu kouluttaja vetää Alkiosta vainajaksi -kurssia, jolle osallistuvat aiemmista novelleista tutut henkilöt. Tämä muista teksteistä erottuva novelli kiteyttää jotenkin kauniisti sen, mistä loppujen lopuksi on äitien ja tyttärien välillä kysymys.

Sari Pöyliö kirjoittaa elävästi ja luontevasti, ja hänen novellinsa tarjoavat ilahduttavia, lämpimiä tarinoita, jotka tarjoavat jotain tuttua naurulla höystettynä. Kertomuksia värittää pieni vinksallaan oleminen ja musta huumori, mikä tekee niistä raikkaita. Tätä novellikokoelmaa voi mieluusti suositella kenelle tahansa, mutta erityisesti äideille ja tyttärille.

Pöyliön esikoista on ehditty lukea paljon. Kirjanurkkauksessa kaivattiin laajempaa näkökulmaa, mutta Kirsin sydämen novellit onnistuivat viemään.

Kommentit

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat