Siirry pääsisältöön

Paula McLain: Nuoruutemme Pariisi

"Ernestissä oli paljon sellaista, mitä en tiennyt, ja vielä enemmän sellaista, mitä en voisi kysyä tai edes kuvitella, mutta huomasin silti antautuvani hetki hetkeltä auliimmin. Seisoimme laiturilla ihmisten keskellä, mutta olimme kahdestaan."
Paula McLain: Nuoruutemme Pariisi (Gummerus 2014)
Englanninkielinen alkuteos The Paris Wife julkaistu 2011
Suomentanut Irmeli Ruuska
385 sivua
Paula McLainin romaanin Nuoruutemme Pariisi päähenkilö on Hadley Richardson, joka tapaa itseään kahdeksan vuotta nuoremman kirjailijanalun, Ernest Hemingwayn, Chicagossa. Pari rakastuu, menee naimisiin ja muuttaa Pariisiin, missä odottavat iloinen ja kuohuva 1920-luku, taiteilijaystävät ja nuoren avioliiton arki. Toisaalta takana ovat sodan kauhut, joista myöskään Hemingway ei ole jäänyt osattomaksi ja jotka vaikuttavat elämänasenteeseen.
Mutta sota oli syttynyt ja vienyt kaikki hienot nuoret miehet, ja se oli vienyt meiltä myös uskon. Oli vain nykyhetki, johon voi heittäytyä ajattelematta huomista, saati ikuisuutta. Ajattelemattomutta varten oli hillitön viinan virta, kaikki tavanomaiset paheet ja loputtomasti köyttä hirttäytymiseen.
Paula McLain on tehnyt runsaasti taustatyötä romaaniaan varten, ja se näkyy. Hän tuo 1920-luvun elämän lukijan ulottuville värikkäänä ja eloisana. Myös ihmishahmot ovat lihaa ja verta, eivät vain sanoja paperilla. Erityisen mielenkiintoiseksi henkilöksi nousee Hadleyn rakastama Ernest Hemingway, jota ei voi pitää helppona kumppanina tai ystävänä. Hän on erittäin kunnianhimoinen, ja niinpä Hadleykin päätyy tukemaan täysillä miehensä uraa ja unohtaa omat haaveensa. Hän on hyvin jääräpäinen varsinkin käsityksissään muista ihmisistä: "jos joutui hänen mustalle listalleen, se oli kaiken loppu." Hänen jyrkkyytensä ja voitontahtonsa takia vuosien mittaan monet ystävyysssuhteet kariutuvat ja työpaikat jäävät taakse. Hän antautuu vahvasti kirjailijan uralleen, ja sen päätöksen tulokset ovat olleet luettavissa maailmankirjallisuuden historiasta jo pitkään.

Hadley itsessään on myös kiinnostava. Hän on valmis tekemään kaikkensa miehensä uran eteen ja tässä halussaan hän myös tekee suuren virheen, joka seuraa hänen mukanaan pitkään. Hän tunnustaa olevansa mustasukkainen (paitsi miehestään, myös tämän työlle) ja viihtyy huonosti yksin, kun puoliso on matkoillaan. Hän häpeää nukkavieruja vaatteitaan ja kokee usein olonsa ulkopuoliseksi Ernestin ja tämän taiteilijaystävien seurassa. Mutta hän rakastaa miestään suuresti ja kokee monessa tilanteessa olonsa vahvaksi ja terveeksi.

Romaanissa vilisee Hemingwayn ohella monia tärkeitä kirjailijoita ja muita taiteilijoita. Esimerkiksi Scott Fitzgerald toimittaa heille romaaninsa Kultahatun lahjaksi ja Gertrude Stein on Ernestin läheinen ystävä, kunnes heidän välinsä rikkoutuvat.

Kiinnostavaa on myös se, kun romaanissa kuvataan joidenkin Hemingwayn tekstien syntyä. Esimerkiksi Intiaanileiri-novellissa Hemingway sekoittaa lapsuudenmuistonsa ja Turkissa näkemänsä pakolaispariskunnan kohtalon ja saa aikaan vaikuttavan tarinan synnyttämisestä.

Paula McLainin romaani on vaikuttava ja eloon syttyvä tarina merkittävästä kirjailijasta. Näkökulma kirjassa on pääasiassa Hadleyn, mutta myös Ernest pääsee ääneen joitakin kertoja. Hadleyn vahvuus ja toisaalta riippuvuus miehestä koskettaa varsinkin siinä vaiheessa, kun paratiisiin luikertelee käärme. Kyynisesti voisi pohtia, voiko rakkaus pysyä niin vahvana vielä suuren mullistuksenkin, suoranaisen petoksen jälkeen, mutta toki lukija voi valita myös tarinan mukaan heittäytymisen ja jättää kyyniset mietinnöt sikseen. Joka tapauksessa McLainin lumoava tarina jää mieleen ja saa epämääräisesti kaipaamaan 1920-luvun Pariisiin, absinttien ja jazzin pariin.

Pariisissa on tämän kirjan kautta piipahtanut Tuija, joka on lukenut myös tähän romaaniin olennaisesti kytkeytyvän Ernest Hemingwayn kirjoittaman Nuoruuteni Pariisi -teoksen.

Kommentit

  1. Minullakin on tämä tulossa ihan lähiaikoina lukuun, joten silmäilin vain arviosi - huomasin sinun pitäneen, hyvä hyvä. Palaan tänne kun saan itsekin kirjan luettua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, onpa kiva sitten kuulla, mitä sinä pidit kirjasta!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii