Siirry pääsisältöön

Laura Lähteenmäki: Iskelmiä

"Ei ole totta, miten mustasukkainen hän on ja miten hassun kivalta se minusta tuntuu."
Laura Lähteenmäki: Iskelmiä (WSOY 2013)
230 sivua
Laura Lähteenmäen nuortenromaanissa Iskelmiä tartutaan tärkeään ja vakavaan asiaan: parisuhdeväkivaltaan.

Romaanin päähenkilö on 16-vuotias Aino, joka on seurusteluasioissa täysin kokematon. Monella muulla luokkakaverilla tuntuu olevan vientiä, mutta Aino on yksinäinen ja katselee menoa sivusta. Luokkaretkellä kaikki kuitenkin muuttuu, kun viereen tupsahtaa Samuli. Yhtäkkiä Aino onkin tapahtumien keskiössä, ja muut katselevat häntä ihaillen, kenties hieman kadehtienkin.

Vaaleanpunaista onnea ei kuitenkaan kestä kauan. Samuli osoittautuu paitsi mustasukkaiseksi, myös väkivaltaiseksi. Hän rajoittaa Ainon tekemisiä ja jopa pukeutumista ja menettää malttinsa täysin niin, että lopulta satuttaa tyttöystäväänsä. Aino joutuu miettimään, mikä on oikein ja mikä väärin, riittääkö rakkaus korjaamaan sen, mikä on mennyt rikki. Samuli pyytää anteeksi ja tuo lahjoja, haluaa Ainon takaisin ja vähättelee tapahtunutta kutsumalla lyömistä vain "iskelmiksi".
Tällaisia ovat siis pojat, ajattelen. Minä en vain tunne heitä. Minulla ei ole veljeä, ei poikaserkkuja, isänikään ei ole mikään ruisranteinen tosimies. Poikakokemukseni rajoittuvat Ottoon ja ristoreipaspartiopoikiin puhtaanvalkeine paitoineen, siniset shortsit silitettyinä jalassaan, eikä heistä puhuta samana päivänä Samulin kanssa. Minä en vain tiedä enkä minä osaa. Olen untuvikko, pikkulintu itsekin, jolle jokainen mato on ihme.
Tarina on niin tavallinen ja niin totta. Laura Lähteenmäki kertoo nuorten seurustelusta uskottavasti ja onnistuen välttämään väkivallassa vellomisen. Makuasia lienee se, osoitetaanko syitä Samulin käytökseen liian alleviivaavasti. Joka tapauksessa lukijan on surullista seurata vierestä, miten seurustelusuhde vaikuttaa Ainon koko elämään partioharrastuksesta lähtien. Ei voi kuin toivoa Ainolle parasta.

Iskelmiä-romaanista on kirjoitettu myös seuraavissa blogeissa: Luettua elämää, Sinisen linnan kirjasto, Tuijata. KulttuuripohdintojaTarinoiden taikaa ja Notko, se lukeva peikko.

Kommentit

  1. Minusta tämä oli huikean hieno ja tärkeä kirja. Nuorille ei kerrota tällaisista asioista tarpeeksi (tai ainakaan suoraan) ja Suomessa tosi moni joutuu näkemään perheväkivaltaa muodossa tai toisessa, jopa niin, että jotkut ajattelevat sen olevan ihan tavallista. Koitin saada tätä lukudiplomilistalle (edes jollekin niistä), koska parisuhdeväkivallasta saattaa nuoren olla todella hankala puhua kenellekään ja sitä saattaa olla vaikea tunnistaa. Onneksi sellaisiakin kirjailijoita on, jotka uskaltavat kirjoittaa ihan oikeista tosielämän ongelmista nuorelle kohdeyleisölle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Toivoisi, että mahdollisimman moni nuori löytäisi tiensä tämän kirjan pariin. Ainon puolelle asettuu väkisin ja toivoo, että hän jättää väkivaltaisen suhteen. Ehkä tällainen asetelma saa lukijan, joka elää väkivallan varjossa, tajuamaan paremmin myös oman tilanteensa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii