Siirry pääsisältöön

Sarah Waters: Vieras kartanossa

"Hänen oli tarkkailtava huoneen jokaista esinettä, jokaista nurkkaa ja varjoa, hänen oli annettava katseensa kiertää herkeämättä kohteesta toiseen. Sillä hän tiesi, että se häijy voima joka oli yrittänyt vahingoittaa häntä oli vieläkin läsnä ja odotti."

Sarah Waters: Vieras kartanossa
(Tammen Keltainen kirjasto 2011)
Englanninkielinen alkuteos Little Stranger 2009
Suomentanut Helene Bützow
592 sivua
(Kansikuva kustantajalta)
Sarah Watersin romaani Vieras kartanossa osui eteeni, kun huomasin sen olevan tarjolla iPadin Helsingin Sanomat -sovelluksessa. Lukuaikaa tosin oli jäljellä enää viikon verran, mutta kun pikaisella blogien silmäilyllä huomasin monen kehuvan kirjan nopealukuisuutta, uskalsin teokseen tarttua. Ja pian sainkin huomata tempautuvani mukaan tarinaan, jota ei voinut laskea käsistä vaan jonka pariin oli päästävä aina, kun oli pienikin lukuhetki käsillä. Lähes 600 sivua tuli lopulta luettua muutamassa päivässä.

Kirja sijoittuu 1940-luvun Englantiin. Sota on tuoreessa muistissa ja eletään suuren yhteiskunnallisen murroksen aikaa, kun vanhat kartanot alkavat olla auttamatta ajastaan jäljessä ja luokkayhteiskunta murenee. Todellista rappeutumisen aikaa elää myös Hundreds Hall -kartano, johon tarinan minäkertoja, tohtori Faraday, kutsutaan potilaskäynnille. Mies muistaa käyneensä kartanossa lapsuudessaan äitinsä kanssa ja järkyttyy nähdessään, millaiseen alennustilaan seudun mahtitalo on alkanut vajota. Entisestä loistosta on jäljellä vain rippeitä.

Kartanossa asuu rouva Ayres kahden aikuiseksi ehtineen lapsensa kanssa. Poika Roderick on ottanut vastuun taloudesta ja kartanoon kuuluvasta maatilasta, ja tytär Caroline huolehtii lukuisista käytännön toimista. Tohtori Faraday kutsutaan taloon katsomaan Betty-palvelijaa, joka valittaa vatsavaivojaan. Bettyn kanssa puhuessaan tohtori saa selville, että tyttö pelkää taloa, joka on suuri ja hiljainen. Tytön puheet on helppo sivuuttaa nuoren hupsutteluna, mutta pian talossa alkaa tapahtua muitakin kummallisia asioita, ja muutkin asukkaat alkavat nähdä itse paikassa jotain outoa. Roderick näkee talon tuhoavana voimana:
-       Katsokaa nyt sisartani!  Tämä talo on imenyt hänestä elämän, aivan niin kuin imee elämän minustakin. Juuri sen se tekee. Se haluaa tuhota meidät kaikki.
Oudot asiat pitävät talon asukkaat varpaillaan, kun esimerkiksi palvelijoiden kutsukellot alkavat ”elää omaa mystillistä elämäänsä”. Tapahtuu onnettomuuksia, joita on vaikea selittää. Viimein myös järkevä Caroline alkaa pelätä, että perhettä vaivaa jonkinlainen kirous.
-       Voitteko uskoa tätä onnettomuutta todeksi? Minusta alkaa tuntua, että perheeni yllä on jonkinlainen kirous. En ymmärrä. Mitä me olemme tehneet? Kenet me olemme suututtaneet? Tiedättekö te?
Sarah Waters luo upealla tavalla tunnelman, joka kietoo lukijan otteeseensa. Iäkäs, uhkaava kartano herää eloon ja on kuin yksi tarinan päähenkilöistä. Mikä on todellisuutta, mikä mielikuvituksen luomaa? Miksi ihmiset joutuvat kohtaamaan kammottavia asioita? Kirjailija ei tarjoa lopussakaan valmiiksi pureskeltua selitystä tapahtumille, vaan lukija saa tehdä tulkintoja ja ratkaisuja itse. Kokonaisuutta on pohdittu esimerkiksi Juonittelua-blogin keskustelussa, jota oli ilo lukea, kun ensin oli itse saanut kirjan luettua. Romaani sopisikin mainiosti lukupiirikirjaksi, sillä se herättää niin paljon ajatuksia ja kysymyksiä.

Kaiken kaikkiaan Vieras kartanossa on kiehtova, moniselitteinen ja huikea romaani, joka jää vahvasti mieleen. Romaanin hienoudesta kertoo myös se, että teos valittiin Blogistanian vuoden 2011 parhaaksi käännöskirjaksi.

Kirjabingossa kuittaantuu tällä kirjalla ruutu Yli 500 sivua. Bingo!

Kommentit

  1. Onnea bingosta! Luin tämän viime vuonna muiden bloggaajien kehujen innoittamana ja tykkäsin. Juonittelua-blogin keskustelu avasi vielä uusia näkökulmia kirjan tapahtumiin. En ole vielä muuta Watersia lukenut, mutta olen kuullut muitakin kirjoja enimmäkseen kehuttavan, joten odotan niidenkin lukemista innolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)
      Tämä oli hyvin mieluisa uusi tuttavuus. Ilman Hesarin tarjoamaa mahdollisuutta en olisi huomannut kirjaan tarttua. Onneksi tämä tupsahti eteeni!

      Poista
  2. Tämän kirjan myötä kiinnostuin kovasti Watersista ja olenkin lukenut nyt häneltä kaiken paitsi ihan ensimmäisen kirjan, Tipping the Velvetin. Hieno, omintakeinen kirjailija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin käydä blogissasi kurkkaamassa postauksia muista Watersin kirjoista. Minulle tämä oli ensimmäinen hänen kirjoittamansa kirja mutta toivottavasti ei viimeinen.

      Poista
  3. Oi oi, tämä on lukulistallani ja kiehtoo nyt entistä enemmän (sivumäärä on vähän kauhistuttanut). Taitaa päästä pian lukuun. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sivumäärän ei tosiaan pidä antaa säikäyttää, kirja on yllättävän nopealukuinen! Toivottavasti pääset pian tätä lukemaan.

      Poista
  4. Tämä bingo on hauska!

    Pidin kovasti Vieraasta kartanossa ja muistakin Watersin kirjoista. Oma suosikkin on varmaankin Yövartio, mutta tämä ei jää kauas. Pidin kirjan hitaasta, odottavasta tunnelmasta, luokkayhteiskuntakuvauksesta ja siitä, miten Watersin tekstiin saattoi upota.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Bingo on tosiaan mainio!

      Kiitos vinkistä, pitää lisätä Yövartio lukulistalle. Sarah Watersin tuotanto alkoi kovasti kiinnostaa.

      Poista
  5. vieras kartanossa on odotellut puolisen vuotta hyllyssä sopivaa hetkeä... Ehkä pian! Palaan tekstiisi siis myöhemmin :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii