Siirry pääsisältöön

Lena Andersson: Omavaltaista menettelyä

"Tämän kertomuksen aiheena ovat nämä hirvittävät kuilut ajatuksen ja sanan, tahdon ja sen ilmauksen, todellisuuden ja epätodellisuuden välillä sekä se mitä näissä kuiluissa kasvaa."


Lena Andersson: Omavaltaista menettelyä
(Siltala 2014)
Ruotsinkielinen alkuteos Egenmäktigt förfarande 
– en roman om kärlek 2013
Suomentanut Sanna Manninen
214 sivua
Lena Anderssonin romaani on kertomus järkevästä Ester Nilssonista, joka elää järkevässä parisuhteessa aina siihen saakka, kunnes hän tapaa taiteilija Hugo Raskin ja rakastuu. Pitkäaikainen parisuhde jää taakse, kun rakkaus Hugoon vie Esterin mennessään.

Rakkaudessaan (hullaantumisessaan) Ester, älykäs ja itsenäinen nainen, ei huomaa, että hänen tunteisiinsa ei vastata samalla voimalla. Hän sortuu samaan kuin niin moni ennen häntä ja hänen jälkeensä: odottaa viestejä ja puheluita joita ei tule, uskoo ja toivoo.
Vastausta ei tullut, tuli vain musertava ahdistus. Se paheni päivä päivältä, kun Hugosta ei kuulunut mitään.
Ester tekee päätelmiä ja oletuksia miehen tunteista, ja tukea hän saa ”ystävätärkuorolta”, joukosta ystäviä, joille voi uskoutua ja joilta saa neuvoja ja varoituksia.

Rakkaus ei ole sokeaa vaan se näkee myös asioita, jotka eivät tue ajatusta rakastetun täydellisyydestä. Ester huomaa, että he eivät Hugon kanssa jaa samoja ajatuksia nautinnosta eikä keskustelukaan aina ole sillä tasolla, jolla nainen sen toivoisi olevan. Silti Hugossa on jotain, joka saa Esterin pauloihinsa pitkienkin hiljaisten jaksojen jälkeen. Toivo isolla alkukirjaimella herää, vaikka samalla on helposti luettavissa merkkejä, jotka eivät lupaa hyvää. Rakastuneen (ja pakkomielteisen?) on helppo ikävät merkit kuitenkin ohittaa ja tukeutua vain niihin, joihin sisältyy lupaus odotusten täyttymisestä.

Omavaltaista menettelyä -teoksen alaotsikko on Romaani rakkaudesta. Epätäydellisestä, romantisoimattomasta rakkaudesta romaani sanoo paljon, mutta samalla se puhuu myös esimerkiksi vallankäytöstä ja sanojen voimasta (tai voimattomuudesta). Teos on älykäs, tarkkakatseinen ja viiltävä kertomus rakkaudesta, joka ajaa nykyaikaiset ihmiset elämään tunteiden pauloissa ja tekemään asioita, joita voisi jonkun muun tekeminä pitää vain hölmöinä. Lena Andersson kuvaa romaanissaan ikiaikaisen tarinan rakastumisesta ja tunteiden aaltoilemisesta upealla, erityisellä tavalla. Hän kirjoittaa kauniisti ja omaperäisesti kliseistä sortumatta kliseisiin.
He olivat lakanneet puhumasta samalla hetkellä kun heidän ruumiinsa olivat aloittaneet. Rakkaus tarvitsee sanoja. Sanattomaan tunteeseen voi luottaa vain lyhyen hetken. Pitkällä aikavälillä rakkautta ei ole ilman sanoja eikä rakkautta pelkästään sanoilla. Rakkaus on nälkäinen peto. Se elää kosketuksesta, toistuvasta vakuuttelusta ja katseen kohtaamisesta. Kun silmät ovat hyvin lähekkäin, kumpikaan ei näe mitään.
Anderssonin romaanista ovat kirjoittaneet myös ainakin Taika, Karoliina, Kirsi, Liisa, Marjatta, Linnea, Katja, Minna ja Suketus.

Kirjabingosta kuittaantuu tällä teoksella ruutu Tänä vuonna julkaistu.

Kommentit

  1. "Pitkällä aikavälillä rakkautta ei ole ilman sanoja eikä rakkautta pelkästään sanoilla." - Tämä on hieno kirja täynnä hienoja viisauksia! Kaipaankin sitä omaan hyllyyni, jotta voisin aina sen syvyyksiin palailla.

    VastaaPoista
  2. Pidin tästä ihan älyttömän paljon. Tarinahan on sinänsä yksinkertaisuudessaan lähes mitäänsanomaton, mutta Andersson kertoo sen kiehtovasti, fiksusti ja hauskasti. Ihastuin myös Anderssonin kirkkaaseen ja selkeään tapaan käyttää kieltä. Yksi suosikeistani tämän vuoden kirjoista, ehdottomasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On totta, että varsinaisesti kirjassa ei tapahdu paljon, ja juonen selostaa aika nopeasti. Mutta Andersson kertoo asiat hienolla tavalla, pidin myös teoksen hienovaraisesti huumorista.

      Poista
  3. Minäkin pidin tästä. Tarkkanäköinen, ei kovinkaan miellyttävä ja siksi niin uskottava ja terävä. Andersson kirjoittaa hienosti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarina on sellainen, että se voisi koitua kenelle vain, kuvatut tunteet ovat niin universaaleja ja uskottavia.

      Poista
  4. Tässä kirjassa on paljon viisautta. Tapaus on äärimmäinen, mutta lievemmässä muodossa ehkä kaikissa rakkaussuhteissa on näitä samoja vaikeuksia, sitoutumisen tarvetta ja sitoutumisen pelkoa. Aaltoilua, kuten totesit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koska tässä on niin paljon kaikista rakkaussuhteesta tuttuja piirteitä, riittää kirjassa tarttumapintaa. Äärimmäisyyteen vienti on hyvä tehokeino.

      Poista
  5. Hullu rakkaus -yksipuolinenkin- on ikuinen, tyhjentymätön tarinan aihe... Voi voi, näitä ihanaisia kirjoja olisi NIIN paljon... <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rakkaus todella on ikiaikainen tarinan aihe. Ja tässä aihetta käsitellään niin hienolla tavalla!

      Poista
  6. Tässä kirjassa on niin paljon hyviä sitaatteja, että signeeraan kirjan itselleni eli ei lähde kiertoon.

    Se mitä paljon tapahtuu ja on mahdollista tapahtua on Anderssonin kirjassa kerrottu viiltävän älykkäästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä lainasin kirjan kirjastosta, mutta mieluusti pitäisin sen hyllyssäni. On sellainen kutina, että kirjan äärelle olisi mukava palata ajoittain uudelleen.

      Kirja on todellakin viiltävän älykäs. Ei voi kuin ihailla.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii