Siirry pääsisältöön

Minna Canth: Hanna


"Mutta heillä onnellisilla ei ollutkaan semmoista suurta salaista surua kuin Hannalla, semmoista, jota ei kukaan saanut aavistaakaan. Ei kukaan, ei edes paras ystävä, ei Olga, ei Betty eikä yksikään. Sillä se koski isää ja äitiä; heidän väliään, heidän onnetonta, särkynyttä väliään. Karvas ahdistus nousi Hannan kurkkuun; muiden huomaamatta pyyhki hän pari täyteläistä kyyneltä silmistään."

Minna Canth: Hanna (1886)
119 sivua (e-kirja)
Kansikuva Elisa Kirjalta
Kiinnostuin Minna Canthin teoksesta Hanna luettuani Minna Maijalan tuoreen tietokirjan Canthista. Siinä viitattiin tähän pienoisromaaniin ja mainittiin, että Canth piti romaania tärkeänä kirjallisuudenlajina. Kun Hanna oli helposti saatavilla Elisa Kirjan valikoimasta ja vieläpä maksutta, oli hyvä tarttua tuumasta toimeen.

Tarinan nimihenkilö on Hanna, nuori kuopiolaistyttö, joka joutuu kotonaan katsomaan, miten isä saapuu yöllä humalassa ja miten äiti kärsii. Jussi-veljeä eivät opinnot kiinnosta, kun taas Hannalle koulunkäynti on tärkeää. Hän vaikuttaa masennukseen taipuvaiselta ja miettiväiseltä nuorelta, joka saattaa kokea ulkopuolisuutta suhteessa ikätovereidensa tekemisiin ja menoihin. Hän luottaa vakaasti Jumalaan ja uskoo, että rukoileminen auttaa.

Kesänvietto Jynkässä auttaa Hannaa unohtamaan kodin murheet, ja ikäistensä tavoin hänkin viehättyy poikien seurasta. Sittemmin hän tapaakin miehen, jonka kanssa puhutaan jo kihlauksesta. Toiveet naimisiin menemisestä kuitenkin kariutuvat, ja samalla kariutuu Hannan lapsenomainen usko. Hän kyseenalaistaa luottamuksensa Jumalaan ja katkeroituu, käy hiljaiseksi ja harvapuheiseksi.

Kertomuksessa tuodaan esille monia aikanaan kohua herättäneitä asioita. Puhutaan niin uskosta, luonnontieteistä, realismista kuin naisasiasta. Samalla Hanna on päähenkilönsä kasvutarina, kun nuori nainen kasvaa, muuttuu ja päätyy lopulta hylkäämään vaalimansa ihanteet.

Olen kokenut monet Canthin tuotantoon kuuluvat teokset tarinoina, joilla on paljon sanottavaa myös nykyajan ihmisestä ja nykyajan ihmiselle. Hanna ei mielestäni kuulu tähän joukkoon, sillä se on hyvin vahvasti sidoksissa omaan aikaansa. On vaikea kuvitella nykyajan nuorta naista, joka suhtautuu elämään ja miehiin Hannan tavoin: on huolissaan maineestaan ja sitoutuu mieheen, jolta saa kirjeen silloin, toisen tällöin. Teos ei silti ole missään tapauksessa huono, sillä siinä kuvataan eläytyen ja uskottavalla tavalla katkelmaa erään nuoren naisen elämästä.

Hannasta ovat kirjoittaneet myös Suvi, Maria ja Sara.

Kirjabingosta rastin saa tällä kertaa ruutu Klassikko.

Kommentit

  1. Mielenkiintoinen kirja hyvältä kirjailijalta. E-kirjan kansi voisi kyllä osallistua johonkin kansien rumuuskilpailuun ja menestyä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuosta kansikuvasta pitikin postauksessa mainita, mutta unohtui. Kovin on kauhea eikä sovi mielestäni lainkaan kirjan tunnelmaan.

      Poista
  2. Minäkin tulin tänne ihmettelemään tuota kantta. :) Erikoisen moderni Canthin kirjaan. Onhan tuossa kivat värit, mutta mutta... :D Tämä oli tyylikäs klassikko. Minulla klassikkoruutuun ei ole edes kandidaatteja. Saa nähdä, löytyykö mitään. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elisa Kirjan klassikoiden kansikuvat ovat tyyliltään aika samankaltaisia. Erikoisia valintoja. :)

      Poista
  3. Kiinnitin Marin lailla kanteen huomiota :D. Lähes rikos klassikkoa kohtaan...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ilmeisesti kansikuva onnistuu ainakin kiinnittämään huomion! :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii