Siirry pääsisältöön

Merete Mazzarella: Sielun pimeä puoli

"Koetin keksiä tarinan - niiden tarinoiden veroisen, jotka olivat innostaneet meitä tähän tehtävään. Tarinaa joka vetoaisi luontomme selittämättömiin pelkoihin ja herättäisi värisyttävää kauhua - joka saisi lukijan pelkäämään katsoa taakseen, hyytäisi veren ja panisi sydämen sykkimään nopeammin. Ellen pystyisi tähän, kummitusjuttuni ei olisi nimensä arvoinen." (Mary Shelleyn selontekoa.)
Merete Mazzarella:
Sielun pimeä puoli (Tammi 2014)
Suomennettu ruotsinkielisestä käsikirjoituksesta
Själen nattsida - Om Mary Shelley och hennes Frankenstein
Suomentanut Raija Rintamäki
245 sivua
Luin Mary Shelleyn klassikkoteoksen Frankenstein muutama vuosi sitten ja vaikutuin. En voinut olla ihmettelemättä samaa asiaa, jota moni muu on ennen minua ja minun jälkeeni ihmetellyt: miten ihmeessä vain yhdeksäntoista vuoden ikäinen nainen sai päähänsä kirjoittaa tarinan, joka on herännyt lukemattomia kertoja eloon valkokankailla ja viehättänyt lukijoita vielä parisataa vuotta myöhemminkin?

Tähän ja moniin muihin kysymyksiin vastauksia etsii ja antaa pohjoismaisen kirjallisuuden professori emerita Merete Mazzarella, jonka uutuusteos Sielun pimeä puoli on Frankensteininsa lukeneelle varsinainen aarreaitta. Ja vaikka Shelleyn klassikkoteos olisi vielä lukematta, on teoksella silti lukijalle annettavaa. Se avaa kiinnostavasti kuvaa kirjailija Mary Shelleysta henkilönä ja 1800-luvusta ajanjaksona.

"'Kirjoitetaanpa jokainen oma kummitusjuttu' sanoi lordi Byron, ja ehdotukseen suostuttiin", kuvailee Mary Shelley itse teoksensa syntyhetkiä. Lordi Byronin sanat Genevejärven rannalla vuonna 1816 olivat lähtölaukaus prosessille, joka synnytti jotain ennenkuulumatonta.

Mistä huikea tarina kokoon kyhätystä ja eloon herätetystä Olennosta oikein syntyi, sitä Mazzarella avaa teoksessaan laajasti. Hän kuvaa Mary Shelleyn elämää, sukua ja lähipiiriä mutta myös sitä yhteiskunnallista ilmapiiriä, jossa nainen kasvoi ja eli. Mary Shelley piirtyy esiin viileänä ja etäisenä mutta samalla myös kovia kokeneena ja paljon nähneenä naisena, jolla on taipumusta melankoliaan ja jota kohtaan huomasin lukiessani usein tuntevani sympatiaa.

Pidin Sielun pimeässä puolessa paljon niin ajankuvan kuin Mary Shelleyn henkilökuvan luomisesta, mutta eniten minua kuitenkin kiinnosti se, miten laajasti ja monipuolisesti Mazzarella avaa Frankensteinia. Teoksessa näkyy se, että kirjailija tuntee Shelleyn klassikon äärimmäisen hyvin, onhan hän vuosien ajan tulkinnut teosta opiskelijaryhmiensä kanssa. Lisäksi hän kirjoittaa teoksesta kauniisti ja sujuvasti sekä tekee tulkintoja sen yhteydestä kirjoittajansa elämään ja tuon ajan yhteiskuntaan.

Mazzarellan tekstin myötä Frankenstein avautui minulle aivan uudella tavalla, ja oivalsin asioita, joita en ollut huomannut romaania lukiessani. Frankensteinin luoman Olennon merkitys kasvoi mielessäni uusiin mittasuhteisiin ja päädyin ihailemaan Shelleyn klassikkoa entistä enemmän. Ja kun Olennon olemassaolon tärkeimpiä kysymyksiä on kysymys ihmisyydestä, sisältyy teokseen myös ihmisyyden filosofisluonteista pohdintaa. Näin ollen myös lukija voi halutessaan antautua pohtimaan, mihin kaikkeen teknologiaa voi hyödyntää ja saako ihminen leikkiä Jumalaa.

Pidin Frankensteinia jo sitä lukiessani moniulotteisena teoksena, jolla on paljon annettavaa myös nykylukijalle, mutta Mazzarellan kirjan myötä minulle vasta todella avautui, kuinka suuria ja tärkeitä kysymyksiä Shelley teoksessaan käsittelee. Frankenstein on ehdottomasti klassikkoasemansa ansainnut ja Sielun pimeän puolen myötä romaani saa arvoisensa käsittelyn.

Merete Mazzarellan teoksesta ovat kirjoittaneet myös Ulla ja Mika.

Sain Sielun pimeän puolen luettavaksi kustantajalta. Kiitos!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat