Siirry pääsisältöön

Asko Sahlberg: Herodes

"Tämän ikäisen miehen ei pitäisi muistella nuoruuttaan, hänen olisi parempi unohtaa se. Joskus kohotan kasvoni kohti taivasta ja kysyn, miksi en voinut syntyä tällaisena, raihnaisena ja kuluneena, miksi en voinut syntyä eilen kuollakseni huomenna."

Asko Sahlberg: Herodes (WSOY 2013)
680 sivua

Asko Sahlbergin romaani Herodes on vaikuttava niin sisällöltään kuin ulkomuodoltaan. Eeppinen kertomus on 680 sivua pitkä, joten sisältöä riittää ja ulkoisestikin kirja on varsin kookas teos. Martti Ruokosen luoma päällys sopii kirjaan mielestäni hienosti.

Romaanin nimihenkilö on Herodes, joka on samannimisen, julmuuksiin taipuvaisen isän poika parintuhannen vuoden takaa. Herodes perii nuorena isältään Galilean ja Perean ruhtinuuden. Ennen isän kuolemaa Herodes ilmaisee tyytyvänsä vähempään, kun taas hänen veljensä alkavat jo hyvissä ajoin valmistautua perinnönjakoon. Pian myös nimihenkilö huomaa, millaisessa maailmassa hän elää. Juonittelut kuuluvat jokapäiväiseen elämään ja valtaapitävät saavat olla jatkuvasti varuillaan. Nuori Herodes ei valtaa kaipaa, mutta ympäröivä maailma tekee kaltaisekseen:
"Sinä yönä jokin minussa muuttui. Nukkumaan meni hyväuskoinen nuorukainen ja vuoteesta nousi aamulla epäluuloinen mies, joka himoitsi valtaa ja rikkauksia ja ymmärsi, että himonsa tyydyttääkseen hän joutuisi luultavasti kulkemaan kerran tietä, jonka varrelle jäisi ruumiita. Saatoin kuulla leskien ja orpojen valituksen ja tunsin jo ennakolta itseni syylliseksi."
Herodeksen maailma on julma ja armoton. Hallitsija saattaa käskeä alamaisensa tappamaan itsensä myrkyllä tai teloittaa kansalaisen, joka ei toimi "oikealla tavalla". Ihmiselämällä ei tunnu olevan suurta arvoa, mikä näkyy myös hallitsijoiden elämässä. Vaikka olisi vallan kahvassa kiinni lujalla otteella, ei koskaan voi olla riittävän varuillaan, sillä murhaaja saattaa hiipiä selän takana.

Vaikka neljännesruhtinas Herodes on oman aikansa hallitsija, joka nykymittapuun mukaan toimii monessa asiassa väärin ja suorastaan epäinhimillisesti, on häntä kuitenkin vaikea pitää pelkästään pahana. Vuosien saatossa viisaus kasvaa ja kirjassa on monia oivalluksia, joista voisi nykyihminenkin ottaa opiksi:
"Vuosilla on taipumus kadota kuin auringon ajelemat varjot. Minä sain elää monta hyvää vuotta, joista en valitettavasti ymmärtänyt olla niitä eläessäni kiitollinen. Ihmisen kohtalo on, että hän ei näe aarretta istuessaan arkun päällä." 
Vaikka romaanin tapahtumat sijoittuvat historiaan, on siinä lopulta mielestäni kysymys ihmisyydestä, joka on totta myös nykypäivänä: vallasta, ahneudesta ja siitä, että vaikka kuinka olisi valtaa ja hyvä asema, on ihminen lopulta yksin:
"Me vaellamme toisten joukossa ja etsimme toisistamme turvaa, ystävyyttä ja rakkautta, ja epäilemättä myös löydämme niitä, mutta emmekö sittenkin ole tunteidemme kanssa yksin?"
Herodes tekee elämässään tekoja, jotka myöhemmin vaivaavat hänen mieltään. Niiden kautta hän ajautuu pohtimaan, mikä lopulta on tärkeää: "--en tiedä teinkö lopulta pahimman rikokseni häntä vai itseäni vastaan." Hän joutuu myös huomaamaan, että asema ei tee onnelliseksi: "Mitä auttaa valta, jonka onnistuimme kokoamaan?"

Erityistä huomiota ansaitsee mielestäni romaanin kieli, joka on hyvää. Mieleenpainuvia ovat vertaukset ja muut kielikuvat, jotka sopivat mainiosti teoksen maailmaan:
"Tiedän sen teeskentelyksi - hänen kykynsä hävetä toilailujaan on kehittynyt kuin juopolla ruumiinpesijällä."
"Älä änkytä siinä kuin hasmonilainen porttolassa."
"Nähtävästi jopa aika on lakannut tottelemasta minua, päivät kietoutuvat toisiinsa kuin parittelevat käärmeet ja minä olen eksynyt paikkaa vaihtavien aamujen ja iltojen pöheikköön."
"Luuletko, että olen syntynyt viimeisen lehtimajajuhlan aikaan?" 
Monessa arviosta Herodesta on pidetty waltariaanisena teoksena, eikä suotta. Yhteys Sinuhe egyptiläiseen tulee väistämättä mieleen, ja Herodeksen soisi päätyvän Waltarin eepoksen tapaan mahdollisimman monen luettavaksi.

Asiantuntevia Herodes-arvioita löytyy Assyriologin lifestyle-blogista, Annelin lukuvinkeistäMarja-Riitta Vainikkalan Kirjoituksista ja Kulttuuripohdintoja-blogista.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia

Ihmisen kulttuuri ja yhteiskunta eivät kuitenkaan sisällä pelkästään ihmisiä. Ei ole olemassa mitään puhtaasti ihmistä sisältävää kokonaisuutta. Elämme pienellä pallollamme yhdessä toisten lajien kanssa. Muut eläimet ovat muokanneet kulttuuriamme ja rakentaneet yhteiskuntaamme. Tai ehkä asia pitäisi sanoa näin: ihmiskunta on muokannut itseään ja maailmaansa muiden eläinlajien avulla. Tiina Raevaara: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia Otava 2022 317 sivua Tiina Raevaara on suunnattoman taitava kirjoittaja, ja siitä on osoitus tämäkin: Minä, koira ja ihmiskunta – Lajien välisen yhteiselon historia  on kiehtova ja hyvin kirjoitettu tietoteos ihmisen ja hänen parhaan ystävänsä yhteisestä taipaleesta historian hämäristä nykypäivään. Kokonaisuuteen nivoutuu luontevasti anekdootteja kirjailijan kokemuksista koirien ja muiden eläinten kanssa. Kimmoke kirjan olemassaoloon löytyy mitä ilmeisemmin kirjailijasta itsestään: "Kaikista eläinlajeista nimenomaan koira o

Nguyễn Phan Quế Mai: Vuorten laulu

Kuunnellessani sinä yönä Đat-enon tarinaa tajusin, miten hirvittävä asia sota oli. Sen osalliset joko kuolivat tai menettivät osan sielustaan niin, etteivät enää koskaan tunteneet itseään kokonaisiksi. Nguy ễ n Phan Qu ế  Mai: Vuorten laulu Sitruuna 2022 englanninkielinen alkuteos The Mountains Sing suomentanut Elina Salonen 349 sivua Vuorten laulun mukana tulee matkanneeksi nykyajasta menneisyyteen. Romaani avaa 1900-luvun jälkipuoliskoa vietnamilaisten näkökulmasta, kun isoäiti kertoo H ươ ngille, lapsenlapselleen, elämäntarinaansa. Isoäiti  Diệu Lan  on eräänlainen suvun keskushahmo, joka pitää lankoja käsissään kriisistä toiseen siinä määrin kuin kykenee. Kriisejä nimittäin riittää. Jo kommunistinen vallankumous ajaa perheen ahtaalle, ja kun maanomistajat rinnastetaan riistäjiin, joutuu Diệu Lan pakenemaan lastensa kanssa kauas kotoaan. Pakomatkalla hän joutuu tekemään vaikeita ratkaisuja, mutta silti hän odottaa saavansa koota perheensä luokseen sitten, kun ajat ovat suotuisammat