Siirry pääsisältöön

Elizabeth Strout: Olive Kitteridge

Rouva Kitteridge. Voihan paska. Hän näytti täsmälleen samalta kuin seitsemännellä luokalla, sama mutkaton ilme, korkeat poskipäät, tukkakin oli vielä tumma. Kevin oli pitänyt hänestä, kaikki eivät. Nyt hänen teki mieli huiskia hänet pois tai käynnistää auto, mutta kunnioituksen muisto esti häntä. Nainen koputti ikkunaa ja hetken epäröityään Kevin kiersi loputkin ruudusta auki.
Elizabeth Strout: Olive Kitteridge
Tammi 2020
Alkuteos Olive Kitteridge 2008
Suomentanut Kristiina Rikman
380 sivua

Elizabeth Stroutilla on omanlaisensa kirjoittamisen tyyli, ja se näkyy myös romaanissa Olive Kitteridge. Tässä episodiromaanissa on jotain hyvin samankaltaista kuin novellikokoelmissa Nimeni on Lucy Barton ja Kaikki on mahdollista, mutta tämä on ehkäpä vielä intensiivisempi – jos vain mahdollista.

Romaanin nimihenkilö Olive Kitteridge on nainen, jolla on enemmän elämää takana kuin edessä, se on varmaa. Eläköitynyt opettaja asuu pienessä rannikkokaupungissa ja arki pitkäaikaisen puolison kanssa on vakiintunutta, tavallista ja turvallista. Huolta ja suruakin aiheuttaa ainoa poika, jonka puolisovalinta ei ole äidille aivan mieleinen, asuinpaikasta puhumattakaan. Ja sitten turvallinen arki mullistuu.

Romaanin rakenne on hyvin kiinnostava ja ilahduttava. Vaikka Olive Kitteridge on päähenkilö, ei hän suinkaan ole koko ajan se, jonka kautta tapahtumat nähdään ja kuvataan. Päinvastoin: useassa luvussa katse kohdistuu johonkuhun toiseen Crosbyn kaupungin henkilöön, ja Olive Kitteridge – miehensä kanssa tai yksin – häivähtää vain taustalla, joskus pelkästään puheissa. Kiehtovaa on se, minkälaiseen ristivaloon Olive asettuu.

Olive ei ole ihmisenä täydellinen, ei suinkaan. Hän ei ole täynnä lempeää auringonpaistetta vaan usein kärttyinen, kärkäs ja yksioikoinen. Aina hän ei itse huomaa, minkälaisen vaikutelman itsestään antaa – kukapa huomaisi! – mutta kärsii ymmärtäessään, että on toimillaan vahingoittanut suhteitaan muihin. Kulmikkuuden alle piiloutuu ihminen, joka kaipaa rakkautta ja kosketusta.

Niinpä Olive on kaikessa moninaisuudessaan lopulta varsin rakastettava hahmo. Hänessä on jotain hyvin tunnistettavaa ja ennen kaikkea inhimillistä. Epätäydellisyys tekee hänestä kiehtovan ja kiinnostavan.

Romaanissa on kysymys paitsi päähenkilöstä, myös elämästä itsessään, ihmissuhteista ja yhteisöstä. Jotain hyvin viehättävää on siinä, miten Olive Kitteridge elämää kokemustensa kautta tarkastelee. Stroutin inhimillinen katse on psykologisesti tarkkanäköinen ja pikkukaupungin ihmisistä muodostuu kiehtovia henkilökuvia, joiden äärelle pysähtyy mielellään. Viehätyn myös siitä lämpimästä huumorista, jota romaanissa pilkahtelee: ei elämää pidä ottaa liian vakavasti.

Kommentit

  1. Aivan ihana kirja :) Huumoria ja viehättäviä henkilöhahmoja, tosin Olive itse oli välillä aika hankala.

    Hyvää juhannusta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mai, niin on :) Olive on hankala mutta jotenkin niin riemastuttava myös.
      Hyvää kesäkuun jatkoa!

      Poista
  2. Tämä oli kerrassaan mainio! Katsoin myös HBO:n minisarjan kirjan jälkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minisarjaa en ole vielä katsonut, mutta jospa jossain vaiheessa pääsisin sen äärelle.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii