Siirry pääsisältöön

Sadie Jones: Käärmeet

"Liv ja Griff Adamsonin kirkkaanpunainen nelivetoinen Porsche Cayenne lipui portista sisään kuudelta seuraavana iltana. Bea ja Dan näkivät ikkunasta, miten iso auto pysähtyi heidän kolhiintuneen Peugeotinsa ja Alexin mustan Renaultin väliin. Kuljettajan ovi avautui, ja sen ikkunasta heijastuvat puiden kuvajaiset hävisivät liikkeen takia.
'Bonsoir! Biemvenue! Willkommen!' Alex huusi ja koikkelehti vanhempiaan vastaan pitkillä jaloillaan, joiden takia näytti laskevan auringon venyttämältä varjolta.
'Onko kaikki okei?' Dan kysyi Bealta.
Bea laittoi kädet puuskaan. 'On', hän vastasi."

Sadie Jones: Käärmeet
Otava 2020
Alkuteos The Snakes 2018
Suomentanut Sari Karhulahti
456 sivua

Sadie Jones yllättää taas. Kaavamaisuudesta ei ei brittikirjailijaa todellakaan voi syyttää, siitä vakuuttaa uutuusromaani Käärmeet.

Romaanin päähenkilö on lontoolainen Bea, joka on naimisissa Danin kanssa. Kiinteistönvälittäjänä työskentelevä Dan ei ihan sulaudu valkoiseen valtaväestöön tavanomaista tummemman ihonsa vuoksi, Bea taas on vaatimaton, ulkoasultaan jopa homssuinen terapeutti.

Pariskunta päättää irtautua hetkeksi työelämän oravanpyörästä ja suuntaa Euroopan-turneelle, jotta erityisesti Dan pääsee pohtimaan, mitä hän elämältään halua. Ainakaan hän ei halua nykyistä työpaikkaansa, mutta toisaalta taloudellinen tilanne ei mahdollista antautumista taiteelle, vaikka siitä mies haaveilee.

Vaikka avioparin taloudellinen tilanne ei ole kadehdittava, olisi Bealla periaatteessa mahdollisuus päästä käsiksi suureen omaisuuteen. Naisen isä nimittäin on upporikas. Isä Griff tukee taloudellisesti hotellia, jota Bean veli Alex ylläpitää Ranskassa tehdäkseen samalla pieniä palveluksia isälleen. Eräs tällainen palvelus on traagisen tapahtumaketjun lähtökohta ja muuttaa Bean ja Danin matkasuunnitelmat tyystin toisenlaisiksi kuin alkujaan oli suunniteltu.

Kun Bea ja Dan matkaavat Alexin luokse Ranskaan, on tie avoin ja alla rämä Peugeot. Hotellilla odottaa yllätys, sillä paikka onkin ränsistynyt ja täysin tyhjä vieraista. Alex ei tunnu olevan ihan kartalla ja hätistelee tontilta pois käärmeitä. Kun paikalle pelmahtavat vielä Bean ja Alexin vanhemmat, joihin Bealla on hyvin kompleksinen suhde ja joiden varakkuus vasta nyt realisoituu Danille, käy tilanne kuumottavaksi.

Juonenkulku on runsaita käänteitä täynnä. Kolmekymppisen Bean kiukuttelu erityisesti äidilleen ja jääräpäinen kieltäytyminen vanhempien taloudellisesta tuesta sekä kaiken taustalla häilyvä etuoikeutetun ihmisen asema asettuvat päihdeongelmaisen ja vastuuttoman Alexin sekä alisteisessa asemassa kasvaneen Danin rinnalle. Perhettä kohtaava tragedia ajaa Danin kohtaamaan rasistista kohtaloa samalla, kun Bean on pakko kohdata vanhempansa yhä uudelleen. Motivaattorina toimii ennen kaikkea raha, joka kiehtoo ja kiinnostaa, pelottaa ja ottaa valtaansa.

Sadie Jones on taitava tunnelmanluoja. Ranskalaisessa hotellinrähjässä on jotain mystistä ja oudoksuttavaa, ja kasvava epävarmuus on läsnä jatkuvasti. Keneen voi luottaa? Onko aitoa rakkautta olemassa vai onko kaiken takana kiinnostus rahaan? Kuka on syyllinen tragediaan, joka johtaa syöksykierteeseen? Miten suhtautua santarmeihin, jotka ramppaavat hotellilla?

Käärmeet jättää jälkeensä kaksijakoisen tunnelman. Kritiikki rahan valtaa kohtaan on osuvaa ja taitavasti Jones onnistuu välttämään ylettömän varakkuuden ihannoinnin. Samalla kuitenkin tuntuu, että joitakin tärkeitä teemoja tyydytään vain hipaisemaan ja toisaalta keskeistä viestiä alleviivataan ehkä hitusen liiankin paljon. Paikoin tuntui, että juoni ei etene, kun taas lopussa vauhti kiihtyi suorastaan henkeäsalpaavaksi. Loppuratkaisu taas tuntuu herättävän monissa lukijoissa voimakkaita tunteita, enkä ihmettele. Itse en osaa vieläkään muotoilla mielipidettäni täsmällisesti, vaikka kirjan lukemisesta on kulunut viikon verran. Kaavamaisuudesta ei loppuratkaisunkaan perusteella Jonesia voi syyttää.

Käärmeistä kirjoittavat myös ainakin Tiina, Jane, TuijaKaisa ja Omppu.

Kommentit

  1. Minä pidin Jones edellisestä suomennoksesta Kutsumattomat vieraat niin paljon, että innostuin ostamaan Käärmeet aivan omaksi. Lukemaan en ole vielä ehtinyt, mutta kovin kiinnosvalta vaikuttaa. Ainakaan kirja ei ole umpisurkea, jos juttuasi oikein tulkitsen. :D Kovin huonolta kirjalta ei onnistu ristiriitaisten tuntemusten herättäminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei todellakaan ole umpisurkea. :D Tykkäsin paljon mutta tosiaan ristiriitaisiakin tuntemuksia romaani jälkeensä jätti. Aika järisyttävä lukukokemus kaiken kaikkiaan.

      Poista
  2. En syttynyt tähän samalla tavoin kuin kahteen aiempaan Jonesilta lukemaani, se juonen junnaaminen jäi ehkä liikaa häiritsemään minua. Ehkä se ei olisi lukukirjassa ollut yhtä iso tekijä kuin äänikirjassa. Lukisin kuitenkin lisää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Samoja fiiliksiä tämä minuunkin jätti. Toisaalta hyvä mutta toisaalta ei ihan kaikilta osin toiminut. Jones jää kyllä silti minullakin listalle, jonka kirjailijoita haluan lukea lisää.

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii