Siirry pääsisältöön

Tiina Laitila Kälvemark: H2O

Pelot ja pakkoajatukset liukenevat. Tulee lämmin. Vaikka vesi olisi kymmenasteista, vetäisi ihon kananlihalle ja sinertäisi huulet, alkaa sisälläni liikkua lämmin ja lempeä virtaus. Se etenee päälaelta rinnan, selän ja vatsan kautta lantioon, reisiin ja pohkeisiin, aina varpaankärkiin saakka, kuin Golf-virta Meksikonlahdelta Jäämerelle.
Tiina Laitila Kälvemark: H2O
WSOY 2020
265 sivua

Minun on pakko kertoa tuosta tytöstä.
Näin alkaa Tiina Laitila Kälvemarkin romaani H2O, ja jotain pysäyttävää ja kiehtovaa tuossa yksinkertaisessa toteamuksessa on. Helmet 2020 -lukuhaasteesta kuittaantuukin nyt kohta 21: Pidät kirjan ensimmäisestä lauseesta.

Tuo tyttö on Hester, joka ei romaanin alussa pääse liikkeelle, vaikka pitäisi lähteä ulos, ottamaan vastaan uusi vuosi. Äidin pikku Hanibani jää yksin kotiin, kun muut lähtevät, ja hetkeä myöhemmin käsillä on kaaos. Vuosien kuluttua Hester haluaa ymmärtää, mitä tuolloin tapahtui. Miksi hänen sisällään mellastavat Hani, Ofelia ja Hanna P? Mitä Hester ei muista? Mitä hän muistaa väärin?

Hani, Ofelia ja Hanna P ovat Hesterin sivupersoonia. Nuori nainen kärsii dissosiatiivisesta identiteettihäiriöstä, ja H2O on fiktiivinen kuvaus siitä, miten persoonallisuushäiriö siitä kärsivän elämässä näkyy. Yleensä häiriön taustalla on vakava lapsuusaikainen trauma – niin Hesterilläkin.
Niin kauan kuin muistan, en ole asunut itsessäni yksin. On ollut myös toisia, kutsutaan niitä vaikka sivupersooniksi. Ne ovat kulkeneet mukanani yhtä itsestäänselvinä kuin kädet tai jalat tai sydän.
Itse asiassa Hesterin lapsuusaika on kovin epätavanomainen. Perhe ei ole mikään keskiluokkainen perusperhe vaan kokoonpano tuntuu muuttuvan taajaan eikä pysyvyyttä ole tarjolla. Toisaalta lapsuudenkoti yksin ei selitä Hesterin haasteita vaan taustalla on oltava muutakin. Mutta mitä? Aika on käymässä vähiin, ja Hesterin on pakko selvittää, mitä uudenvuodenyönä oikein tapahtui.

Kuten romaanin nimen perusteella voi arvata, on vesi H2O:n tärkeä ja olennainen elementti. Päähenkilö Hester sukeltaa ja tuntee vain vedessä olevansa vapaa häiritsevistä ajatuksistaan. Vuosien takaiseen uudenvuodenaattoon liittyy merkitsevästi vesi ja vesi on myös uhka, joka valtaa ajoittain Hesterin mielen.

Romaanin nimi viittaa kuitenkin myös Hesterin sivupersooniin. Olennaista romaanissa onkin mieli ja sen terveys – tai sairaus – sekä muistaminen. Hester kokee, että jotain tärkeää on vaipunut unholaan, mutta hänen on pakko muistaa päästäkseen hallitsemaan paremmin mieltään. Kaikki kiteytyy vuosien takaiseen uudenvuodenyöhön. Vai kiteytyykö sittenkään?

Mitään suurta ryöpsähdystä ei kannata jäädä odottamaan. Tietoa menneisyydestä tihkuu vähitellen kuin vettä rikkinäisestä astiasta. Ehkä nykyhetken kannalta olennaisinta ei olekaan se, mikä on syy, vaan mieluumminkin olennaista on seuraus: minkä keskellä Hester joutuu elämään päivästä päivään?

Romaanin idea on kiinnostava ja henkilöt ovat monipuolisia ja kiehtovia, eivät mitenkään tavanomaisia tai latteita. Jotain surullista on siinä, miten hukassa romaanin aikuiset tuntuvat olevan ja miten he kohtelevat lasta, jota pitäisi suojella.

Vaikka romaani on vaikuttava, jättää se jostain syystä etäisen vaikutelman. Jännite ei aivan riitä kantamaan loppuun saakka, vaikka pidänkin monista kauniista pilkahduksista, joita tarina lukijalleen tarjoilee.

Laitila Kälvemarkin romaanista kirjoittavat myös ainakin Riitta, Kristiina, MarjattaTuija ja Tiina.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii