Siirry pääsisältöön

Beth O'Leary: Kimppakämppä

Olen aikaisin töissä ja vajoan tuoliini. Työpisteeni on minulle tällä hetkellä eniten kotia vastaava paikka. Se on suojaisa valkama täynnä puolivalmiita luomuksia ja kaikenlaisia juttuja, jotka ovat osoittautuneet liian painaviksi kuskata bussin kyydissä pois. Kaiken kruunaa rivi ruukkukasveja, jotka olen asetellut strategisesti niin, että näen työpistettäni lähestyvät ihmiset ennen kuin he näkevät minut.
Beth O'Leary: Kimppakämppä
WSOY 2020
Suomentanut Taina Wallin
Alkuteos The Flatshare 2019
447 sivua
Äänikirjan lukijat Kati Tamminen ja Anssi Niemi
kesto 13 t 44 min

Romaanin Kimppakämppä nimi ei houkutellut minua aluksi lainkaan, se tunnustettakoon. Nimen perusteella ennakoin jonkinlaista päämäärätöntä nuorten aikuisten sekoilua ja kohellusta, joka ei kiinnostanut ollenkaan.

Jossain vaiheessa kuitenkin huomasin, että somessa Kimppakämppä tuli tihenevään tahtiin vastaan. Useita kertoja kirjaan liitettiin myös myönteisiä määritelmiä, ja viimein mielenkiintoni heräsi niin, että latasin Beth O'Learyn romaanin Storytelissa kirjahyllyyni.

Osoittautui, että olin ennakkoluuloineni väärillä poluilla. Päämäärättömästä sekoilusta ja kohelluksesta ei romaanissa ole kysymys, jos toki pikkuisen kohelletaankin esimerkiksi kylpyhuoneessa. Kohelluksen sijaan romaanissa nostetaan esille varsin tärkeitä aiheita parisuhteesta perhesuhteisiin ja monenlaiseen vallankäyttöön. Kepeän pinnan alla on isoja teemoja.

Romaanin lähtöasetelma on se, että Tiffany, "Tiffy", etsii asuntoa majailtuaan riittävän pitkään entisen miesystävänsä Justinin hyväntahtoisuuden suojissa. Lontoon asuntotilanne on karmea, eikä kustannustoimittajan budjetilla valinnanvaraa hirvittävästi ole. Tiffy törmää Leonin asuntoilmoitukseen, joka lupaa pienen, aurinkoisen kaksion Stockwellissä.
Asunto (ja makuuhuone/vuode) yhteiskäytössä 27-vuotiaan saattohoitajan kanssa, joka tekee pelkästään yövuoroja ja on poissa viikonloput. Paikalla asunnossa vain ma–pe klo 9–18. Muun ajan asunto kokonaan hakijan käytössä. Loistokämppä yhdeksästä viiteen -työläiselle.
Tiffy päätyy tekemään vuokrasopimuksen Leonin kanssa. Sopimukseen sisältyy myös se, että vuokranantaja ja alivuokralainen eivät tapaa toisiaan. Sopimus pitää, mutta kämppikset ajautuvat viestittämään toisilleen post it -lapuilla, joita kertyy pitkin asuntoa sinne tänne. Ja viimein – tietenkin – sattuu vahinko, ja Leon ja Tiffy kohtaavat. Mikään yllätys tuo käänne ei tietenkään ole, niin kuin ei ole sekään, mihin lopulta päädytään. Lopputulosta enemmän Kimppakämpässä kiinnostaakin se, miten odotusten mukaiseen lopputulemaan ajaudutaan.

Beth O'Learyn romaani tarjoaa mainiota kepeää viihdettä. Tarina ei vaivu liian höttöiseksi vaan antaa ajattelemisen aihetta, kun sekä Leon että Tiffy joutuvat kohtaamaan aika isoja asioita omassa elämässään. Päähenkilöt pääsevät kumpikin esittämään oman näkökulmansa tarinassa, mikä on äänikirjassa toteutettu ilahduttavasti kahden lukijan voimin: Kati Tamminen lukee Tiffanyn kerrontaan liittyvät osuudet, Anssi Niemi Leonin osiot. Tällaisia ratkaisuja soisi olevan tarjolla enemmänkin.

Kimppakämpästä muualla: Kirjakaapin avainKirsin Book Club, Kartanon kruunaamaton lukija ja Bibbidi Bobbidi Book.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii