Siirry pääsisältöön

Heather Morris: Auschwitzin tatuoija

"Lale yrittää olla nostamatta katsettaan. Hän tarttuu ojennettuun paperilappuun, josta hänen on tatuoitava viisi numeroa lappua pitelevän tytön iholle. Siinä on jo numero, mutta se on haalistunut. Lale painaa neulan tytön vasempaan käsivarteen ja tekee numeron kolme niin varovasti kuin osaa. Verta tihkuu, mutta neula ei ole painunut tarpeeksi syvälle, joten hänen on piikitettävä numero uudestaan. Tyttö ei värähdäkään kivusta, jota Lale tietää tuottavansa. Heitä on varoitettu: älkää sanoko mitään, älkää tehkö mitään."

Heather Morris:
Auschwitzin tatuoija
Aula & Co 2019
Alkuteos The Tattooist of Auschwitz
Suomentanut Pekka Tuomisto
292 sivua
Äänikirjan lukija Markus Niemi
Kesto 6 t 54 min.
Heather Morrisin esikoisromaanin Auschwitzin tatuoija syntytarina on kiinnostava: Vuonna 2003 kirjailijalle esiteltiin iäkäs mies, jolla oli tarina kerrottavanaan. Morris kirjoitti Lale Solokovin tarinan ensin elokuvakäsikirjoitukseksi ja myöhemmin romaaniksi. Nämä tiedot löytyvät kustantajan sivuilta.

Natsi-Saksaan ja keskitysleirille sijoittuva tarina perustuu siis todellisuuteen, mikä toki tuo tarinaan omanlaisensa lisän. Liikkeelle lähdetään siitä, kun Lale ahdetaan junaan, joka on täynnä juutalaisia. Kukaan ei tiedä, mitä tapahtuu, eikä määränpäähän saapuminenkaan juuri tilannetta valaise. Arbeit macht frei -kaiverrus keskitysleirin ulkopuolella lupaa, että työnteko voi pelastaa – mitään takeita ei kuitenkaan ole siitä, että vapautusta on luvassa. Kovaa työtä sen sijaan on luvassa, siltä ei voi välttyä kukaan.

Lale osaa käyttää vähäiset pelinappulansa oikein ja saavuttaa leirillä tatuoijana aseman, joka takaa hänelle hieman muita enemmän vapauksia ja mahdollisuuksia. Asemaansa hän hyödyntää auttaakseen kohtalotovereitaan sen verran, mitä kykenee. Erityisesti leirille joutuneista Lalea kiinnostaa Gita, jonka kanssa rakkaus roihahtaa kammottavista olosuhteista huolimatta.

Yllätys ei ole se, että Lale selviytyy lopulta leiriltä – eihän hän muuten olisi ollut 2000-luvun alussa kertomassa tarinaansa Auschwitzin tatuoijan kirjoittajalle. Olennaisempaa kuin loppuratkaisu onkin se, mitä kaikkea matkan varrella ehtii tapahtua ja millaisiin tilanteisiin päähenkilö rakastettunsa kanssa joutuu.

Tarinassa on toki koskettavuutta, joka selittyy osin sillä, että kertomus perustuu tositapahtumiin. Toisaalta tosipohjaisuus on myös ongelma, sillä väkisin tulee pohdittua, mikä kaikki lopulta on totta, mikä ei, ja mitä jää kertomatta. Tarinaa on moitittu myös siitä, että siinä on seikkoja, jotka eivät voi pitää paikkaansa – tästä lisää kertoo ainakin Paula.

Olisin halunnut vaikuttua romaanista enemmän, mutta lopulta pidin kokonaisuutta melko keskinkertaisena. Se on harmillista, sillä tietenkin Lalen tarina on sellainen, että se ansaitsee tulla kerrotuksi. Ehkäpä tarinan olisi voinut kertoa paremmin, sillä nyt se on aiheen vakavuuden huomioiden minusta yllättävän kevyt. Hahmot jäävät aika värittömiksi ja esimerkiksi Gitan henkilö on vain haalea sivuhenkilö, josta ei oikein saa otetta. Lisäksi joitakin tärkeitä henkilöitä sivuutetaan aika kevyesti. Kauheuksissa ei tietenkään tarvitse rypeä mutta enemmän syvyyttä olisin tarinaan kaivannut.

Kirjasta ovat kirjoittaneet myös esimerkiksi Titta, Aletheia, Annika ja Nanna.

Keski-kirjastojen lukuhaaste: 50. Jonkun kirjailijan esikoisteos.
Helmet-lukuhaaste: 32. Kirjan nimessä on ammatti.


Kirjankansibingosta kuitataan ruutu Raitoja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii