Siirry pääsisältöön

Kupliva kirjoittaminen ja Kynä

"Kirjoittaminen voisi ja sen pitäisi kuitenkin olla tärkeä, helppokäyttöinen ja tehokas työkalu ja jopa työmotivaation lähde. Kirjoittaminen on se keino, jolla nykymaailmassa välitetään tietoa mutta myös synnytetään innostusta. Lyhyesti sanoen: kirjoittamalla vaikutetaan asioihin. Se, joka on kiinnostunut työstään, on kiinnostunut myös edistämään siihen liittyviä asioita. Hyvällä kirjoitustaidolla hyvien ja tärkeiden asioiden edistäminen on mahdollista." (Teoksesta Kupliva kirjoittaminen.) 

"Kirjoittaminen ei koskaan ole 'vain kirjoittamista'. Se on arvon luomista, maailmojen rakentamista ja uusien näkökulmien avaamista." (Teoksesta Kynä.)

Urpu Strellman & Kimmo Svinhufvud:
Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin
Art House 2020
304 sivua

Mirjami Haimelin & Satu Rämö:
Kynä – kaikki tärkeä kirjoittamisesta
Tuuma 2020
296 sivua

Kirjoittamisesta kiinnostuneille on tarjolla monenlaisia oppaita ja teoksia, jotka kannustavat kirjoittamaan ja kehittämään kirjoittamisen taitoja. Oivan lisänsä kirjoittamisoppaiden joukkoon tuovat kaksi viime vuonna julkaistua teosta: Urpu Strellmanin ja Kimmo Svinhufvudin Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin (Art House 2020) sekä Mirjami Haimelinin ja Satu Rämön Kynä – kaikki tärkeä kirjoittamisesta (Tuuma 2020). Vaikka molemmat teokset käsittelevät kirjoittamista, on näkökulmissa eroa sen verran, että kummallekin löytyy paikkansa kirjahyllystä.

Kynä on kelpo perusteos kirjoittamisesta. Se rakentuu ajatukseen kirjoittamisesta prosessina – niin kuin oikeastaan lähes kaiken kirjoittamisen tulisi rakentua. Motivaation ja inspiraation löytämisen, taustatyön ja lukijan huomioimisen kautta edetään varsinaiseen kirjoittamistyöhön: kirjoittamisen aloittamiseen, raakaan työhön, oman äänen ja uskalluksen etsimiseen, uskottavuuteen, blokin ylittämiseen, flow'n löytämiseen ja palautteen hakemiseen. Kynän avulla voi mainiosti lähestyä jonkin oman tekstin kirjoittamista vaihe vaiheelta, kirjoittajien antamia vinkkejä hyödyntäen. Lähestymistapa on lavea ajatuksella, että teos sopii lähes kaikenlaisten tekstien kirjoittamisen taustalle, ja siten Kynää voi suositella erityisesti aloittavalle kirjoittajalle.

Työkseen kirjoittavalle ja työelämässä tekstien kanssa toimivalle oiva teos on Kupliva kirjoittaminen. Liikkeelle teoksessa lähdetään perustellusti siitä, mitä on vaikuttava kirjoittaminen. Työelämän teksteissä usein on lähtökohtana saada aikaan vaikutuksia, ja siten kirjoittajan tulisikin aivan aluksi kysyä itseltään: "Miksi?" Miksi teksti kirjoitetaan, mitä sillä tavoitellaan? Vaikuttavasta kirjoittamisesta siirrytään tehokkaan kirjoittamiseen osioon, joka tarjoaa vinkkejä siihen, kuinka tekstit voi saada tehokkaammin ajatuksista ja aikeista konkreettisiksi tuotoksiksi. Työelämän tekstilajeja -osio sisältää vinkkejä siihen, mitä kirjoittajan on hyvä ottaa huomioon laatiessaan arkisia työhön liittyviä tekstejä, ja esimerkiksi ohjeet sähköpostiviestin laatimiseen ovat senlaatuisia, että niiden palauttaminen mieleen voisi olla monessakin työyhteisössä tarpeen. Kuplivan kirjoittamisen neljäs osa tarjoaa simppeleitä vinkkejä kielenhuoltoon.

Molempien teosten kirjoittajat ovat kirjoittamisen osaajia ja asiantuntijoita, ja kaikki tuovat esille omia kokemuksiaan kirjoittamisesta. Kynään on lisäksi haastateltu erilaisia kirjoittajia räppäri Mikko "Pyhimys" Kuoppalasta kirjailija Anna-Leena Härköseen.

Sekä Kynä että Kupliva kirjoittaminen tarjoavat työkaluja kirjoittamiseen. Olennaista molemmissa teoksissa on se lähtöajatus, että kirjoittaminen on taito, jonka voi oppia ja jota voi harjaannuttaa – se ei siis ole mikään myötäsyntyinen taito, joka joko on tai ei ole ihmisellä luonnostaan. Tosin teokseen haastateltu kirjailija Saara Turunen toteaa ajattelevansa, "ettei kirjoittamista voi oikeastaan oppia". Ajatuksen taustaa ei kuitenkaan avata lainkaan.

Molemmat teokset muistuttavat, että vaikka kirjoittaminen voi tuntua (ja monesti tuntuu) vaikealta, on olemassa keinoja tehdä kirjoittamisesta helpompaa. Niin Kuplivan kirjoittamisen kuin Kynän ote on kannustava ja lämmin, ei ryppyotsainen ja vakava. Molempia voi siis lämpimästi suositella, mikäli kirjoittamisen taitojen kehittäminen kiinnostaa. Kynää täydentää myös tehtäväkirja, joka tarjoaa joitakin konkreettisia lisävinkkejä kirjoittamisen prosessiin.

Kiitos Art House -kustantamolle Kuplivan kirjoittamisen arvostelukappaleesta. Kynä on oma ostos.

Helmet 2021: 47.-48. Kaksi kirjaa, jotka kertovat samasta aiheesta.

Kommentit

  1. Kiinnostava avaus näistä kahdesta kirjoitusoppaasta! Oma työurani liittyi pitkälti sanoihin ja erikielisiin teksteihin, kirjoittaminen onkin edelleen luontevin ja omin tapa ilmaista itseäni. Kirjoittaminen on paitsi hauskaa ja antoisaa myös oiva ja terapeuttinenkin keino selkiinnyttää ja etäyttää omia ajatuksiaan.

    Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, mutta kirjoittamisen tekniikan hiomiseen ja kuplivan kirjoittamisen ilon löytämiseen uskoisin näistä teoksista olevan monille sanojen kanssa työskenteleville ja painiskelijoille sekä harrastelijakirjoittajille vinkeiksi ja innostajiksi. Iloisiin kynäilemisiin;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin työskentelen paljon tekstien ja kirjoittamisen äärellä ja kirjoittaminen on minulle luontevaa. Silti tuntuu, että aina voi oppia uutta. Oikeastaan vähän yllätyinkin siitä, miten hyviä vinkkejä Kupliva kirjoittaminen tarjoaa nimenomaan työelämän teksteihin. Minusta se olisikin hyvä perusteos monelle työpaikalle.

      Kynä taas on mainio perusteos, jonka avulla on hyvä päästä kiinni kirjoittamiseen. Suosittelen siis molempia!

      Iloisia kynäilyhetkiä, Takkutukka! :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii