Siirry pääsisältöön

Gabriel García Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys

Eversti Aureliano Buendíalla oli vielä aikaa lähettää joka toinen viikko Macondoon yksityiskohtainen tilanneselostus. Yhden ainoan kerran hän kirjoitti Ursulalle. Hänen lähdöstään oli silloin kulunut kahdeksan kuukautta. Erikoislähetti toi taloon sinetöidyn kirjekuoren jonka sisällä olevaan paperilappuun eversti oli piirtänyt huolitellulla käsialallaan: "Pitäkää hyvää huolta isästä, hän kuolee kohta." Ursula säikähti. "Aureliano tietää mistä puhuu", hän sanoi ja pyysi kylänväkeä avuksi viemään José Arcadio Buendían makuuhuoneeseensa. Hän oli aivan yhtä painava kuin ennenkin, ja sitä paitsi hän oli vuosikymmenet kastanjapuun alla istuttuaan kehittänyt erikoisen kyvyn lisätä painoaan tahdonvoimallaan.

Gabriel García Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys
WSOY 2010, 23. painos
1. suomenkielinen painos 1971
alkuteos Cien años de soledad 1967
suomentanut Matti Rossi
414 sivua

Nobel-palkitun Gabriel García Márquezin pääteos Sadan vuoden yksinäisyys on hämmästyttävä romaani, josta haluaisi sanoa paljon mutta josta on samalla vaikea sanoa mitään. Kirjailijansa pääteokseksi luonnehdittu tarina on täynnä säkenöivää tarinankerrontaa, hämmentäviä sattumuksia ja persoonallisia henkilöitä, jotka pyristelevät läpi elämänsä miten parhaiten osaavat.

Romaani sijoittuu kolumbialaiseen kylään, Macondoon, ja keskiössä on Buendían suku. Sukuun on aikanaan syntynyt poikalapsi, jonka takapuolessa on komeillut siansaparo, ja ennustus kertoo, että suku sammuu, kun toinen saparopoika syntyy. Näiden kahden tapahtuman välille sijoittuu ajanjakso, johon osuu ihmeellisiä tapahtumia taivaalle nousevine naisineen ja puuhun sidottuine miehineen. Realismiin kietoutuu maagisuus, mikä sopivassa määrin tekee romaanista tarinankerronnan juhlaa.

Sukutarina kietoutuu vahvasti Macondon kylään – suku ja kylä kukoistavat ja ajautuvat kohti tuhoaan samanaikaisesti. Laaja perhe kokee yhteiskunnallisia mullistuksia, rikastuu ja köyhtyy niin kuin kyläkin. Elämänmenoon kuuluu se, että ensin eletään ja sitten kuollaan.

Sadan vuoden yksinäisyys ei ole nopeaa luettavaa. Alkuun lukuisat henkilöt samanlaisine nimineen ovat sekoittua ja vie aikaa päästä ilotulitukseen sisälle. Mutta kun tarinaa imaisee mukaansaa, se pitää otteessaan, ja intensiivinen kerronta runsain virkkein ja mammuttimaisin kappalein kiehtoo, ravistelee ja ihmetyttää. Kieli on rikasta ja suomennos toimii erinomaisesti.

Macondon kylä muodostaa romaaniin pienoismaailman, joka kaiuttaa yhteiskunnallisia liikkeitä ja tapahtumia. Tarinassa on vahvaa eroottista virettä mutta myös jonkinlaista haikeutta. Sadan vuoden yksinäisyys on huikea, hurja ja täynnä elämää. En ensi lukemalla varmasti läheskään kaikkea tästä runsaudensarvesta tavoittanut, mutta lukukokemus oli mieleenjäävä. En lainkaan ihmettele romaanin klassikkoasemaa.

García Márquezin teoksesta muualla: Kirsin Book Club, Luettua elämääKirjavinkit ja Paljon melua kirjoista.

Keski-kirjastot 2021: 6. Keski-kirjastojen aikuisten lukudiplomiin kuuluva kirja.

Helmet 2021: 10. Kirjan nimessä on numero. 

Kirja löytyy myös sanomalehti Keskisuomalaisen sadan kirjan listalta, joten osallistun tällä Jokken kirjanurkan haasteeseen.

Kommentit

  1. Luin tämän aikoinaan ja tykkäsin tosi paljon! Maaginen realismi yleensä toimii kohdallani. Ihailen aina sitä, kun kirjailija nostattaa tarinan aivan uusiin sfääreihin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tarina tässä tosiaan nousee aivan uusiin sfääreihin!

      Poista

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi!

Olen ottanut kommenttien valvonnan käyttöön, joten odotathan rauhassa, että viestisi tulee näkyviin.

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pilvi Hämäläinen: Cinderella

Jade hyrrää hyvästä mielestä. Näin vaan tytöt löytävät ihan täysin sattumalta taas yhden yhteisen jutun! Kyllä tästä taitaa ihan oikea ystävyys muodostua! Vaikka Jaden äiti ei kuulukaan ympäristölautakuntaan, niin Jade sentään on ihminen, joka on kiinnostunut kiinnostavista asioista.  Pilvi Hämäläinen: Cinderella Otava 2022 kansi Elina Warsta 269 sivua Pilvi Hämäläinen on tullut tunnetuksi erityisesti Putous-näyttelijänä, ja nyt häneltä on julkaistu esikoisromaani. Teoksen keskiössä ovat yläkoululainen Jade-Adele, joka häpeää nimeään ja äitiään, Jaden äiti Siru, joka ei häpeä juuri mitään, ja Sirun äiti Sirkka, joka kiinnittää huomionsa Cinderellaan. Samaan sukuun kuuluvien naisten lisäksi yhtenä näkökulmahenkilönä on aikuisikään ehtinyt Jari, joka elää äitinsä katon ja komennon alla. Romaani kuvaa tapahtumia, jotka keskittyvät yhteen päivään. Kun päivä etenee kohti erästä suoraa lähetystä, tapahtuu paljon, ja päivän mittaan henkilöistä paljastuu monenlaista. He joutuvat itse kukin kum

Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin

Kaikki mitä tarvitsin tai halusin oli kodin ja yhteisön näkökulmasta väärin. Siksi se kaikki oli pidettävä salassa. Olin lapsesta asti tottunut kätkemää omat tarpeeni, ja siihen oli aina liittynyt ahdistus, häpeä ja kylmä yksinäisyyden tunne. Noina vuosina ristiriita kasvoi niin valtavaksi, että halusin vain olla rauhassa. Samaa halusivat ystäväni. He pakenivat kodin sääntöjä, uhkailua ja väkivaltaa karkaamalla, ja minä lähdin heidän mukaansa. Kun lähdimme, meillä ei enää ollut kotia. Olimme yhteiskunnalle näkymättömiä ja yhteisön silmissä hylkiöitä, mutta meillä oli toisemme. Ujuni Ahmed & Elina Hirvonen: Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin WSOY 2022 kansi Anna Makkonen 226 sivua Ujuni Ahmed on 3-vuotiaana Somaliasta Suomeen muuttanut musliminainen, joka avaa Elina Hirvosen kanssa kokemuksiaan ja elämäntarinaansa kirjassa Tytöille jotka ajattelevat olevansa yksin . Teos on tarkoitettu ensisijaisesti Ujuni Ahmedin kaltaisille, jotka kokevat olevansa vääränlaisia ja erilaisia

Tuuve Aro: Lihanleikkaaja

"Hän kosketti nenäänsä ja ajatteli että se oli hänet pettänyt. Hän kumartui ja asetti päänsä pölkylle. Kirvestä oli hankala pidellä mutta se osui kohteeseen nirhaisten nenänpäästä palan joka jäi ihosta roikkumaan." (Novellista Haju ) Tuuve Aro: Lihanleikkaaja (WSOY 2017) 153 sivua Tuuve Aron novellikokoelma Lihanleikkaaja  on tuttua Aroa: Vinksahtaneisuutta ja absurdiutta tarjoillaan lukijalle tiiviissä paketeissa. Arkisiin tilanteisiin sekoittuu mystisyyttä, joka jää paikoin mietityttämään pitkäksi aikaa. Kahdentoista novellin joukosta löytyy monenlaisia lukukokemuksia. Aloitusnovelli Suojatie  etenee varsin ennalta arvattavasti mutta päättyy kauniisti: Hetken verran kurjet pysyivät tiukasti muodossaan kuin yhteisen mielen liikuttamana, sitten aura jo hajosi ja muutti suuntaa. Kokoelman päättävä Kahdet kasvot  puolestaan on ilahduttava tarina Tomista, jonka elämän lähtökohdat eivät ole loistokkaat ja jolle arkea ovat asiat, joista nykytodellisuudessa nostettaisii